Avatar billede Kobber Novice
19. august 2017 - 22:28 Der er 32 kommentarer

Windows 10 genstarter efter to minutter

Min acer predator genstarter konstant, umuligt at komme til skrivebordet mere end et par minutter, derefter genstarter den gentagende. Jeg har renset disken og prøvet med geninstallering af Windows flere gange. Får til tider at vide at der er fejl på Windows,  derefter installere den "kritiske" opdateringer og går i sort igen. Jeg har haft kontakt medh hardisken via en anden computer, og hentet billeder, uden problemer. Jeg kan ikke geninstallering eller reparere da der kun er oprettet default adm. og jeg ikke kender password.  Sidste gang jeg kom til skrivebordet tjekkede jeg ellers at der var en adm.konto i mit navn? Men inden jeg fik lavet password gik den i sort.
Avatar billede INK Ekspert
19. august 2017 - 23:18 #1
Hvis du har hentet dine billeder og øvrige data ud, kunne du jo reinstallere Windows 10.
Denne side angiver hvordan
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. august 2017 - 23:46 #2
Måske det ville være en god idé at downloade "ActiveKillDisk på den anden pc og tilslutte harddisken til denne via et SATA-kabel og strømkabel. Derefter starte ActiveKillDisk og få slettet alt på harddisken - dette tager ofte adskillige timer - sætte den tilbage i maskinen, og derefter gen-installere Windows 10. Så vidt jeg ved ligger driverne til motherboardet og anden hardware i en ikke sletbar partion, således disse stadig er intakte efter en rensning med ActiveKillDsik.
Jeg gætter på at der er tale om en bærbar!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 08:49 #3
Der kan være flere årsager til en pc genstarter.
Ødelagt styresystem som de andre er inde på. Så nyt system på.
Pc kører varm hurtigt. Rens kølesystemet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 11:02 #4
Noget kunne tyde på at det er varmen der får den til at stoppe. Hvis der ligger en hel dyne af støv, er det jo ikke ligefrem noget der fremmer afkølingen. Så frem med trykluften enten i form at en kompressor eller på dåse (pas på ikke at blæserne kommer op i for høje omdrejninger under processen)

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 12:17 #5
Det er en stationær, varme burde ikke være et problem. Jeg har renset disken og geninstalleret windows 10  flere gange, men den dør et par minutter efter skrivebordet kommer frem, genstarter og siger "det ser ud som om Windows ikke er indlæst korrekt"
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 12:24 #6
Det er lykkedes mig atfå den i fejlciteret tilstand, hvad kan jeg gøre herfra?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 12:25 #7
Prøv med det samme den er startet op at gå i denne pc, højreklik på c drev og vælg funktioner. Her skal du vælge at drevet skal tjekkes for fejl.
Windows kræver nu at det skal genstartes for at udføre dette tjek
Du kan prøve at tjekke af at disken skal repareres. Er der en fysisk fejl på diskens overflade kan den dog ikke repareres og skal udskiftes.
Avatar billede INK Ekspert
20. august 2017 - 12:25 #8
Har du testet om HD er fejlramt? ellers gør som ErHg i #2 foreslår.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 12:26 #9
Du skal vælge egenskaber-funktioner-undersøg dette drev.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 12:55 #10
#6 Du skal undersøge drevet for fejl. Så vi lige fik skrevet oven i hinanden :-)
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 13:17 #11
Det er undersøgt nu, først siger den det ikke er nødvendigt at tjekke drevet, men hvis jeg gør kommer der en masse fejl frem, bla. en kritisk kernel power 41. Jeg er desværre ikke i fejlsikret tilstand pt da det var uden internet, selvom jeg havde valgt med netværk. Jeg er igangsat med en nulstilling inde fra fejlmenuen. Er det mest sandsynligt en hardware fejl?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 13:34 #12
Jeg har været inde og kikke lidt omkring kernel power 41 fejl. Der står omtalt noget omkring PSU´en (strømforsyningen) Det kan jo også tænkes at den driller!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 13:35 #13
Kernel 41fejlen er en typsik fejl der opstår ved forkert nedlukning af computeren.
Hvorved kan du være sikker på at varme ikke kan være et problem?
Har du tjekket om kølerne er rene og blæserne kører?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 13:37 #14
Jeg er enig i at forsyningen ikke skal udelukkes.
Prøv at tjekke om den er fyldt med støv.
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 13:40 #15
Jeg har tjekket temperatur i bios, og har støvsuget indvendigt. Jeg prøver at rense lidt mere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 14:12 #16
Da computeren lukker ned så hurtigt er det jo naturligvis ikke muligt at downloade det lille program, der hedder Speccy, der kan fortælle en masse om computerens tilstand bl.a. cpu-temperaturen, gpu-temperaturen osv.

