Avatar billede Sag223 Novice
30. august 2017 - 13:30 Der er 7 kommentarer

Opgradering af ram og harddisk

Hej,
Jeg er en af de nybegyndere som har fået den fikse ide, at ville skifte ram og harddisk. Jeg har fået læst mig frem til, at jeg kan opgradere ram fra 4 til 8/16 Gb. Der har jeg fundet en på nettet, som er kompatibel, så det burde være lige til.
Derudover har jeg læst mig frem til, at man med fordel kan skifte sin gamle harddisk til en SDD harddisk, da det yderligere skulle hjælpe på hastigheden. Der er det så lidt svæere, entydigt at tolke diverse artikler på nettet. Vil et skift hjælpe på performance for pc'en, og hvor meget skal man opgradere for at gøre en forskel. Pt sidder der 2*2 gb som hver kan indeholde en 1600 mhz DDR3 ram.

Jeg syntes denne del er lidt svær at gennemskue, så er der nogen som har styr på, hvorvidt det overhoved vil hjælpe, hvor meget man burde skifte til, for at forbedre performance, og om man burde skifte til en større, eller to mindre?

Min pro er en model mid 2012 13', hvis det gør en forskel.

På forhånd tak!
Avatar billede 450025 Ekspert
30. august 2017 - 14:24 #1
Sag223
Om man er nybegynner ok da tenker du frem over, er det Stasjonær? Eller Lapptopp så ok man kanskje lidt i tvil SSD en god tanke det, på en lapptopp jeg hadde, da tok jeg rett  slett ut disken  hadde ikke gjort det før veldig enkelt.

Satte inn SSD 250 og ny Ram 16 for en forbedring, aldri mer noe annet, har SSD på alle maskiner, en helt ny Verden det, men ikke hør på meg, hadde tenkt og kaste maskina 5 år er den nå, den er ny i 5 år til, ble helt overraska jeg.

Er ingen Expert på dette, men lytt lidt til andre også dem vet nok mer end meg.
Her får du altid gode råd og svar. Lykke til, du vil ikke angre tror jeg.

Arne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. august 2017 - 14:38 #2
#1
Jeg giver dig absolut ret med SSD. Jeg har selv udskiftet min harddisk med en SSD, og der er stor forskel fra før og til nu hvad angår hastigheden.
Jeg købte en Samsung EVO 850 på 500 GB, og denne kan klart anbefales.
Det samme gælder min bærbare, der kom også væsentlig mere liv i den.
Avatar billede 450025 Ekspert
30. august 2017 - 14:57 #3
Der ser du hva jeg Sa, han ErikHg Ekspert  vet hva han snakker om, tvi tvi løp å kjøp klare du det ikke med montering, så søk på Google det er enkelt  ellers fikser butikken det for deg.
Hei Erik godt svart. Ny rask data herlig.
Arne.
Avatar billede Sag223 Novice
30. august 2017 - 15:18 #4
Skiftede du også ram eller blot harddisk?

Jeg er i tvivl om hvor meget det er nødvendigt at skifte for at få den op i gear :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
30. august 2017 - 15:46 #5
Målet var en bedre computer jeg er selv Gammal tenk om jeg kunne gå og få en ny SSD 250 GB så hadde dratt av gårde nå på timen, men har ikke det valget,

Ram er kanskje et luksusproblem ikke altid nødvendig, men alder tilsier jeg husker lidt dårligere nå og når jeg først var igang så klart hvorfor ikke. nå er jeg en Reser til å lagre i Skyen. Det burte alle gjøre.  Har ikke tapt noe ved oppgraderin til 16 GB og det koster ikke stort.
Kom igjen Erik er du uenig?

Arne.
Avatar billede milter Ekspert
30. august 2017 - 17:10 #6
Noget tyder på, det er en bærbar (model mid 2012 13'). For at kunne hjælpe ang. RAM skal vi kende styresystem, og om det er 32 eller 64 bit. Vi skal også kende fabrikant og modelnummer på computeren. Og til sidst, vi skal også vide, hvad du bruger computeren til for at vide, om du vil kunne mærke en forøgelse af RAM i praksis (hvis det altså er muligt).
Avatar billede INK Ekspert
30. august 2017 - 17:38 #7
Det lyder som en MacBook Pro fra midt 2012. Hvis det er korrekt, så kan du sagtens skifte til SSD. Har netop skiftet på 2 af tilsvarende årgang. Maskinen bliver klart hurtigere og så vidt jeg husker kan du køre Sierra med nyinstallation. Som milter skriver skal vi vide lidt om brugen for at rådgive om RAM. 8 GB er sikkert rigeligt.
Ved skift til ikke Apple disk, skal du huske at slå TRIM til efter installation.