Avatar billede Crucky Novice
15. oktober 2017 - 13:53 Der er 7 kommentarer

Windows via usb installation på bærbar

Hej eksperter.

Jeg vil bestille en bærbar, og kan spare 800kr ved ikke at tilvælge windows, da jeg allerede har en original windows key liggende, godt nok Windows vista, men er det ikke muligt at installere den via usb? og eventuelt hvordan? for bagefter så at opgradere til win 10 som jeg har gjort med den stationære, som dog er ved at være død, og derfor er der brug for fornyelse i form af en bærbar.
Avatar billede jalved Ekspert
15. oktober 2017 - 14:09 #1
Jeg kan godt forstå, du gerne vil spare nogle penge. Men hvis du køber ny computer, så køb den med Windows 10, hvis du alligevel vil installere Windows på den.

Medmindre du holder af at sidde og rode med din computer, så får du for meget bøvl ud af det andet.

Du kan heller ikke opgradere gratis fra Vista til Windows 10 :-)
Avatar billede Crucky Novice
15. oktober 2017 - 14:17 #2
@jalved jeg har da formået at opgradere gratis fra vista til win 10 på den stationære spand jeg har stående, så er det noget de har ændret med tiden eller hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2017 - 14:23 #3
Enig med #1, men vil lige tilføje, at hvis du ikke decideret har brug for en bærbar, så bør du tænke på, at går noget i stykker, er det yders vanskelig at reparere. På en stationær er det meget nemmere. Desuden kører en stationær bedre og der er ikke de samme varme og støv problemer.
Avatar billede jalved Ekspert
15. oktober 2017 - 14:28 #4
Det har jeg også selv gjort, fordi jeg havde adgang til en opdatering til Windows 7 - som derefter kunne opdateres til Windows 10.

Men jeg mener, man oprindeligt kun gav den gratis opdatering "ned til" brugere af Windows 7. Muligvis er der dog en vej udenom dette, hvis man fx ikke vil have sin Windows aktiveret.

Det undrer mig, at du kan spare hele 800 kr. på ikke at tilvælge Windows?

Men ellers kan du godt installere din Vista via USB. Nu ved jeg ikke, hvilket medie den ligger på. Men har du en disc, kan du bruge et ekstern dvd-drev fx.

Hvis du vil gå den lange vej, så kan du også købe en brugt Windows 10 fx via Ebay eller DBA for vel et par hundrede kroner.
Avatar billede Crucky Novice
15. oktober 2017 - 15:02 #5
#3 indrømmet det er første gang jeg overvejer en bærbar, jeg er måske lidt træt af den plads en stationær tager, og jeg var godt klar over at det er mere vanskelidt at reparere da det er mere kompakt, men det er vel den risiko man tar tænker jeg :)

#4 Om man kun har 1 gang til at opgradere kan da godt ske, så skal jeg nok ha windows med.
Jeg har mit vista på cd originalt. og jeg synes også 800kr lyder af mange penge, da jeg mener det kan købes billigere i løssalg, dog er det prisen de trækker fra på varen hvis jeg fravælger det. så det må jeg jo stole på.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2017 - 15:13 #6
Opgradering til Windows 10 omfattede også 8.1 og var ikke begrænset til 1 gang.
Det var et tilbud, som var tidsbegrænset. Men har der bare 1 gang været installeret Windows 10 på computeren, kan man altid installere den igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2017 - 21:13 #7
Nej man kan ikke opgradere gratis fra Vista/XP til Windows 10. Det kunne man kun med Windows 7 og 8. i den periode hvor det var gratis
Man har dog i følge denne video her https://www.youtube.com/watch?v=8IAG6n9WWOA kunnet lave en clean install af Win 10 ved at bruge licens fra XP/Vista.
Jeg har ikke selv erfaring med det nævnte dog. Jeg har dog en pc jeg evt.kunne afprøve det på :-)