Avatar billede Kira Gulløve Mester
30. september 2017 - 13:10 Der er 12 kommentarer

Sony Bravia

Hej med jer.
Har kig på dette tv https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/sony-55-uhd-tv-kd55xe8505?cid=pc_925205000000
Mit spørgsmål går på følgende:

Jeg er vand til i mit LG smart tv, at jeg kan sætte mit hard disk eller usb til med film - også afspiller den bare filmen med undertekster og det hele.
Vil den også gøre det i dette tv?
Avatar billede jalved Ekspert
30. september 2017 - 14:12 #1
Den kan afspille rigtig mange filformater, så jeg tror ikke, du får problemer med at afspille dine filer.

Mht. underteksterne er det mere tricky. Det kan afhænge af, om de er indebrændte i filmen eller ligger i dine filer - og ikke i et løst format.

Jeg kan ikke se af specifikationerne på Sonys hjemmeside, om den kan læse undertekster direkte. For at være sikker, må du nok spørge forhandleren eller Sony - men mit gæt er, at de har de selvfølgelig tænkt over, når den i vørigt kan afspille så mange filformater.

Jeg har ikke erfaringer med et Android tv. Men måske - hvis den ikke kan af sig selv - kan man installere en app, der kan afspille med undertekster fra harddisk eller usb - fx vlc.

Ellers kan man købe en afspiller på størrelse med en stor æske tændstikker for et par hundrede kroner, som sættes tv'et - og som så kan afspille alle de formater, du kan komme i tanker om direkte på dit tv - fra din usb eller harddisk.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. september 2017 - 14:31 #2
Det ser meget dyrt ud ift. ElGigantens tilbud på nøjagtig samme model: https://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/KD55XE8505BAE/sony-55-4k-uhd-smart-tv-kd-55xe8505?scid=SEM1#

Ift. dit spørgsmål, kan jeg kun gætte på, at svaret er ja, når jeg læser specifikationerne på understøttede formater via USB.

... Men jeg kan VARMT anbefale den gratis Chrome browser-app Videostream, hvis du allerede har en almindelig video-Chromecast: https://getvideostream.com/
Den streamer ALLE almindelige video- og lydformater direkte fra din computer (også de nyeste videoformater som f.eks. HEVC/H.265 og VP9). Filformatet spiller heller ingen rolle (altså om det er MP4, Matroska (MKV) eller noget tredje)... Og du kan også vælge dine undertekster i appen.
Avatar billede Kira Gulløve Mester
30. september 2017 - 15:50 #3
Hvad gør den app? :) forstår det ikke helt
Avatar billede eurositi Ekspert
30. september 2017 - 16:00 #4
"Videostream for Chromecast" fungerer fuldstændig som en almindelig medieafspiller på en computer (altså ligesom Windows Media Player eller VLC og hvad de ellers hedder). Forskellen er bare, at denne her kan kommunikere med din Chromecast. Dermed kan du se alle de film, du selv har liggende.

Den er enklere at sætte op, end man måske skulle tro. Bare installér programmet. Hvis den beder om at installere et ektra værktøj, siger du bare ja. Herefter vil den finde din chromecast.
Avatar billede jalved Ekspert
30. september 2017 - 16:03 #5
Nu går jeg ud fra, du spørger til #2 der taler om videostream,

Men vlc, som jeg foreslår, installerer du på tv'et, når du så skal af skal afspille noget, så åbner du afspilleren og finder den fil, du vil afspille på usb eller den eksterne.

Det tv, du foreslår, har indbygget chromecast. Dvs du via den trådløse forbindelse på din pc kan afspille alt fra din pc på skærmen - det er meget nemt at sætte op. I den forbindelse kan du bruge afspilningsprogrammet Videostream.

Så kan du både afspille direkte ved at proppe usb eller harddisk direkte i tv'et. Eller bare afspille via din pc, hvor usb eller harddisk er sat ti
Avatar billede eurositi Ekspert
30. september 2017 - 16:37 #6
Nyt TV eller ej. Du kan nemt teste Videostream allerede nu, hvis du allerede har en Chromecast tilsluttet dit nuværende TV. Bare hent og installér den. Indlæs en film fra din computer/harddisk ved at klikke på "Choose a video" i Videostream-appen. Jeg bruger den næsten dagligt, da jeg har mange spillefilm liggende.
Avatar billede Kira Gulløve Mester
30. september 2017 - 20:08 #7
Nu spørger jeg dumt, men skal appen installeres på tv'et eller pcen ? :-(
Avatar billede eurositi Ekspert
01. oktober 2017 - 02:51 #8
På PCen. Gå til linket, jeg postede i kommentar #2. Download og installér. Når den er klar, starter du appen og klikker på Cast-ikonet i øverste højre hjørne. Så klikker du på "Choose a video" og vælger en film på din harddisk. Du kan også vælge undertekster i appen.
Alt dette forudsætter selvfølgelig, at du allerede har tilsluttet en Chromecast til dit TV (eller at du har købt et nyt med indbygget Chromecast).

Men fordelen ved denne app er ganske enkelt, at den kan afspille stort set alle film, lyd, og billedformater, som du har liggende på din computer eller tilsluttede harddisk trådløst direkte til dit TV via Chromecast.
Avatar billede Kira Gulløve Mester
04. oktober 2017 - 09:44 #9
Super tak for feedback <3
Hvor langt er rækkeviden ? jeg spørger pga. vi har soveværelse ca 6 m fra selve pc'en hvis jeg nu vil se film fra pcen.

Den fungere også til et forholdvis gammel tv ikke?
Avatar billede eurositi Ekspert
04. oktober 2017 - 09:47 #10
Jo. Medmindre at murene er over en meter tykke og lavet af sten. :)
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:05 #11
Den fungerer kun til dit gamle tv, hvis det også er et smart tv med chromecast. Men ellers kan man købe en chromecast separat til 2-300 kr.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. oktober 2017 - 11:50 #12
Det fungerer, hvis dit gamle TV har en HDMI-indgang... Og det har det, medmindre det er 14-15 år gammelt.
Og som Jalved nævner, skal du lige købe en (Video) Chromecast, hvis ikke du allerede har én: http://www.pricerunner.dk/pl/649-3105046/Medieafspillere/Google-Chromecast-2-Sammenlign-Priser
Ethvert Bilka eller Føtex har én.