Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 09:38 Der er 27 kommentarer

Ødelagt SD-kort

Mit SD-kort til mit kamera er desværre gået lidt i stykker. Det er én af de små "streger" (pins?) bagpå, der er knækket. Kortet virker stadig i kameraet, men min sd-kortlæser vil ikke registrere det i min computer. Er der noget jeg kan gøre for at få de 200 billeder der ligger på kortet? Jeg kan som sagt godt se alle billederne når kortet er i kameraet, men jeg kan bare ikke få dem frem på computeren.
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 09:41 #1
Det er en mac computer jeg sidder med, hvis det har noget at sige :)
Jeg har desuden prøvet med et andet SD-kort, og det vil både kortlæser og computer gerne registere, men det omtalte SD-kort kommer slet ikke frem på computeren, og min kortlæser lyser heller ikke, som det gør ved det intakte SD-kort
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2017 - 09:51 #2
der er mange lim på markedet, der er ledende - fx http://dk.rs-online.com/web/p/elektrisk-ledende-lim/1437554/
bare lim det knækkede stykke på (eller læg en klat, hvor det mangler) og lad det tørre 100% op. Test med finger/papir/fnug før du sætter det i pc/kamera - det kan jo ikke sidde fast der.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 09:52 #3
Kan du ikke tilslutte kamera med usb ledning og på den måde overføre billeder?
På det kamera jeg har er (Nikon) kan ledning til oplader bruges i pc til overførsel af billeder.
Avatar billede INK Ekspert
20. august 2017 - 09:55 #5
Kan du tilslutte dit kamera med kabel til din Mac? Så kan du overføre dine billeder.
Jeg ville nok købe et nyt kort, så jeg undgik situationen igen ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 09:57 #7
PÅ min pc bliver Nikon kamera synlig i denne pc når det tilsluttes via usb. Har ikke erfaring med hvad Mac skriver når et kamera tilsluttes på den måde.
Ville nok købe et nyt kort hvis du vil bruge metoden med at sætte kortet over hver gang. En forkert reparation af kortet og en kortslutning af kortlæser vil gøre at den går i stykker.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 09:59 #8
Helt enig med ink :-)
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 10:26 #9
Har ingen ledning til kamera :( opladeren er en stor klods, hvor batteriet sættes i. Det knækkede stykke er væk, og jeg har desværre ingen anelse om hvor det skulle have siddet, så jeg er ikke sikker på hvor jeg skal lime på kortet :o

Har allerede flere sd-kort, så det her ryger ud med det samme. Har bare lige taget 200 billeder til en sommerfest med arbejdet, som jeg nødig vil miste :(
Avatar billede INK Ekspert
20. august 2017 - 10:48 #10
De fleste kameraer har mulighed for tilslutning af standard usb kabel. Oplys lige kamera fabrikat og model.
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 10:58 #11
Det er et nikon d5200. kan også se at jeg har 4 indgange. HDMI, GPS, MIC og A/V OUT. Måske kan man koble hdmi til både kamera og computer og så overføre på den måde?
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 11:00 #12
Nå det må være et andet slags HDMI. Mit normale HDMI stik er for stort, og mit mikro HDMI for småt
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. august 2017 - 11:10 #13
Avatar billede INK Ekspert
20. august 2017 - 11:18 #14
Kameraet har ifølge manualen et usb stik, der med det medfølgende UC-E17 USB cable kan forbindes til en PC/Mac.
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 11:19 #15
Fandt denne hjemmeside: http://www.dummies.com/photography/cameras/nikon-camera/hidden-connections-on-your-nikon-d5200/
Må bare have fat i et A/V kabel!
Tak for hjælpen alle sammen :-)
Avatar billede INK Ekspert
20. august 2017 - 11:21 #16
#15 det er en usb/av port. Du kan sikkert finde et standard kabel, der kan anvendes.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 11:41 #17
Oplades batteriet på kamera ikke gennem mini usb porten?
På mit Nikon 9500 kan dette kabel tages ud af ladedelen og puttes direkte i en usb port på pc. Så inde på DBA at dette kabel indgår i den pakke som kamera kommer med. Så du bør have det et sted.
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 11:59 #18
sådan her ser min oplader ud: http://www.photovideo.biz/зарядно-nikon-mh-24-за-батерии-nikon-en-el14-nikon-en-el14a-comarticle744bg

den sættes bare direkte i stikkontakten.
Er ikke sikker på jeg har fået sådan et stik med :o
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 12:14 #19
#18 Åh ok. Ja der skal batteriet monteres direkte i opladeren. Så må du på jagt efter et mini usb til usb ledning
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 12:32 #21
hmm men er det det rigtige kabel? det kunne godt se ud som om at formen ikke er den samme, men det er svært at se på billedet
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 12:42 #22
Hvis du har de stik gemt som der vises i indlæg #15, så bør det kabel jeg har linket til passe
Avatar billede amajeb Novice
20. august 2017 - 12:44 #23
Jeg har lige købt det! så må vi se når det kommer hjem, men jeg tror du har ret. 1000 tak for hjælpen! :)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 12:46 #24
Velbekomme :-)
Avatar billede amajeb Novice
22. august 2017 - 09:05 #25
Så fik jeg kablet hjem, og det passer desværre ikke :( hverken form eller størrelse. Har googlet længe nu, og kan simpelthen ikke finde navnet på det rigtige. Er der tilfældigvis nogen af jer der ved det? http://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-d5200/ZD5200_PORTS.JPG
Avatar billede claes57 Ekspert
22. august 2017 - 09:57 #26
køb nikon uc-e6 kabel https://goo.gl/LcFZ5U
der sælges det som Nikon D5200 Datakabel USB kabel
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2017 - 19:16 #27
#25 Øv det beklager jeg
Kan når jeg ser på det kabel jeg linkede til at det er et 5 pin mini usb, hvor det som claes57 linker til er et 8 pin kabel.