Avatar billede Laura Novice
06. september 2017 - 19:20 Der er 11 kommentarer

Kan din mikrofon blive hacket?

Hej.

(Pc og mac) Jeg ved at webcams bliver hacket, men bliver mikrofonen også hacket?

Hvis ja, hvad skal man gøre ved det? Ved webcam kan man jo sætte tape over.

Mvh.
Avatar billede Laura Novice
06. september 2017 - 19:27 #1
Og hvor stor er chancen for, at webcam bliver hacket? Og mikrofon, hvis den kan blive det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. september 2017 - 19:36 #2
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2017 - 19:41 #3
fra pc er risiko minimal - det er primært snakke-dimser der bekymrer. Dvs alle de dimser, der lytter efter deres navn for at reagere på spørgsmål (telefon, tv osv).
Men alt, der er synligt på nettet, kan hackes. Primært, når dims tilsluttes dit net, så starter du med at ændre adgangskode og password til noget, du ikke har brugt før. Og hvis det er en del af andet (fx mic på pc) som du ikke bruger, så gå til enhedshåndtering og deaktiver det (tape er ikke nok, og tyggegummi er for drastisk)
Avatar billede Laura Novice
06. september 2017 - 19:52 #4
Claes57

Tak for svar.

Men pc'en kan jo også bruges til skype osv., hvor man netop snakker, eller høre det under nettet?

Nu ved jeg ikke, men en Windows pc kører jo med en email. Vil det sige, at mikrofonen kører med net?

Tape var over webcam, ikke mic.

Mvh.
Avatar billede Laura Novice
06. september 2017 - 19:58 #5
ErikHg

Tak for svar.

Jeg ved ikke helt, om jeg forstår det og tænkte mere ift. private.

Mvh.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. september 2017 - 20:05 #6
Hej Jeg ikke selv ret meget inde i disse dele, men fandt på linket på nettet :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. september 2017 - 20:07 #7
Hej, Laura.

  Først: Skepsis er sundt nok - bare det ikke udvikler sig til paranoia....

  Det jeg forsøger at sige her er, at risikoen for at blive "hacket", altså at dit webcam og mikrofon misbruges, er minimal ved almindelig fornuftig færdsel på internettet. Risikoen KAN opstå, hvis f.eks. en bekendt beslutter sig for at angribe dig målrettet eller du har hang til mere skumle dele af internet.

De bedste hilsner
Avatar billede Laura Novice
06. september 2017 - 21:05 #8
CRKrogh

Tak for svar.

Dvs. at risikoen for at en fremmede hacker er væsenligt lille?
Jeg holder det fra paranoia delen. Jeg er bare nysgerrig på, hvordan det forholder sig. :)

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2017 - 07:22 #9
Det primære er, at dit lokalnet skal være sikkert. Dvs router skal været sat op med andet end standard password og sikkerhed skal være aktiveret.
Der har været eksempel på, at legetøj med lyd og babymonitorer sendte det hele ud på nettet. Tilsvarende med overvågningskameraer, hvor folk ikke skifter password før de tager dimsen i brug.
Alle enheder, hvor du selv udefra kan tjekke ting i din bolig, skal beskyttes med adgangskode. Optimalt skal forbindelsen også være krypteret - det kan du ikke ændre - så det er et krav du må stille ved køb af it-dimser.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. september 2017 - 09:31 #10
#8

  Yes, risikoen for et webcam (og mikrofon) på en PC i et privat netværk er minimal.

  Som Claes57 er inde på, har der til gengæld været nogle ret uheldige historier i dagspressen om folk, der har installeret overvågningskameraer i- og udenfor hjemmet uden at skifte det standardpassword, de bliver leveret med. Det burde være indlysende, at det så også vil være muligt for enhver, der kan finde ud af at Google det password, at kigge med her.
Avatar billede Laura Novice
07. september 2017 - 09:43 #11
Claes57 og CRKrogh

Tak for svar.

Jeg forstår det nu. :)

Bortset fra overvågningskamera & password delen, forstår jeg ikke.

Mvh.