Avatar billede Ludvig Johansen Juniormester
01. oktober 2017 - 12:40 Der er 8 kommentarer

Pixeline på windows 10

Hej jeg har en masse Pixeline spil liggende, men de virker ikke med windows 10. Er der nogle der ved om man kan få dem til at virke?

Mvh. Ludvig
Avatar billede claes57 Ekspert
01. oktober 2017 - 12:50 #1
de er ret sikkert i 16 eller 32 bit kode, så det dur ikke lige. Men du kan lave en virtuel pc som kører win-xp, og installere spil der.
https://www.virtualbox.org/ og så en xp-cd med licens og aktiveringskode.
Avatar billede alasport Novice
21. oktober 2017 - 22:38 #2
Jeg har også en del pixiline spil som jeg har købt til mine drenge i genbrugsbutikker. Jeg har så installeret winXP på en gammel bærbar og installeret spillene med cd-rommen.
Derefter har jeg lavet et image af spillene og gemt på comuteren som ISO filer. Tror jeg brugte en gammel powerISO version.
Så har jeg brugt Virtual clone til at lave virtuelle cd-rom diske og på den måde kan mine drenge spille forskellige Pixiline spil uden at skulle bøvle med at finde de rigtige cd-rommer. Det ville de heller ikke kunne finde ud af.

Men af en eller anden grund, så beder nogle få af spillene alligevel om at man sætter cd-rommen i computeren. Det var jo netop det jeg ville udgå?!?
Tænkte om det var fordi den specifikt tjekker D-drevet for det virker, hvis den rigtige cd-rom sidder i maskinen.

Hvis nogen har en forklaring og måske en løsning, så vil jeg gerne høre om den...

Jeg kører forøvrigt spillene på en x86 computer som vel betyder at det er en 32-bit computer.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2017 - 12:00 #3
det er en sikkerhedsting, man kan lave for at undgå kopiering af cd'er. Der laves en defekt sektor på cd hvori man placerer en kode. Programmet går så specifikt efter denne sektor og aflæser koden. Hvis man kopierer en cd (evt til image) så kommer defekte sektorer ikke med.
Der findes cd-kopi-programmer, der kan tage disse ting med (ikke til image) - men det er næppe lovligt (det kan være lovligt som sikkerhedskopi, og børn kan være rå med cd-omgang, så sikkerhedskopi kan forsvares)
Avatar billede Ludvig Johansen Juniormester
11. januar 2018 - 21:23 #4
f.eks. hvilke programmer ville kunne kopiere et Pixeline spil?
Avatar billede alasport Novice
13. januar 2018 - 17:40 #5
Der er da ikke noget ulovligt i at jeg kopierer de pixeline spil jeg har ind på computeren for at slippe for at skulle skifte cd hele tiden.
Jeg har mega mange pixeline spil som jeg har købt i genbrugsbutikken til 3 stik. for en 10'er. :-)
og jeg bliver nød til at sige, at de er sku' meget bedre end de læringsspil der er i dag, hvor det mere handler om underholdning og fastholdelse af børnene i spillet. (sådan at de ikke skifter til et andet spil)
Så jeg vil også gerne høre hvilke programmer der kan lave en KOMPLET kopi af CD-rommen.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. januar 2018 - 18:23 #6
39€ (ca 290kr) for fx http://www.alcohol-soft.com/
den kan lave images, som den kan køre virtuelt (dvs uden fysisk cd). Leg med det i deres 14 dages test-version
Avatar billede Ludvig Johansen Juniormester
19. januar 2018 - 15:38 #7
Efter man har lavet images hvordan åbner man så filerne så man spille dem?
Avatar billede tanameyer96 Praktikant
19. januar 2022 - 01:21 #8
hej jeg har nogle pixeline spil på cd-rom og der er nogle af dem jeg godt kan installere og spille og nogle kan jeg installere men ikke spille hvordan kan jeg gøre så jeg kan spille dem har prøvet med oracle vm virtualbox men den kan ikke finde dem håber i kan hjælpe mig