10. oktober 2017 - 22:22 Der er 8 kommentarer

Ekstern hard disk kortsluttet

Hej,

Jeg har en ekstern harddisk af mærket Seagate. Min ven kom til at slutte den til min projektor i et stik som ligner et USB, men i virkeligheden er et 5V OUT stik, dvs. den kortsluttede.

Har været ved teknikker som forsøgte at skifte dens case og tilslutte til en computer, men den overopheder og skriver "device not found". Var så ved en anden specialist, som forsøgte det samme uden held, og sagde sidste løsning er at sende den ind, det koster 860 euro!

Kan se via Seagates side jeg selv kan sende den ind til laboratoriet for 660 euro, men vil høre om der er nogen som helst anden løsning?

Vil virkelig gerne have filerne da det er fotos fra alle mine rejser hele livet igennem.

Håber på nogle har nogle guldkorn,
Tak.
Christina
Avatar billede keepy Seniormester
10. oktober 2017 - 22:53 #1
Er det harddisken der er død eller er det driver printet i kasse hvor harddisken sidder i der er død? Hvad foreslår dem der har set disken der skal gøres? Link?
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2017 - 23:17 #2
Jeg vil følge op på #1. Jeg formoder, at HDD ligger i en kasse. Inde i kassen, imellem HDD og udgangen til det sted hvor der sættes et kabel til, er der lidt elektronik.
Den elektronik kan godt gå i stykker, uden at HDD tager skade. Hvis du er heldig, er det det som er sket. Du kan åbne kassen, eller hvis den er limet sammen, brække den op og tage HDD ud og afprøve den. Du kan købe en ny kasse for under 150 Kr.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2017 - 23:21 #3
Ps. Det at du tager HDD ud af kassen, har ingen indflydelse på, hvad et firma
kan hente ud af data.
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 23:29 #4
Hvis du brækker kassen op som #2 foreslår og piller harddisken ud, kan du tilslutte den til en dockingstation via USB, så slipper du for at skulle tilslutte den en kasse igen (selvom det ikke er svært). Det kræver dog, at det ikke er selve harddisken, der overopheder.

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/LogiLink-HDD-Docking-Station-USB-20/2280006?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Hvis det ikke viser sig at fungere, så ville jeg da søge lidt rundt og se om andre kunne tilbyde en bedre pris end Seagate. Men helt billigt bliver det næppe med den metode.
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 23:39 #5
Du kan også prøve med et USB til SATA kabel. USB-dlen skal i computeren, den anden del sætter du på den harddisk, du har pillet ud af æsken.

https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-til-sata-ide-adapter.asp
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2017 - 23:43 #6
Der er lige een ting til. Hvis det er en almindelig Sata disk, altså en disk med læsearm, skal du være forsigtig, hvis du vil tage den ud. Slag eller voldsomme ryst kan beskadige disken, ligesom hvis man taber den på gulvet.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
11. oktober 2017 - 06:41 #7
Ved Seagate diske ødelægges controller kortet på selve disken, hvis også smooth motor controller er ødelagt kan en lille forstærker som sidder monteret inde på hovederne i disken også være ødelagt. Det er min erfaring fra dataredning gennem 11 år.
11. oktober 2017 - 10:10 #8
Hej alle,
Tak for de hurtige svar!

Kommer helt sikkert ikke selv til at pille for meget ved den, er bange for at gøre mere skade end gavn.

Den første teknikker forsøgte at forbinde den via en anden kasse og med kablet dertil, uden held.

Det de nu foreslår hos specialisterne er at sende den ind til et laboratorie. Kan desværre ikke linke da det hele er på spansk (bor i Spanien, men kunne nemt sende den til min familie i DK hvis der var en bedre løsning der)

Tror jeg er nødt til at browse lidt og se om jeg kan sende den ind via andre veje end Seagate, billigere, selvom det nok ikke bliver helt billigt som nævnt ovenfor.