Skulle det trods alt lykkes dig at få "dyret" til at makke ret, så prøv at downloade dette gratis program.

https://www.piriform.com/speccy/download/standard
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 14:56 #17
Jeg er kommet på fejlsikret start med netværk igen, så jeg prøver speccy.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 14:58 #18
Ja gør det, det skader i hvert fald ikke :-)
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 14:59 #19
Storage siger 35 grader. Så det er vel ok.
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 15:48 #20
Nu har jeg kørt fejlsikret 1,5 time, temperatur stadig kun 35 grader. Er det korrekt at jeg ikke kan opdatere fra Fejlsikret? Hvad kan jeg så ellers Prøve?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 15:55 #21
#19 Ja 35 grader lyder meget fint.
Jeg tør ikke sige om det er muligt at opdatere i fejlsikret tilstand, men jeg mener ikke det lader sig gøre..... der er visse funktioner der ikke er tilgængelige.
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 18:03 #22
Det lykkedes at komme ind, og opdatere pcen, og den kørte fint, indtil jeg installerede driver til grafikkortet. Jeg prøver nu at gendanne. Kan det skyldes et defekt grafikkort?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 18:53 #23
Du skal anvende den nyeste driver! Find den på producentens hjemmeside, husk også at undersøge om det er til 32 eller 64 bit versionen.
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 19:33 #24
Det var fra acers hjemmeside. Der var kun en at vælge imellem. Gendannelse mislykkedes i første omgang, ser ud til jeg er tilbage den kommer ikke mere med min adm. Konto  så jeg kan umiddelbart ikke gendanne igen uden installationsmediet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 20:41 #25
Har du ikke installationsmediet (DVD´en)?
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 20:49 #26
Jo, på en ekstern HD. Det er bare lidt mere omstændeligt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 21:00 #27
Jeg har indsat et link herunder der måske kan hjælpe dig lidt på vej:

https://www.techwalla.com/articles/how-to-install-windows-from-an-external-hard-drive

Det vil trods alt nok være den bedste løsning. Så håber vi det lykkes.
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 21:33 #28
Det er ikke fordi det ikke kan installeres fra den eksterne, jeg vil bare gerne have at det virker.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 22:01 #29
Jeg ville installere Windows 10 på ny, for så skulle alt være i orden.
Jeg har selv prøvet at have problemer med installationen (Win 7). Der satte jeg harddisk i et eksternt kabinet, og satte dette til min bærbare, med det lille smarte program ActiveKillDisk (gratis) rensede harddisken helt, og satte den tilbage i computeren. Så er alt væk fra den gamle Windows installation, og man kan begynde på en frisk. Rigtig nok lidt omstændeligt men effektivt.
Avatar billede Kobber Novice
20. august 2017 - 22:54 #30
Hvad med verifikationskoder til windows ? Jeg skulle jo nødigt blive nægtet at installere Windows bagefter.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. august 2017 - 23:17 #31
Start med at rense pc´en, mange problemer inkl. genstart og lav ydelse skyldes for varme komponenter. Derefter geninstallation af Windows hvis det ikke hjælper. Det burde være ret let på en Acer Predator idet der sikkert er en factory reset mulighed io software. Husk backup af dokumenter og billeder inden. Det kan gøres med specielle programmer. Derefter forestår en del opdateringer og reinstallation af div. programmer.

https://www.youtube.com/watch?v=pKYQJYmVIpA
How to dust clean a PC with compressed air
Avatar billede Kobber Novice
23. august 2017 - 08:59 #32
En sidste update. Jeg har opgivet computeren og købt en ny. Den crashede stadig efter en total geninstallering, kørte ikke mere end max 5 minutter. Mit gæt er defekt hardware et sted.
Tak til alle der er kommet med indlæg, altid rart at høre andres forslag, når man ikke selv er ekspert.