Avatar billede Sag223 Novice
05. oktober 2017 - 23:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kloning af gammel harddisk til ny SSD fejler

Hej,

Jeg er i gang med at opgradere min Macbook pro medio 2012 med en ny SSD harddisk. I den forbindelse skal jeg have klonet den gamle maskine over på det nye drev.
Jeg bliver ved med at få en fejl om at formatet på afsenderenheden er læse-skrive, og at den ikke kan gøres passiv, så den ikke kan blokkopieres.

Er der nogen der ved hvordan man løser dette?

På forhånd tak,
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. oktober 2017 - 23:52 #1
Jeg kender ikke til Mac, men har selv klonet en HDD med Windows 7 til SSD, med succes.

Prøv linket: (programmet er gratis)

https://www.backup-utility.com/features/disk-restore.html
Avatar billede egonspock Seniormester
06. oktober 2017 - 00:26 #2
Hvilket program bruger du? Carbon Copy Cloner fra Bombich.ch? det plejer at virke.
Avatar billede stjans Guru
06. oktober 2017 - 07:08 #3
Eller hvis det er en samsung disk - så deres eget kloningsværktøj ?
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2017 - 07:33 #4
Ved kloning skal modtagedisken være større end eller lig med størrelsen af source disken. Du skal med diskværktøj formatere ssd disken inden du kloner.
Men når dette er sagt, så er det en langt bedre løsning at nyinstallere styresystemet på en Mac. Derefter bruger du det indbyggede værktøj til overførsel af data.
Har lige udført det på en MacBook Pro i går aftes. Frisk installation af High Sierra, der bare kører på en ssd. Husk at slå trim til på din ssd efter installation. Har du brug for flere oplysninger, så vend tilbage.
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2017 - 07:37 #5
Bemærk lige, at Samsungs eget program Magician ikke kan køre på en Mac.
Avatar billede Sag223 Novice
06. oktober 2017 - 12:09 #6
Super!
Jeg endte med at installere et nyt styresystem direkte, og så gendanne de ønskede filer og programmer fra min sikkerhedskopi.

Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2017 - 12:24 #7
Hvis det ikke er en original Apple ssd, men eksempelvis en Samsung, så skal du huske at aktivere TRIM. Gå i terminal og skriv: sudo trimforce enable

Slå det selv op med Google for flere detaljer.