Avatar billede Latte Mester
06. oktober 2017 - 14:27 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Duplex print

Jeg skal bruge 12 eksemplarer af et dobbeltsidet udprint fra en fil. Jeg har defineret et udskriftsområde på worksheet A og et andet på worksheet B.

Disse to skal udskrive på for- og bagsiden - og altså i 12 eksemplarer.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2017 - 15:30 #1
Hvis det kun er en engangsforeteelse, så kunne man jo printe ark a på den ene side.
Vende papiret og lægge det i printeren igen og så printe ark B.
Super lavteknologisk, men for 12 sider er det vel det simpleste?
Avatar billede Latte Mester
06. oktober 2017 - 15:41 #2
Det er desværre noget, som skal ske dagligt, så jeg vil helst have en VBA løsning.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
06. oktober 2017 - 15:50 #3
Indspil en macro hvor du gør det at du manuelt udskriver Ark a med dublex, og til pas den/ lad dig inspirere af den.
Avatar billede Latte Mester
06. oktober 2017 - 16:08 #4
Hvordan udskriver jeg Ark A på den ene side og Ark B på den anden?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
06. oktober 2017 - 16:14 #5
kast  den optagne kode og jeg ser om jeg kan få tid til at se på det i aften ellers søndag
Avatar billede Latte Mester
06. oktober 2017 - 16:24 #6
Sub Udskriv()
'
' Makro1 Makro
'

    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=12
    Sheets("ArkA").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=12
    Sheets("ArkB").Select
    Range("A3").Select
End Sub
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
06. oktober 2017 - 19:14 #7
Hvis du er sikker på, at de enkelte ark kan være på en side, kan du blot indstille printeren til dupleks print, og markere de  ark, som du ønsker udskrevet, og udskrive.

Ønsker du af markere de to ark i VBA, og udskrive 12 kopier af dem, så gøres det således:

Sheets(Array("Ark A", "Ark B")).Select
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=12
Avatar billede Mads32 Ekspert
06. oktober 2017 - 21:37 #9
Hej

Jeg har et forslag.

Hvis udskriften fra Ark1 og Ark2 , hver for sig kan være på et A4 ark, kan du anvende følgende fremgangsmåde som du kan optage en makro på.
Indstil din printer til at udskrive på begge sider.

Kopier Ark1 og Ark2 til Ark3, som så udskrives.

Du skal være sikre på at sideskift er rigtige, og at dine parametre for sidelayout er i orden: NB!! Udskrift på 2 sider.

Se vedlagte eksempel med en simpel optaget makro.

https://www.dropbox.com/s/h63r4dqg5sssrk7/Print%20p%C3%A5%202%20sider.xlsm?dl=0
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. oktober 2017 - 10:56 #10
#8: Okay, Jan - jeg plejer, at værdsætte dine indlæg, da du har styr på tingene, så jeg bliver nu lidt 'puzzled'???
hvorfor tror du det bli'r svært, når det i min verden er meget simpelt?  (se #7 - to simple kodelinjer)

Har jeg misforstået spørgsmålet???

Ja, faktisk, nu jeg læser spørgerens spørgsmål, så beder han ikke engang om en VBA løsning, men blot, hvordan han gør, og det er endnu lettere:

1)  Marker de to ark
2)  Vælg 'Udskriv'
3)  Tryk på 'printeregenskaber'
4)  indstil 'Dupleks'
5)  Tryk på 'Print'

Så, hvad er det, jeg overser/misforstår???

(Det kræver selvfølgelig, at printeren understøtter dupleks :-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
08. oktober 2017 - 13:57 #11
se # 2 der ønsker han en vba løsning' da det er en daglig procedure, søgte nok en halv time og fandt ud af at det jeg troede kunne løses simpelt ikke var så ligetil end da.

Derfor Linket som indeholder noget af det jeg har surfet rundt i for at finde svar. Hvis man sad med den konkrete printer på det konkrete netværk (Formoder jeg) ville man nok med endel tålmodighed og snilde kunde finde en macro løsning.

Tak for de flotte ord Dan
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. oktober 2017 - 14:11 #12
#11: Ja, hvis man læser længere ned, så kan jeg godt se, at det er VBA, han går efter...
...men, så er vi tilbage ved mit indlæg #7 - hvori består det vanskelige???
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
08. oktober 2017 - 14:42 #13
Som jeg opfatter det vil han gerne have den til at udskrive duplex  Automatisk,
altså noget med Tag Ark A og print på den ene side og  Ark B på den anden ved den simple du beskriver vil printer opsætningen følge filen, jeg opfattede det bare som det måtte den ikke, kunne være andre der skulle udskrive single, men det kan godt være jeg lagde noget i det som ikke var problemet, kan bare ikke se hvorfor det ellers er et problem, som du også er nået frem til. Angående  f.eks. at have en print knap der auto sætter printeren til duplex og derefter laver de 12 kopier og der efter sætter printeren til single der er det kompliceret.

Men jeg overfortolker måske opgaven, så beklager jeg.

ps. excelgaard.dk er meget inspirerende til løsninger.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. oktober 2017 - 15:17 #14
Jo, tak :-)
Jeg har faktisk også en automatisk dupleks løsning på mit website:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/PrinterDuplex/

...men, jeg opfatter det bare ikke som det, spørgeren ønsker - men, det kunne nu være rart, hvis spørgeren snart ville melde sig på banen, så vi kan finde en løsning.
Avatar billede Latte Mester
09. oktober 2017 - 08:22 #15
Spørgeren er på banen - undskyld. Jan har ret i sin fortolkning af spørgsmålet. Jeg går i gang med at læse og afprøve jeres forslag. Mange tak for jeres hjælp
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
09. oktober 2017 - 09:02 #16
#15: Jamen, så vil jeg anbefale, at læse det link, jeg gav:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/PrinterDuplex/

Så får du nærmest løsningen forærende :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
09. oktober 2017 - 09:05 #17
Faktisk er det bare det allerførste eksempel på siden, som du skal bruge - og, i linje 23 i eksemplet, udskifter du blot med de to kodelinjer, som jeg gav tidligere:

Sheets(Array("Ark A", "Ark B")).Select
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=12

Det kan faktisk ikke være lettere :-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
09. oktober 2017 - 09:44 #18
#16 den havde jeg ikke fundet, det var den jeg ledte efter!!
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
09. oktober 2017 - 09:53 #19
#17: Nu er det jo osse let for mig, at vide, da jeg jo selv har lavet det :-)

Men, vi er enige i, at dette må være løsningen, ikke?
Avatar billede Latte Mester
09. oktober 2017 - 12:53 #20
Dan, som jeg forstår det skal jeg downloade 'PrinterDuplex.DLL'  Den findes ikke blandt mine 'Available References' i VBA'en.  Jeg skal lige have tilladelse fra arbejdsgiveren før jeg gør det.

Det jeg skal udskrive er et udskriftsområde fra hhv. worksheet A og worksheet B - og altså ikke hele indholdet i det to worksheets
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
09. oktober 2017 - 13:24 #21
Hvis det skal bruges på en arbejdsplads, så skal du naturligvis have tilladelse fra den IT-ansvarlige på din arbejdsplads - alt andet vil være utilgiveligt dumt!

Og, selvom du får tilladelse, så kør DDL-filen gennem en virus checker alligevel - min webserver kunne jo være inficeret...
...og, finder du en virus, må du MEGET gerne give mig besked :-)

DLL-filen er ligeglad med, som du udskriver et udskriftsområde på regnearket eller hele regnearket - det eneste DLL-filen gør er, at slå dupleks udskrivning til eller fra.