Avatar billede ju-bi-j Juniormester
24. august 2017 - 21:00 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP!! Acer aspire E 15 vil ikke starte op

Min søns computer nægter at starte op, dvs. den starter, men den beder om en boot disk og det har vi ikke!!! Han har sagt nej til nogle opdateringer og jeg har ingen anelse om hvordan jeg evt. kan få downloadet de opdateringer og få det installeret.

Er det nogen der kan hjælpe?? PLEASE.....

Det er en Acer Aspire E 15, E5-521-46P1, bærbar, jeg mener at det er Windows 10.

Jeg kan godt komme ind i BIOS ved at trykke F2, men så ved jeg ikke hvad jeg ellers skal. Jeg har prøvet at søge på internettet, men jeg kan ikke finde præcis det jeg skal bruge.

Tak
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2017 - 21:05 #1
Inde i bios må der være en fane der hedder boot ikke?
Står harddisken ikke der som 1 valg?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2017 - 21:07 #2
Hvis man trykker F12 med det samme under opstart, kan harddisken så ikke vælges der?
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
24. august 2017 - 21:11 #3
ved 1. prioritet står der HDD0
er det mon harddisken??
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2017 - 21:15 #4
ja, hdd0 er harddisken.

du kan godt glemme det.
når den ikke kan boote mere på den måde, er noget blevet sletttet.
det kan for eksempel ske ved en opdatering som går galt, eller ikke gennemføres.

ntldr er slettet + andre ting.
du skal ominstallere fra medie (DVD/USB stick)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2017 - 21:15 #5
Ja det skulle det være.
Men det er jo så ikke sikkert den virker.
Bliver den detekteret af BIOS?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2017 - 21:16 #6
Skriver bios den har fundet en harddisk med navn på hdd?
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
24. august 2017 - 21:18 #7
Der er kun et USB drev i computeren. Ingen DVD.
Kan jeg på nogen måde hente den opdatering??

Jeg ved ikke om BIOS skriver den har fundet en harddisk med det navn, det er bare det der står som første prioritet i BIOS menuen. Under Boot fanebladet.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2017 - 21:23 #8
Ja man kan hente installationsfil fra anden pc og få oprettet det på en usb pind.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Man henter værktøjet og kører det og vælger at hente til installation på anden pc. Du vælger den version du skal bruge. Du skal bruge en 8 gb usb til formålet
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2017 - 21:25 #9
#7 Det er valget hdd0 den skriver om, og har ikke noget med diskens navn at gøre.
Nu kender jeg ikke lige den bios, men der burde i de andre faner måske stå nogle navne på hardwaren der er fundet
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
24. august 2017 - 21:28 #10
Så jeg kopierer filerne til USB stikket, sætter den i den anden pc og beder computeren boote fra USB??
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2017 - 21:31 #11
Man vælger at oprette installationsmediet på usb som sker automatisk. Du skal ikke kopiere nogle filer over. De skal oprettes på den rette måde.
Herefter skal usb sættes i den syge pc og her skal usb pind vælges som 1 boot under intallation.
Har du tjekket i de andre faner i bios om den beskriver noget om harddisken?
Er disken defekt kan du ikke installere noget som helst.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
24. august 2017 - 21:34 #12
Så jeg henter programmet til min egen pc, åbner det og bagefter lægger jeg det over på USB stikket?? Jeg hentede programmet og gemte det direkte på USB stikket.

