Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. oktober 2017 - 18:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Scart-Stik og fladsærm (Falder af)

Jeg har et Scansonic (22LedDv 500 Black) TV - Fladskærm ...

Når jeg bruger de gamle Scart-stik, falder de - ofte af ...
Sætter Lego Klodser under Scart-Stikket. For at holde (nogen lunde, på det).
Alligevel er det lidt ustabilt.

Gælder for en Video afspiller og - En DvD afspiller.
(Ja, DvD er, måske, ikke så nødvendigt) - Da der er indbygget DvD).

Hænder dog jeg bruger den - Til Gamle DvD'er. Som den indbyggede ikke vil "spise".

Men kan man få noget, som er mindre tungt og mere stabilt, end det - tunge scart-stik, som ikke er særligt velegnet til en fladskærm. Åbenbart ?

Med Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2017 - 18:33 #1
stik http://home.kpn.nl/fwiegers1995/images/IRremote/Scart.png
pin 21 - prøv at bukke den en lille smule, så stikket sidder lidt bedre fast.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. oktober 2017 - 19:57 #2
Måske et vinklet scartstik vil være bedre, da det ikke rager så langt ud.

Se linket:

https://www.av-connection.dk/?PGr=4441
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. oktober 2017 - 20:53 #3
T*A*K - Kigger på det ... I morgen ...
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. oktober 2017 - 21:52 #4
Luksus scartkablerne sidder ofte bedre fast, og da scart stik nærmest er udgået kan de nu fås billigt
https://www.av-cables.dk/scart-kabler/tech-link-high-quality-cr-scart-kabel-3-m.html

ellers kan du i nogle tilfælde bruge composite forbindelse ( gult rundt stik til billeder og to runde stik hvid/rød til lyd), teoretisk lidt dårligere end scart men jeg kan ikke se forskel.
https://www.av-cables.dk/composite-med-lyd/standard-composite-kabel-2-x-stereo-2-m.html

jeg antager at der ikke er HDMI ellers skal du naturligvis bruge det.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. oktober 2017 - 21:55 #5
og her
https://www.av-cables.dk/fladt-scart-kabel/hq-high-grade-fladt-scart-kabel-2-50-m.html
HQ High Grade Fladt Scart Kabel - 2.50 m 19 kr. ( før 109 kr.)
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. oktober 2017 - 23:30 #6
#5
Det ser også fint ud, men jeg tror at selve stikket er for langt, så resultatet bliver at det kommer til at løsne sig, derfor indsatte jeg linket med det vinklede scartstik.
Det vil egentlig være bedre hvis scart-stikkene havde skrueforbindelser, mage til den der sidder på DVI-D kablerne mellem en computer og skærmen, for så sidder stikket fast.
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 23:40 #7
Jeg synes, at scart-stik typisk er ret svære at få ordentligt skubbet ind. Kan være derfor, de falder af?

Måske kan et par stykker gaffa-tape holde på dem
Avatar billede milter Ekspert
11. oktober 2017 - 23:40 #8
Og så en lille, spag bemærkning: Ofte skal scartstik lige skubbes og vrikkes på plads med lidt mere energi end de fleste andre former for stik, jeg gennem årene har prøvet.

Det bliver så tit til et kompromis mellem "Nu skal den fand.... blive siddende" og "Håber ikke, jeg ødelægger det" :-)
Avatar billede milter Ekspert
11. oktober 2017 - 23:42 #9
#7.

Det var vi vist enige om :-)
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 23:45 #10
#9 Hov... Ja :-)

(Kunne jo tyde på, der var noget om snakken...)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
12. oktober 2017 - 18:07 #11
Jeg har selv mange scart-kabler, de dyre stik bliver normalt siddende, metalkransen der omkranser stikket er simpelthen bedre kvalitet, de passer bare bedre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. oktober 2017 - 19:51 #12
De "tunge" scartstik er tunge netop fordi disse er mere solide, i forhold til de billigere.
Men et vinklet scartstik er jo ikke så "langt".
På mit egen Sony TV, er der et højkvalitets scart-kabel med stik hvor huset er af metal. Kablet er af den flade type. Et sådant kabel er noget dyrere end et almindelig scartkabel, men man oplevet ikke irritationen med at stikket falder ud.

https://www.av-cables.dk/scart-kabler/tech-link-high-quality-cr-scart-kabel-3-m.html

Bemærk førprisen!!!
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
12. oktober 2017 - 21:43 #13
ja netop dem jeg mener, jeg har allerede linket til den samme ovenfor plus et par andre, jeg har selv den model fra Tech link, de bliver siddende og er samtidigt nemme at tage ind og ud (jeg flytter dem ofte rundt), tiderne har aldrig været bede for indkøb af kvalitets scart kabler :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. oktober 2017 - 10:21 #14
Jeg mener også, at når man køber HI-FI, TV, HDD/DVD/BD optagere til mange tusinde kroner, så burde der også være råd til nogle ordentlige kabler, og dette gælder ikke kun scartkabler, men også HDMI, lydkabler (optiske som elektriske) og nok så vigtigt antennekabler.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. oktober 2017 - 13:16 #15
Tak til jer alle. Jeg købte et kabel, med tungere Scart stik. Også lidt mindre. På Falkoner Alle - Jeg bor på Frederiksberg. Gik ind i forskellige butikker. Mu virker det FINT - TAK til ALLE