19. september 2017 - 15:32 Der er 5 kommentarer

Dato og klokkeslæt når en given celle ændres?

Jeg har en checkliste hvor det er vigtigt at se hvad tid på dagen den enkelte opgave er opdateret. Derfor har jeg i cellerne lavet følgende funktion:

=if(L5="";"";Now())

Det giver mig dato og klokkeslæt prcist som ønsket. MEN jeg har 30 punkter på min checkliste, og arket ændrer nu ALLE dater og klokkeslæt hver gang jeg ændrer i en enkelt celle, og ikke kun den tilhørende (jeg har tjekket at der ikke står L5 i alle formlerne, men netop den korrekte celle..)

Hvad gør jeg forkert?

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen
Charlotte
Avatar billede jens48 Ekspert
19. september 2017 - 15:50 #1
Det kan kun lade sig gøre med VBA. Nedenstående makro skriver tidspunktet for redigeringen af cellen ind i cellen til højre for den redigerede celle. Den er kun aktiv i kolonne A, men det kan ændres i anden linje.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
Target.Offset(, 1) = Now()
End If
End Sub
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. september 2017 - 15:52 #2
Hej

NOW() er en dynamisk funktion der værdien i alle de celler hvor NOW() indgår..

Hvis du vil fastholde den værdien er du nødt til at kopierer cellen til sig selv som VÆRDI.

Lav en lille makro der gør det for dig.
Avatar billede jka Juniormester
17. marts 2021 - 08:52 #3
Kan man udvide denne VBA kode, således at dato indsættes, når der indsættes en bestemt værdi/tekst i kolonne A?

Ex. kolonne A = Status

Mulige værdier:
Fase 1
Fase 2
Fase 3
...
Færdig

Når kolonne A ændres til "Færdig", indsættes dato
Avatar billede jens48 Ekspert
17. marts 2021 - 11:03 #4
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
If Target = "Færdig" Then Target.Offset(, 1) = Now()
End If
End Sub
Avatar billede jka Juniormester
18. marts 2021 - 08:39 #5
Tusinde tak for det hurtige svar :)

Det virker perfekt :)