Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
10. september 2017 - 19:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

? Mærkeligt "Regerings-Direktiv" !

Vi var til en familiefest ...

Diskuterer navne i familien ...

En påstår, at : "Den Danske Regering" var, på et tidspunk, ude med et "Forslag" / "Direktiv" om :
At flere folk med "-Sen navne" (Jensen, Olsen m.m) - Burde skifte navn. Til noget andet. Når der nu var så mange "sen-navne" ...

Der var tale om, at folk skulle tage navne - efter hvilken egn de kom fra. Bl.a.

Jeg har ALDRIG hørt om det ! (Sagde det da også) Vires yngste datter var, ligeledes tvivlende ...

Men, Men, men ... mange ting kan lade sig gøre ...

Har du hørt noget om denne påstand ?

Mandens forældre var vel unge i 1930-1940 (?) Vil jeg tro.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. september 2017 - 21:09 #1
Det tætteste jeg kan komme på dit spørgsmål er loven fra 1904. Navne er ikke nemt, men læs selv (eller gå ned til 1904): http://nors.ku.dk/publikationer/webpublikationer/ddsoefternavnetshistorie.pdf/
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. september 2017 - 08:05 #2
T*A*K !
Avatar billede wjens Guru
11. september 2017 - 10:18 #3
Du skal nok tilbage til starten af 1800-tallet, hvor man i de små samfund kun brugte fornavne og så angav hvem personen var datter eller søn af. Efternavnet skiftede dermed i hver generation. Peter Sørensens to sønner kunne f.eks. hedde Søren og Hans Petersen.

Ved overgangen til faste efternavne beholdt mange det sidste -sen navn, men myndighederne opfordrede til at skifte til noget mere blandet. Gerne efter job eller hjemstavn. Derfra kommer de mange efternavne som Møller, Smed, Præst, Poulsgaard, Steenstrup, Kronborg osv.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
12. september 2017 - 09:13 #4
Tak til jer begge !