Avatar billede ehja Novice
11. oktober 2017 - 13:18 Der er 12 kommentarer

Windows 10 opdatering bliver ikke installeret

Windows vil gerne opdatere min bærbar PC til ny operativsystem 15063 fra den nu installerede 10586. Det vil jeg selvfølgelig gerne og igangsætter straks opdateringen. Det tager omkring 1,5 til 2 timer og jeg regner så med at det er gennemført, men nej. Når jeg er inde for at se på indstillinger kan jeg se, at det stadig er den gamle version 10586. Windows har nu forsøgt at opdateret min PC mindst 5-6 gange uden at det har ændret på det.
Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. oktober 2017 - 13:59 #1
11. oktober 2017 - 16:27 #2
10586 buildet du opgraderer fra (1511) har et stykke tid på bagen. Hen imod frigivelsen af 15063 (1703) har der altså været et build yderligere, som du åbenbart har sprunget over. (14393 / 1607)
Windows update kan ikke håndtere det leap der er i mellem de to versioner og dette forcer et tilbagerul. Den mest oplagt løsning, ville være manuelt at opdatere til 1607 først og via dette build opgradere til 1703.

Hent den igennem Microsofts bagkatalog, så du ikke får rodet dig ind i tweakede udgaver: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB3213986
Avatar billede poko1 Ekspert
11. oktober 2017 - 17:17 #3
Prøv at køre denne opdatering fra Windows 10- 1511 til 1607 derpå opdater til 1703 Cumulativt
Kør også Windows Update Repair: https://aka.ms/wudiag
Direkte link til 1607
http://download.windowsupdate.com/d/msdownload/update/software/secu/2016/12/windows10.0-kb3213986-x64_a1f5adacc28b56d7728c92e318d6596d9072aec4.msu
Cumulativt update tryk på Update Now.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
11. oktober 2017 - 18:27 #4
Den skal IKKE downloades igennem update, men igennem Microsofts eget software katalog- det er hele pointen!

#3: Er du helt sikker på, at du kender betydningen af ordet "cumulativt"?
Avatar billede poko1 Ekspert
11. oktober 2017 - 20:30 #5
Her er blot et af Microsofts hint.
og Microsoft kalder selv deres update for Cumolativ . derud over har jeg som der overhovedet ikke er problemer med hentet utallige katalog opdateringer på den måde!
https://support.microsoft.com/da-dk/help/981078/a-cumulative-update-is-available-for-windows-media-center-in-windows-7
https://www.catalog.update.microsoft.com/DownloadDialog.aspx
12. oktober 2017 - 08:30 #7
"Prøv at køre denne opdatering fra Windows 10- 1511 til 1607 derpå opdater til 1703  cumulativt altså samlet. At det virker malplaceret er en ting, men at du dels tager et engelsk ord og sætter danske endelser på, så det faktisk er fejlstavet (og forstået) på såvel dansk som engelsk er tankevækkende. Særligt siden det hedder "kumulativ" på dansk- men i folkemunde nok oftere bruges i formen "akkumuleret".

Det er afledt af latinsk: "ad"- ("in addition" - i tillæg eller plus) "cumulare"- ("heap up" - samle sammen, opbygge en mængde) og endelig "cumulus"- ("heap" - bunke, dynge).

Bare fordi Microsoft bruger det, er det ikke ensbetydende med, at du nødvendigvis behøver at misbruge det, når du copy- paster fra deres tutorials ol. - vel ! ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
12. oktober 2017 - 10:00 #8
# 7 Ingen yderligere kommentarer herfra. Bortset fra at man må håbe det ikke er smitsomt. Ellers var du vel allerede indlagt? Hilst din psykiater!
12. oktober 2017 - 10:45 #9
#8: Tak, det kan du tro jeg skal gøre. Du kender måske også Jeppe? Dygtig mand! Hvem må jeg sige jeg skal hilse fra?
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. oktober 2017 - 11:18 #10
#8 Ved du hvad poko1: Der plejer at være en ordentlig tone her på eksperten, så hold du dig til den!
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2017 - 16:46 #11
Så længe jeg har været på eksperten har det altid fungeret på den måde ErikHg.
Der er ikke noget nyt :-)
Avatar billede ehja Novice
16. oktober 2017 - 15:28 #12
#2: Jeg har nu prøvet at downloade de tre opdateringer du foreslår og en del af de øvrige også, men efter installationen kommer denne besked "Opdateringen kan ikke anvendes på din computer" uanset hvilken af opdateringerne jeg prøver.
Min bærebare pc er ca. 4 år gammel og jeg opdaterede fra Windows 7 til 10 sidste sommer da det var gratis.
Jeg har siden installeret alle de opdateringer jeg har modtaget, så jeg forstår ikke hvordan jeg skulle have sprunget nogen over.