Avatar billede ckousgaard Novice
15. september 2017 - 15:13 Der er 10 kommentarer

ingen dækning af garanti

Hej,

Jeg har indleveret min Iphone 6S til reparation (dækket af reklamationsretten), da den ringer op og ligger på af sig selv, slukker og tænder selv for apps, Siri starter uventet, holder kun batteri 2 timer, den lyser underligt og ser ud som en gammeldags tv-skærm nogle gange og knapperne på skærmen virker oftest ikke.

Jeg har nu fået svar tilbage fra Elgiganten at de ikke vil dække, da jeg fik udskiftet min skærm af en uautoriseret for cirka 8 måneder siden. Kan dette passe at det er årsagen til problemerne eller skal jeg gå til forbrugerklagenævnet?

På forhånd mange tak.

Christina
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2017 - 15:26 #1
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/art5434008/Apple-vildleder-iPhone-kunder
Vildledende
»Det må de ikke; det er vildledende«, fastslår forbrugerombudsmand Henrik Øe og fortsætter:
»Det er ikke i orden, at forhandlere bringer folk i den tro, at hvis Apples egen garanti ryger, så mister de reklamationsretten. Reklamerer man over en fejl ved sit produkt, efter man har fået skiftet skærm på et uautoriseret værksted, skal Apple-forhandleren stadigvæk vurdere, om den fejl, man klager over, er omfattet af købelovens regler. Det ligger helt fast. De regler kan ikke fraviges«, siger han.

loven gælder for apple og deres salgssteder - hvad enten de vil det eller ej.
Avatar billede ckousgaard Novice
15. september 2017 - 15:39 #2
fantastisk tusind tak - så det betyder jeg skal klage over afgørelsen og bede rette det for deres regning?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2017 - 16:56 #3
Du kan tage link med til Elgiganten og bede om en forklaring. Hvis de fastholder deres vås, så går du videre - eller må de jo lave den
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2017 - 16:57 #4
kopier det som han viste dig, vis det til butikken
Avatar billede INK Ekspert
15. september 2017 - 17:00 #5
#1 Claes57 har selvfølgelig ret og du kan forsøge. Hvis fejlen ikke optrådte før skift af glas og forhandleren kan påpege, at fejl ved montering af nyt glas kan være årsag til fejlene, så har du en vanskelig sag. Men du skal selvfølgelig forsøge.
Avatar billede ckousgaard Novice
15. september 2017 - 17:06 #6
Tusind tak for alle jeres svar, jeg prøver at tage link med :)
Avatar billede jalved Ekspert
15. september 2017 - 20:29 #7
Hvis du ikke får hjælp af Elgiganten, kan du jo prøve at gå tilbage til den forhandler, der skiftede din skærm.

Hvis problemet bunder i, at din skærm er monteret forkert (hvilket dog lyder mærkeligt, hvis du faktisk har haft brugt den i 8 måneder siden) kan han sikkert overtales til at rette problemet, hvis han har lidt kundeservice.
Avatar billede ckousgaard Novice
17. september 2017 - 15:05 #8
Hej #jalved, #ink, #claes57 og #sidwave.

Jeg har nu fået følgende svar fra Elgiganten efter jeg har bedt om en udredning.

Hej Christina,

Tak for din mail.

Skærmen der sidder på enheden er uoriginal og virker ikke.
Denne er skyld i det du reklamere over, udover batteriet.

Grundet skærmen er uoriginal har værkstedet ikke mulighed for teste batteriet.

Da der er relation mellem den uoriginale del og og det du reklamere over (skærm flimre, ligger på, åbner apps. osv) er den ikke dækket af reklamationsretten.

Hvis der ikke havde været relation ville enheden gå ind under reklamationsretten som normalt.

Tilbudet fastholdes, ønsker du at acceptere eller skal enheden retur?

God weekend.

Hvad svarer jeg på denne?

Igen mange tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
17. september 2017 - 16:03 #9
Jeg tror, elg har fat i løsningen med at skærm skal skiftes. Om du vælger dem, eller tager en uoriginal igen må være op til dig og din pengepung.
Avatar billede jalved Ekspert
17. september 2017 - 16:29 #10
Jeg er nok enig med Claes57. Det er jo ærgerligt, at du skal betale for reparationen selv, men det bliver alt for besværligt at skulle diskutere det med Elgiganten.

Det lyder til at det både er batteri og skærm, der skal skiftes. I første omgang kan du jo prøve at opsøge den forhandler, i sin tid skiftede skærmen og spørge, om han ikke vil rette sin tilsyneladende fejl.

Det er selvfølgelig sin sag at spørge om, men det kan jo sagtens være, han ahr lidt ansvarsfølelse og kun er interesseret i at hjælpe dig.

Jeg ville ikke være nervøs for at få en uautoriseret forhandler til at skifte til et uoriginalt batteri. Jeg har set det bliver gjort - og at det har fungeret fint. Det er i al fald langt den billigste løsning.

Du kan forhøre dig på forhånd, om de giver garanti på reparationen. Hvis de ikke gør, så find et andet sted. Men det er min opfattelse, at det gør mange steder.