Avatar billede HEF Juniormester
25. september 2017 - 13:15 Der er 1 kommentar og
1 løsning

æøå

Hej
Har lavet php i notepad++ med massere af html tidligere.
Æøå fungerede fint. både lokalt og på webhotellets server

Hentede det hele ned og åbnede det i Atom, æøå virkede IKKE.
Lavede nye sider med brug af Bootstrap hvor æøå var rettet til, virkede lokalt - lagde det på webhotel og så fungerede øæå ikke.

åbnede det lokalt i notepad++ som godt kunne læse æøå. Og bruger nu notationerne &etc....  og det fungere.
MEN det er jo uhensigtsmæssigt.
Dertil kom at et link med æ i domænenavn kunne ikke klare omskrivningen. Har løst dette specifikke problem (ved at ændre i filen direkte på serveren), men kan godt se at jeg kommer til at få mange problemer hvis ikke jeg mere generelt får løst problemet.
Bruger
<html lang="da-DK">
<head>
<meta charset="utf-8">
.......
i mine filer.

Yderligere er der kommet et uønsket Ä foran noget tekst. Måske noget overflow

- anyone please?? Hvordan løser jeg problemet / hvor kan jeg finde løsning på problemet.

På forhånd tak.
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. september 2017 - 13:24 #1
Sörg for at filen også gemmes i UTF-8 samt databasen er UTF-8.
Avatar billede HEF Juniormester
25. september 2017 - 13:47 #2
Tænkte i forhold til dit svar,  at det var det også :D, men belært af erfaring tjekkede jeg lige en ekstra gang, og denne gang i mit mere kendte Notepad++.
Og det var gemt med UTF-8, men UTF-8 uden BOM, hvad det så end betyder.
En ændring til til UTF-8 løste begge problemer
Tusinde tak for hjælpen :)