Avatar billede ckousgaard Novice
18. september 2017 - 15:34 Der er 17 kommentarer

Mac eller PC?

Hej,

Jeg er selvstændig arkitekt og skal til at købe computer. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal vælge MAC eller PC. Jeg bruger i det daglige meget tunge programmer: Rhino (3D-program), Maxwell (renderingsprogram) og hele Adobepakken (photoshop, Indesign, Illustrator).

Hvad kan I anbefalde?

Jeg har kigget på følgende:

http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/Thinkpad-P51/p/22TP2WPWP51

http://www.dell.com/se/foretag/p/precision-15-5520-laptop/pd?ref=PD_OC

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=T7W01EA&opt=AK8&sel=NTB

https://www.apple.com/dk/macbook-pro/

På forhånd tusind tak!
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. september 2017 - 15:41 #1
Hvad plejer du at bruge? Köb det du plejer at bruge.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. september 2017 - 15:45 #2
Mener selvfölgelig Mac vs PC.
Avatar billede ckousgaard Novice
18. september 2017 - 16:04 #3
Hej #michael_stim,

Jeg plejer at bruge mac og rendere på en extern pc, men de fleste programmer er til pc så derfor overvejer jeg at skifte.
Avatar billede Carnac Forsker
18. september 2017 - 16:19 #4
Den eneste Mac der kan bruges til noget er en BigMac. Og kvaliteten af den ligger endda under middel standard, så det siger lidt om resten af Mac produkterne.
Avatar billede ckousgaard Novice
18. september 2017 - 16:28 #5
#carnac, så du vil anbefalde pc og evt. hvilken?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. september 2017 - 16:30 #6
Du får jo betydeligt mere for pengene ved köb af PC. Men for dig kan det väre ligemeget om det bliver en PC? MAC-brugere har en tendens til at hänge fast ved MAC.
Avatar billede ckousgaard Novice
18. september 2017 - 16:42 #7
#michael_stim, jeg er ret åben overfor om det skal være MAC eller PC. Vil bare gerne have en computer der kan klare tunge programmer og som kan holde i cirka 5 år uden de store problemer.
Avatar billede ckousgaard Novice
18. september 2017 - 16:43 #8
#michael_stim, tak for svar :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. september 2017 - 17:10 #9
Det jeg havde kigget på var når man er oppe i den prisklasse du har(har ikke kigget indgående på dem du linkede til):

SSD
Processor (i7 nyeste generation, 7. er man vel oppe i kaby lake)
Grafik GTX 1050 eller 1060 med minimum 4 GB hukommelse
Bär du ofte laptop med skal den ikke väre for stor
Skal der väre plads til SIM-kort
Avatar billede ckousgaard Novice
18. september 2017 - 17:42 #10
Fantastisk tusind tak, jeg rejser nogle gange med laptop men ikke ofte. Det vigtigste er at den performer godt :)
Avatar billede milter Ekspert
18. september 2017 - 19:18 #11
@ckousgaard.

Som jeg læser dit spørgsmål, er du udelukkende på jagt efter en bærbar. Mac har (fortjent eller ufortjent) fået ry for at være bedre til alt med billeder, og det var måske i orden for 20 år siden. For mange år siden var en Saab med en beskyttelseshjelm i bagruden et næsten nødvendigt redskab for enhver arkitekt med en smule selvrespekt :-)

Som andre antyder, du får mere for pengene med en PC og som regel også nyere og hurtigere teknologi. Nogle programmer nyder godt af en hurtig CPU, andre af en hurtig GPU. I nogle tilfælde er det antallet af kerner i CPU'en, der tæller mest. Andre påstår, at til din form for arbejde skal du gå efter et Nvidia Quadro-grafikkort.

Under alle omstændigheder skal du have masser af RAM, og dine links antyder, at du ikke går efter det billigste. Jeg vil anbefale minimum 16 GB RAM, måske 32.

Nu ved jeg godt, at jeg bevæger mig ind på et område, som kan være farligt, men medens langt de fleste gennem flere år har anbefalet Intels i7-processorer til din form for arbejde, så er AMD altså kommet stærkt tilbage med deres Ryzen-processorer. På mange områder, f.eks. rendering, slår AMD's nye processorer med flere kerner Intels. Og, Intel er selvfølgelig nødt til at svare tilbage med noget tilsvarende eller bedre, og det kommer måske om en måned eller to. Problemet er bare, at der tilsyneladende ikke er så mange Ryzen-computere på markedet for øjeblikket.

Under alle omstændigheder, så vil du efter min mening altid få en mere langtidsholdbar computer, hvis du vælger en af de nyeste PC'er frem for Mac.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. september 2017 - 20:20 #12
En bruger har for kort tid siden gjort opmærksom på muligheden for at lave en såkaldt "Hackintosh" PC: https://onx.dk/nyheder/saadan-bygger-du-en-hackintosh-1-fordele-og-ulemper-ved-at-goere-det-selv/
Hvis du allerede har en (gammel) Macbook vil dette reelt gi' dig mulighed for at installere både OS X (MacOS) og Windows på en lynhurtig PC langt billigere.

Modellen her har de kraftigste specs på markedet (herunder det allerhurtigste grafikkort): http://topdata.dk/product-config.asp?id=11434

- Ift. Hackintosh-projektet, skal bundkortet ændres til et Z270. Ift. mit første link kan du i så fald springe direkte til installationen af MacOS i guidens sidste kapitel: http://onx.dk/nyheder/saadan-bygger-du-en-hackintosh-5-installation-af-macos/

- Uanset om du lege med MacOS-installation eller bare ha' en lynhurtig PC, skal du fokusere på den hurtigst mulige CPU og mest mulig RAM, når du tilpasser den. Grafikkortet er desuden meget vigtigt til visse Adobe-programmer, hvis du vel at mærke har adgang til de nyeste versioner af programmerne. Ældre udgaver kan ikke udnytte GPU acceleration.

Med dette tilbud ser det ud til, at du kan få en PC med hele 32 gb RAM, GTX 1080 Ti GPU med 11 gb VRAM og en i7 7700 4,2 GHz CPU for under 15.000 kroner. Windows skal tilkøbes, hvis ikke du har en Windows-licens, som kan bruges på en anden maskine.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. september 2017 - 21:44 #13
#12
lidt svär at bäre med sig
Avatar billede eurositi Ekspert
18. september 2017 - 22:52 #15
#13:
Spørgeren skrev i kommentar #10: "... jeg rejser nogle gange med laptop men ikke ofte. Det vigtigste er at den performer godt."

Det kan jeg kun tolke jeg således, at det ikke er afgørende, om det er en laptop eller en stationær. Derfor anbefalingen, da der ikke er nogen tvivl om, hvilken maskine, der performer bedst - selv om den koster 10.000 kroner mindre, end den bærbare, du foreslår i kommentar #14.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. september 2017 - 08:19 #16
#15
Det var nok mere et svar til mit spörgsmål om det var vigtigt med störrelse og vägt på laptop.
Avatar billede ckousgaard Novice
25. september 2017 - 16:05 #17
Tusind tak for al hjælpen!