Avatar billede taae Juniormester
25. september 2017 - 09:11 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Parre to værdier sammen og finde dem i to kolonner.

Kære eksperter

Hvis jeg i en kolonne har en miks af A, B og C. Og i den anden kolonne har en miks af 1, 2 og 3, så ønsker jeg at parre A med 1, B med 2 og C med 3, og vise dem i en kronologisk rækkefølge. eks:

Nuværende:
A : 2
C : 1
A : 3
B : 1
B : 3
C : 2

Løsning:
A : 1
B : 2
C : 3

helst så jeg gerne en løsning vha. funktioner og ikke noget scriptkode. Tak.
Avatar billede anedi Ekspert
25. september 2017 - 10:04 #1
Kan du ikke bare sortere kolonne A fra A-Z og derefter kolonne B i stigende rækkefølge?

Vh
Anedi
Avatar billede finb Ekspert
25. september 2017 - 11:12 #2
prøv
=hvis(a1="A";1;hvis(a1="B";2;3))
Avatar billede taae Juniormester
25. september 2017 - 12:19 #3
hmmm, kan godt se at jeg ikke har gennemtænkt den godt nok, prøver igen:

Jeg har en kolonne fra A - H.
Jeg har en kolonne med unikke numre, lad os sige fra 100 - 150. Disse tal  mellem 100 - 150 er tilkoblet A - H, i tilfældig rækkefølge.
eks:
Under A har vi følgende tal: 100, 106, 114, 117, 129, 146
Under B har vi følgende tal: 102, 116, 122, 133, 144
etc.

jeg har så 500 personer i en tredje kolonne, hvor man kan sige de første 50 er tilkoblet 100- 105. De næste 50 personer er tilkoblet 106-110 etc.

jeg ønsker så i en kronologisk rækkefølge at fremvise alle de personer som via tallene er forbundet til A, B, C etc.

Håber det giver bedre mening nu.

Løsning ønskes fortsat vha. funktioner.
Avatar billede Mads32 Ekspert
25. september 2017 - 19:29 #4
Som jeg forstår dit oplæg, kan det løses som anedi foreslår i #1.
Jeg har lavet et lille eksempel.
På ark1 er opstillet en tabel.
På ark2 er tabellen sorteret.

Er det ikke det du er ude efter , må du forklare det lidt bedre, eventuel vise et oplæg med data, og et med sorteringen. Vis det i er EXEL ark.

https://www.dropbox.com/s/sc76tmtk6f4fb8c/Parre%202%20v%C3%A6rdier%20sammen.xlsx?dl=0
Avatar billede taae Juniormester
25. september 2017 - 22:59 #5
Problem solved

Jeg har leget med pivot tabeller og det har løst problemet. Smider I svar for jeres indsats?
Avatar billede Mads32 Ekspert
26. september 2017 - 22:40 #6
Dit er dig der skal markere vore indlæg eller dit eget indlæg som en løsning, for derved at lukke spørgsmålet
Avatar billede taae Juniormester
27. september 2017 - 08:43 #7
nu har jeg markeret de svar jeg skulle, men kan ikke se hvordan jeg kommer videre?
Avatar billede Mads32 Ekspert
29. september 2017 - 09:05 #8
#7

Hvordan "KOMME VIDERE" ?
Havde du ikke selv fundet en løsning?? Ellers må du oprette et nyt spørgsmål