Avatar billede Lars Mester
22. september 2017 - 08:07 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Import af .csv filer

Hej
Hvis jeg eks.vis har 3 .csv filer med hver deres navn i den samme mappe hvordan kan man så via VBA importere disse så de kommer til at blive samlet i en excel fil ?

Jeg en mappe (sti kan variere  efter hvornår og hvem der laver det) med navn "Udtraek" der i ligger 3 .csv filer med hver deres navn (navnet kan variere efter hvornår og hvem der laver det) der er samme struktur på data i .csv filerne men blot forskelluge navne på arket.
Så hvordan laver jeg et "Samlerark" hvor .csv filer i en aktuel mappe bliver importeret/samlet i et excel ark...
Avatar billede jkrons Professor
22. september 2017 - 10:17 #1
Avatar billede Lars Mester
22. september 2017 - 11:01 #2
Hej
Mange tak for det sendte link - jeg prøvede lige med denne: ImportCSVsWithReference
og det ser ud til at virke men hvor sætter jeg, at den skal importere som semikolonsep fil så den selv splitter data op i kolonnerne.
LKS
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2017 - 11:07 #3
#2  -  Inde i VBA delen, sætter du den ønskede separator, som =True, istedet for =False
Avatar billede Lars Mester
22. september 2017 - 11:37 #4
Hvor sætter jeg den i den omtalte VBA kode ?

Sub ImportCSVsWithReference()
'UpdatebyKutoolsforExcel20151214
    Dim xSht  As Worksheet
    Dim xWb As Workbook
    Dim xStrPath As String
    Dim xFileDialog As FileDialog
    Dim xFile As String
    On Error GoTo ErrHandler
    Set xFileDialog = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
    xFileDialog.AllowMultiSelect = False
    xFileDialog.Title = "Select a folder [Kutools for Excel]"
    If xFileDialog.Show = -1 Then
        xStrPath = xFileDialog.SelectedItems(1)
    End If
    If xStrPath = "" Then Exit Sub
    Set xSht = ThisWorkbook.ActiveSheet
    If MsgBox("Clear the existing sheet before importing?", vbYesNo, "Kutools for Excel") = vbYes Then xSht.UsedRange.Clear
    Application.ScreenUpdating = False
    xFile = Dir(xStrPath & "\" & "*.csv")
    Do While xFile <> ""
        Set xWb = Workbooks.Open(xStrPath & "\" & xFile)
        Columns(1).Insert xlShiftToRight
        Columns(1).SpecialCells(xlBlanks).Value = ActiveSheet.Name
        ActiveSheet.UsedRange.Copy xSht.Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1)
        xWb.Close False
        xFile = Dir
    Loop
    Application.ScreenUpdating = True
    Exit Sub
ErrHandler:
    MsgBox "no files csv", , "Kutools for Excel"
End Sub
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2017 - 12:29 #5
#4  -  Det jeg fik svaret på i #3, var i forhold til en TXT fil (som jo skal separeres).
Men med dine CSV filer, så burde de jo være korrekt separerede, inden du hiver dem ind, og lande korrekt i kolonner.
I det Linkede eksempel, kan du så vælge placeringsmæssigt (retning), i de 2 versioner til CSV fler fil's import
Avatar billede Lars Mester
22. september 2017 - 13:11 #6
Hej Ebea
Det er det jeg ikke lige kan gennemskue i ovennævnte VBA-kode - når den køres og jeg peger på mappen med filerne så bliver data lagt i 3 kolonner selv om csv filen er opdelt i 8.
Når jeg gør det manuelt så bliver det opdelt korrekt.... så hvor i koden kan jeg justere - gerne løsning
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2017 - 14:16 #7
Man kan lave et vbs script, der finder de tre filer i mappe, samler dem til én, og navngiver den med et fast navn og placering. De tre originaler kan evt slettes herefter i samme script.
I Excel er der så kun en fast fil, der skal hentes.