Avatar billede Carnac Forsker
19. september 2017 - 16:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

To computere til én skærm og én computer til to skærme

Hej eksperter!

Jeg har to computere. Og to 55" fjernsyn. Det ene fjernsyn står på et tv-bord, mens det andet hænger på væggen oven over.

Jeg har brug for at begge computere kan sluttes til det TV der står på tv-bordet, da det TV der står i øjenhøjde selvfølgelig er mest behageligt at kigge på. TV´et har 3 HDMI-indgange, men det er tilsyneladende kun det ene der kan bruges til at slutte computer til. De andre to virker underligt nok godt nok til Blu-ray-afspiller og Playstation. Jeg har derfor brug for et stik/ dongle / hub eller hvad sådan noget hedder, der kan sættes i den HDMI-indgang hvor TV virker, hvortil der så kan tilsluttes to HDMI-stik fra mine to computere. Jeg går ud fra at der så er en kontakt på, hvor man kan skifte mellem de to computere, alt efter hvilken jeg ønsker skal vises på TV´et. Findes sådan noget? I så fald læg gerne et link.

Nogle gange har jeg dog begge computere tændt, og har brug for at hver computer vises på hver sit TV. Jeg har derfor brug for et stik/ dongle/ hub der kan dele HDMI-stikket fra computeren i to, således at der går et HDMI ind i begge TV. Findes et sådan? Hvis så, må I meget gerne lægge et link.

Håber ovenstående gav mening. Kort sagt, jeg har brug for at begge computere kan vises på nederste TV (ikke samtidigt, men således at jeg er fri for at hive det ene HDMI-stik ud og sætte det andet i, hver gang jeg vil skifte), da jeg bruger dét nederste TV absolut mest. Men omvendt har jeg brug for at den ene computer kan sættes til begge TV, i de tilfælde hvor jeg ønsker at bruge begge computere samtidigt, ligeledes uden at skulle hen og hive stikket ud af det ene TV og sætte det over i det andet.
Avatar billede Carnac Forsker
19. september 2017 - 16:32 #1
OK, har fundet ud af at det vist er en HDMI-splitter samt en HDMI-switch jeg har brug for.

Er der nogle der har erfaring med disse? Jeg kan se de fås helt ned til omkring 70 kr. Er der nogle der ved om de er "reliable"? Eller skal man helst have en dyrere model? Og skal der ekstra strøm til? Jeg regner med 5 meter HDMI-kabel fra computeren hen til splitteren. Og yderlige 2 meter HDMI-kabel fra splitteren hen til TV´et.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. september 2017 - 17:48 #2
Jeg har ikke den store erfaring, men alligevel lidt at dele ud af. Den jeg havde fingrene i for et par år siden, endte med ikke at fungere ordentligt. Den ny vi fik fat på virkede, men kun når den havde ekstern strøm, selv om den var solgt på at tage strømmen fra HDMI portene.

Jeg tror du skal fokusere på to ting, for at være rimelig sikker:

1. Den skal have ekstern strømforsyning.
2. Den skal understøtte HDCP (HD Copy Protection), da de fleste moderne TV kræver denne protokol i HDMI strømmen - ellers er signalet sort.
Avatar billede Carnac Forsker
19. september 2017 - 21:39 #3
Hej Ole -tak for informationen.

Du har ikke tilfældigvis et link til én der opfylder det du skriver?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2017 - 09:10 #4
Som sagt, er det nogle år siden jeg har haft fat på dimserne... - men AV-Cables plejer at kunne hjælpe med den type, og de har da også https://www.av-cables.dk/hdmi-splitter/hdmi-4k-high-speed-splitter-1-til-2-hvid.html

Der står i hvert fald at den kan håndtere HDCP, og så vidt jeg kan se, strømfødes den med USB-strøm... - så skal du bare have USB strøm oven i, enten fra en USB-port på dit TV (ikke altid pålidelig strømkilde), eller en gammel mobillader el. lign.

De har også andre større modeller.

Ang. 2. halvdel af spørgsmålet, så skriv til AV-cables og spørg dem... - de kan svare på om der findes sådan noget... - det gør der sikkert, men ikke nødvendigvis til at betale :-)