Avatar billede monsterdk Novice
02. oktober 2017 - 18:55 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Installation af Win 10 på "D:"

Jeg har købt mig en brugt computer hvor windows er installeret på C: drevet som det sig nu engang oftest gør. Problemet er at jeg gerne vil ændre C: til D: og omvendt, da D: er en ssd disk og C: er en traditionel disk.
Skal jeg Fjerne det fysiske drev som lige nu er C: og så installere en frisk version af windows på det tilbageværende drev, eller er der en anden måde at komme uden om problemet på?

Mvh Claus
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 18:58 #1
du vælger bare det driv hvor du vil installere windows på :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 18:59 #2
https://fthmb.tqn.com/KJM0g4bGXIAsKFNEcll0r1zMYkM=/800x600/filters:no_upscale():fill(FFCC00,1)/about/format-c-windows-setup-57c99c105f9b5829f4ddcfde.png
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 19:00 #3
Avatar billede monsterdk Novice
02. oktober 2017 - 19:04 #4
Ja det er jo så lige det jeg ikke kan få lov til. De hersens nye maskiner bestemmer jo mere eller mindre selv hvad de vil når man har bedt den om at formatere/gendanne til fabriksindstillinger. Og Har lige forsøgt og fik ikke lov til at vælge noget som helst. Derfor spørgsmålet om, om jeg bliver nød til at fjerne den harddisk hvorpå computeren selv vil installere. Tror forresten at det er den disk hvorpå at installations ISO af windows 10 også ligger. Har hentet windows 10 og fået lavet en boot disk USB så jeg kan installere igen.
Og sådan som dit link viser det, så det ud når man gjorde det med win 7.
Avatar billede monsterdk Novice
02. oktober 2017 - 19:06 #5
Vil jeg få valget hvis jeg installere fra boot USB?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 19:10 #6
fabriksindstillinger kan du ikke boote og formater disken fra windows setup
Avatar billede monsterdk Novice
02. oktober 2017 - 19:13 #7
aner det ikke. Det her er min første erfaring med windows 10. Så hvad skal jeg gøre for at få nogle valgmuligheder?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 19:15 #8
har du boote fra din windows disk _?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 19:16 #9
vis du kan få ta lige et billede https://billedeupload.dk/
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. oktober 2017 - 19:17 #10
Der er altså tale om såkaldt multi-boot.
Der findes et gratis program der hedder Easy BCD

http://neosmart.net/EasyBCD/

Ved hjælp af dette kan man vælge hvilket drev computeren skal boote fra.

https://www.youtube.com/results?search_query=easybcd+windows+10
Avatar billede monsterdk Novice
02. oktober 2017 - 19:26 #11
Nej. Jeg vil ikke multi boote. Jeg vil gerne at min windows ligger på min SSD istedet for den almindelige HDD. Problemet er bare at jeg ikke selv kan få lov til at vælge hvor jeg vil installere windows til. Derfor vil jeg bare gerne vide om der er en anden måde at gøre det på end at fjerne HHD'en og køre installationen fra USB?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 19:29 #12
så ta den disk ud så er der 1 disk så kør den windows ind og så set den til igen
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. oktober 2017 - 19:49 #13
Jeg forstår det sådan, at du vil flytte alt indholdet fra HDD´en til SSD´en.
Dertil kan du bruge gratisprogrammet diskbackupper. Med dette program kan laves en klon. Operationen er ganske enkel.

https://www.backup-utility.com/features/disk-restore.html

Jeg brugte det selv, da jeg udskiftede HDD´en med en SSD i min bærbare med Windows 7, og det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2017 - 19:59 #14
Hvis den installation der er på HHD er i orden, så er jeg enig i #13
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2017 - 20:04 #15
Windows 10 indeholder en standard diskdefragmenteringsprocedure. Det dur ikke med en SSD. Så jeg vil klart anbefale en ny ren installation af Windows 10 på en SSD. Så er installationen tilpasset SSD drevet.
Det kræver selvfølgelig reinstallation af programmer, men du overfører ikke evt. snavs fra den gamle installation (upgrade).
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 20:07 #16
Der er ikke noget nyt i, at man ikke kan installere windows på D-drevet. Windows skal altid ligge på C-drevet.
Du kan godt klone C-drevet til SSD disken. #13. Så kan du under boot vælge SSD disken og derefter formatere det gamle C-drev.
Men var det ikke bedre at få en helt ny Windows, uden det "ragelse" som med tiden samles der? Det gør du ved at tage den HDD ud med det nuværende C-drev, og derefter installe på SSD disken med windows installations værktøjet.
Hvor stor er den SSD ?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 20:30 #17
#15 Windows fragmenterer vist ikke en SSD ?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2017 - 20:37 #18
Rettelse: Defragmenterer :-(
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2017 - 20:44 #19
#17 valby1, jeg er enig med dig, når du installerer på en ssd. Men jeg ved ikke om den klonede version også registrerer det er en ssd?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. oktober 2017 - 21:01 #20
#19

Det gør den - du kan læse det i reg-databasen, hvad den kører på i den dynamiske del.

#1

Med det sagt, så tag først stilling til om du vil bevare noget. Er svaret her "nej", så er den simpleste vej at pille HDD'en ud og installere en frisk Win10 på SSD'en.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2017 - 21:02 #21
Hvis det er en Samsung SSD man har og bruger det program der medfølger så installeres systemet til ikke at defragmentere automatisk. Mener nu også jeg har set at andre programmer har en tjekbpx hvor man fortæller det er en SSD der skal klones over på, og mon ikke så de korrekte indstillinger er på?

I øvrigt, så kan optimering og defragmentering slås fra hvis man højreklikker på c drev og vælger egenskaber- funktioner- optimer. Her kan man vælge at deaktivere optimering og defragmentering.
Avatar billede monsterdk Novice
02. oktober 2017 - 21:09 #22
Enden af det hele blev at jeg bootede op med en USB og lavede en frisk installation på SSD'en. Fjernede derefter den gamle windows fra det der nu er D: drevet! Så alt er som det skal være. tak for hjælpen.
Det krævede dog at jeg fulgte et råd i en anden tråd her på siden, da den valgte disk havde en MBR partitionstabel.
Tak for jeres velmenene råd og tid.
Hvis der er nogen der mener de kom med løsningen så sig til så får i den.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. oktober 2017 - 21:18 #23
Den rigtige løsning ville vel være at du linker til løsningen, du omtaler - og markerer dine sidste svar som løsning!

:-)
Avatar billede monsterdk Novice
03. oktober 2017 - 06:25 #24
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1006497

Løsningen blev fundet her.

Endnu engang tak for hjælpen.