Avatar billede JannikO Praktikant
04. oktober 2017 - 12:42 Der er 4 kommentarer

Saml selv computer m/ i7 7700k og vandkøling

Hej eksperter!

Jeg kaster mig ud i et saml-selv projekt. Da kommer en del oplysninger, vil jeg forsøge at gøre det kort. Spørgsmålene kommer efter krav/spec., og det er ikke nødvendigt at svare på alle spørgsmålene :)

Computeren skal bruges til 1440p 144Hz gaming (fps, fps, fps) og videoredigering. Jeg er fløjtens med æstetik, men har fokus på performance, temperatur og budget (ca. 11.000 kr.)

Jeg vil investere i:

CPU: i7 7700k (OC til 4.5 måske 4.8 Ghz) - 2354 kr. i Elgiganten/Power
GPU: 1080Ti - tilbud ca. 5000 kr.
Bundkort: Z270-P - 799 kr. i Elgiganten
RAM: Corsair Vengeance DDR4 RAM 16 GB 3000MHz - 1175 kr. i Elgiganten
Køling: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 dual - 499 kr. i Power
Windows 10: 549 kr. tilbud Egear
Pris i alt: 10376 kr.

Jeg har:

PSU: Corsair TX750w
Kabinet: Cooler Master Elite 430
3xSSD
2xHDD

Spørgsmål 1 (Flaskehalse):
Hvor vil jeg opleve flaskehalse? Er, eksempelvis, min strømforsyning tilstrækkelig? Er 3000MHz Ram tilstrækkelig?

Spørgsmål 2 (Køling):
Min tanke er at der ikke er plads til vandkølingen i toppen af tårnet, med radiator og 2x120mm blæser (3 cm fra toppen af tårnet til RAM, i nuværende setup). Har i anbefalinger til alternativer? Har set nogle blæser der sidder udenpå kabinettet og "suger" luften igennem radiatorerne. Jeg tænker det er for risikabelt hvis der skal OC's til 4.8 GHz. Igennem artikler og youtube, har jeg fundet frem til at jeg minimum skal have 240mm vandkøling ved OC. Skal jeg invester i nyt tårn?

Spørgsmål 3 (ram):
Jeg har læst noget om RAM/CPU ratio, hvor mange MHz skal jeg bruge for at ramme 4.5/4.8 GHz CPU speed? Er der andet jeg skal være opmærksom på mht. RAM?

Spørgsmål 4:
Er der noget jeg overser? Kender i til bedre priser etc.?

Sig til hvis i mangler oplysninger, og kom gerne med generelle kommentarer, pft.!

Mvh.
JannikO
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 14:57 #1
#1 du skal købe den korrekte RAM, som bundkortet kan udnytte, ellers går du glip af nogle mhz.    dobbelt check det!

#2 du har strøm nok.. sku jeg mene

#3 hvad med at check proshop istedet, jeg er ikke sikker om de har det hele, men se det her grafikkort og se prisen!
https://www.proshop.dk/Grafikkort/ASUS-GeForce-GTX-1070-Strix-OC-8GB/2552328
koster 3990, hvad skal du så med 1050ti ? til 5000...

synes din opskrift ser fin ud, men du ku måske spare de penge på gfx kortet og få dette, som er nyere
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 14:59 #2
flaskehals ? = ALTID DISKHASTIGHED
men det bliver ikke noget problem. en alm 7200 harddisk klarer det fint, (jeg har lydstudie), den kan trække 80 WAV spor fra disk, uden noget der hakker.  hvad skal man så spilde penge på SSD eller 10000 rpm hdd for ?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 15:02 #3
du skal tripple checke at den ram du køber, kan udnyttes på fuld hastighed af processoren! (det er her den plejer at gå gal), det gør du nemt bare ved at læse nøje hvad cpu kan bruge, og så få fat i den korrekte ram (det kan læses i cpu manualen) den bør du ku finde på intels hjemmeside. (eller en pc nørdeside)
Avatar billede JannikO Praktikant
04. oktober 2017 - 16:27 #4
RAM: Bundkortet har DDR4 memory support: Overclock til 3866MHz, ved ikke hvad jeg mere skal undersøge på det punkt?

Det er et 1080Ti med 11GB VRAM ikke 1050Ti med 4 GB VRAM.

Jeg bruger SSD til at flytte store mængder video/GoPro optagelser, men har også 2 HDD til lager.

Tilgengæld skal jeg vidst have et nyt kabinet, da i7 7700k har problemer med ophedning. Der er ikke plads til hverken Masterliquid Lite 240 vandkøling eller en Noctua NH-U15S luftkøling :(