Avatar billede tha-joker Novice
08. september 2017 - 15:52 Der er 3 kommentarer

Solcelleanlæg Mono vs. Poly

Hej Eksperter.

Jeg har spørgsmål ang. solcelleanlæg fra fx.  http://www.viasol.dk/

De har både monokrystallinske og polykrystallinske solceller, men hvad er den store foreskel på de to typer udover farven?

Håber der er de kan hjælpe mig :-)
Avatar billede Slater Ekspert
08. september 2017 - 16:00 #1
Sådan forsimplet er poly billigere, mens mono er en smule mere energieffektivt.
Effektiviteten er dog, så vidt jeg kan finde, generelt kun 10-15% højere end poly, hvilket ikke er nok til at retfærdiggøre den højere pris. Derfor er poly absolut mest udbredt.
Avatar billede Chevy396 Seniormester
08. september 2017 - 19:09 #2
Vi fik installeret solcelleanlæg tilbage i 2013 (den gamle, og mere attraktive ordning ang. tilskud / fradrag på skattebiletten) og fik det gode råd at vælge siliciumceller.

Om panelerne er mono eller poly ved jeg faktisk ikke, men vores anlæg er parrallel opsat contra seriel (hvor skygge fra et træ eller et flag der blafrer i vinden kan påvirke produktionen af elektricitet).

Ved ikke om mit indlæg har nogen relevans, men jeg tænkte at "mono" svarede til en seriel forbindelse (håber det giver mening) ;)
Avatar billede Slater Ekspert
08. september 2017 - 21:33 #3
#2: Udmærket input, men nej, forbindelsen har ikke noget med krystalstrukturen i cellerne at gøre. Næsten alle solceller i dag bruger silicium, men forskellen er om det skårne stykker af én stor siliciumkrystal (mono) eller bare en bunke mindre krystaller smeltet sammen og skåret en plade af (poly).

Det svarer lidt til et skåret bræt vs. en spånplade, hvis man snakker træ.