Hvad skal der mon stå på de andre faner i BIOS, for at jeg kan se om disken er defekt??
Avatar billede poko1 Ekspert
24. august 2017 - 23:02 #13
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
24. august 2017 - 23:31 #14
Tak.
Men nu siger knægten at det vist er Windows 8 han har!!!
Kan jeg hente det på samme måde??
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2017 - 06:33 #15
Ja men det kræver at du kan oplyse licens koden.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
25. august 2017 - 07:50 #16
Ok. Ved du hvor jeg kan finde den kode??
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2017 - 09:28 #17
Det kræver at Windows ?? Kører eller at der er en mærkat med koden på bunden af Computeren.
Avatar billede hjolsen Ekspert
25. august 2017 - 11:55 #18
Windows 8 licensen er oftes ( hvis den bærbare er født med windows 8 ) indbygget i Bios. Så den finder windows selv .
Jeg ville dog prøve at starte den op på en installations medie til windows 10 , vælge reparer PC'en og under advanceret --> kommando prompt prøve dette :
Bootrec  /fixmbr
Bootrec /fixboot
Bootrec /scanos
Bootrec /Rebuildbcd

se evt her ;https://support.microsoft.com/da-dk/help/927392/use-bootrec-exe-in-the-windows-re-to-troubleshoot-startup-issues
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2017 - 13:32 #19
Tror ikke du skal oplyse nogen kode. Prøvede lige her på min pc og den gik i gang med at oprette uden at kræve kode.
Jeg er i øvrigt enig i at på uefi bios der gemmes koden typisk så den aflæses derfra når computeren skal hente opdateringer. Den bør blive aktiveret automatisk.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2017 - 14:16 #20
Citat:
Men nu siger knægten at det vist er Windows 8 han har!!!
Kan jeg hente det på samme måde??
Når man ikke har et Medie
Avatar billede hjolsen Ekspert
25. august 2017 - 14:33 #21
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2017 - 15:05 #22
Opfølgning på #19.
Min pc her er en Win 10 der er opgraderet fra Win 8, så jeg fik med det samme lov til at oprette et Win 8 medie med Media Creation Tool..
Har efterfølgende så prøvet på en Linux Mint maskine hvor der ikke er Windows på i forvejen.
Her bliver forløbet anderledes i linket, og man skal oplyse på en anden måde hvilket system man vil hente. Men igen skal jeg ikke oplyse nogen kode ved hentningen af .Iso filen som det bliver på Linux. Herefter skal den så oprettes på usb med et program der kan dette. Har før i tiden brugt Rufus til dette.
Jeg kan derfor ikke tænke mig der er problemer med nøgle hvis det hentes fra en Win 7 pc. Hvis der er vil jeg da godt høre nærmere.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
25. august 2017 - 17:24 #23
Programmet er på USB og klar til at bruge.
I BIOS står der om man vil boote fra USB FDD eller skal jeg vælge USB HDD??

Vi har prøvet at starte pc'en og den starter også op og skriver "Forbereder automatisk reparation" men så bliver skærmen sort.

Hvornår skal USB pinden sættes i?? Inden jeg starter??
Avatar billede hjolsen Ekspert
25. august 2017 - 17:43 #24
USB pind skal være isat før du tænder PC'en (Brug USB 2 port ) vælg at boote fra USB HDD.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
25. august 2017 - 19:17 #25
Efter flere genstart er PC'en selv gået i gang med at reparere --´inden jeg fik sat USB pinden i.
Det tager lidt tid, men er spændt på hvad der sker når den er færdig
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
25. august 2017 - 21:33 #26
Nu beder PC'en så om en produkt nøgle?? Hvordan finder jeg det??

Jeg har kassen som PC'en kom i, men jeg kan ikke finde nogle tal / bogstaver der passer til en produktnøgle
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2017 - 08:15 #27
Kan du ikke springe det punkt over så den fortsætter med reparation?
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
26. august 2017 - 08:30 #28
Nej. "Næste" knappen kan man ikke trykke på og hvis jeg trykke på X så spørger den om jeg vil afslutte?
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2017 - 11:28 #29
find faktura frem for computeren. ud fra den, og evt. ved at butikken hjælper dig med et telefonopkald til microsoft, kan du få fat i produktnøglen!
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
17. november 2017 - 19:02 #30
Lukker denne. Intet af ovenstående virker og butikken hvor vi havde købt computeren kunne ikke hjælpe.