Avatar billede jonpet Seniormester
16. oktober 2017 - 14:35 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

pc vil ikke gå ind i windows 8

Hej
jeg fik slukket min pc mens den var i gang med et program i windows 8
og nu vil den ikke gå ind i windows 8 igen,
der står på skærmen:
Reboot and select proper boot device

jeg har ikke nogen boot disk og heller ikke nogen windows 8 cd,
på computeren har jeg kun dvd drev ikke diskette,

jeg har adgang til anden pc med cd brænder samt internet,
så er der et sted hvor man kan få en boot cd

Hvordan kommer jeg ind i windows igen, jeg har prøvet at trykke F8 for at komme i fejlsikrede tilstand men det lykkes ikke, kan godt trikke DEL og komme ind til pc indstillinger,

Håber at i kan hjælpe uden at skulle slette min hd,,

Mvh
brian
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 14:57 #1
for at redde den skal du ha en windows 8 dvd
Avatar billede jalved Ekspert
16. oktober 2017 - 14:58 #2
Er det en laptop? Så tag batteriet ud og fjern strømledningen - og tryk på startknappen et halvt minuts tid. Tænd for den igen via strømkablet og se, om der sker noget andet.

Ellers få inspiration her:

https://www.eightforums.com/general-support/29338-reboot-select-proper-boot-device-2.html?s=c820494f97391d536d973bdbba093d52

Forsøg at se, om computeren starter med at boote op på din harddisk - ellers sæt den til at gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 15:02 #3
Det kan være, at der står noget strøm på en kondensator når PCén en slukket.
Det må der ikke. Metoden er, at tage al strømmen fra, også batteriet.
På en stationær er det det lille sølvfarvede på bundkortet, og på en bærbar fjernes batteriblokken. Når det er gjort, holdes startknappen inde i ca 5 sekunder. Så er bundkortet tømt for strøm. Det er så nemt at det er værd at prøve først.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 15:08 #4
Der er godt nok noget, som måske kan bruges. På mange computere kan man trykke eller tappe på F12 idet logoet vises. Man får så en boot mulighed, og kan så se, om det er den rigtige disk der forsøges at starte op på.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 15:41 #5
Jeg har set fejlen en gang i mellem, når man har tilsluttet en usb-nøgle - så skal man bare tag den ud, og genstarte
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 15:43 #6
Ja den glemte vi da lige at få med :-)
Avatar billede jonpet Seniormester
16. oktober 2017 - 18:03 #7
hej igen.

Det er en stationær pc jeg har problemer med.

Men nu har jeg været nede hos en forhandler og fået lavet en boot på et usb stik,
tænkte at det  kunne hjælpe,

Og jeg har så sat usb stikket i og started computeren,

Computeren  starter så med at skrive:
Windows installation og så kan jeg vælge Sprog klokkeslæt og tastatur
hvordan forsætter jeg uden at den slætter min HD?

Takker for alle svar indtil nu,,

Mvh
Brian
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 18:57 #8
Har du prøvet de forslag som er kommet?
Avatar billede jonpet Seniormester
16. oktober 2017 - 18:59 #9
Jeg har været inde på youtube og se på windows 8 og windows 8 ser meget ud som windows 10 ?? med alle de små firkanter ude på skriveboret??

hvis windows 8 ser sådan ud så er det ikke windows 8 jeg har på, men windows 7..

er der en måde jeg kan finde ud af hvad for et windows jeg har på min pc ??
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 19:11 #10
Nej sådan ser Windows 7 ikke ud, det er Windows 8 og 8.1.
Og du kan ikke opgradere (mod betaling) fra Windows 8 til Windows 10.
Så skal du først installere W8.1 og det er noget af et arbejde kan jeg hilse og sige.
Men du kan opgradere fra Windows 7.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 19:16 #11
Avatar billede jonpet Seniormester
16. oktober 2017 - 19:39 #12
Den pc jeg ikke kan komme ind i windows har ikke de små firkanter som i windows 10

så tror i at det så er windows 7 jeg har på ??

Er der er måde som jeg kan se hvad for et windows der er  indstaleret

Mvh
Brian
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 20:12 #13
Windows 10? Henviser du til billedet fra linket? Det er Windows 8.
Hvis dit skrivebord ikke så sådan ud, er det altså ikke Windows 8.
Jeg kender ikke nogen metode til at se hvilken Windows der ligger på en computer
når Window ikke kan starte op.
Avatar billede jonpet Seniormester
16. oktober 2017 - 21:17 #14
Hej valby1

nej mit skrivebord så ikke sådan ud som i linket ( windows 8 med Metro )

der var ikke de så ikoner på skriveboret, som man kan trykke på som i  windows 8 med Metro.  så det er sq nok windows 7 jeg har på, ?
men så meget bedre, for jeg har en windows 7 Home premium cd :)

så hvordan gør jeg det så sådan at jeg får windows op at køre igen uden at skulle slette min hardisk ??

Takker mange gange for hjælpen og undskylder at jeg roder rundt i det :)

Mvh
Brian
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 21:54 #15
Ok prøv at boote op på den DVD? Hvis den ikke selv booter, så prøv, under opstart, at trykke F12 (jeg skal tappe) og se om der ikke kommer en boot menu hvor du kan vælge den DVD. Ellers skal du i bios og vælge DVD drevet som 1ste boot.
Når den kører, skulle der komme en mulighed for at installere, men også mulighed for at reparere. Hvis der kommer en mulighed for geninstallation, så skal du vælge
"Gem alt" Så skulle du få nye Windows filer, uden at du mister dine egne data.

Men se nu først, om du under F12 ikke kan vælge den harddisk hvor Windows ligger.
Avatar billede jonpet Seniormester
16. oktober 2017 - 21:57 #16
hej jeg har prøvet at sætte windows 7 cd i, og kommer så ind i noget der hedder
indstillinger for systemgenoprettelse,

her kan jeg komme ind i en kommandoprompt, kan jeg ikke her fra se hvad for et windows der er på,??
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 22:07 #17
Det ved jeg ikke, men hvis det er den forkerte DVD, får du vel besked på det.
Jeg har ikke selv prøvet genoprettelsen, men jeg tror ikke det kan gå galt.
Men måske kommer der en anden bruger, som har erfaring med det.

Hvis noget af det, som ligger på harddisken er værdifuldt for dig. kan du sætte den til en anden computer, enten som ekstern eller direkte på bundkortet, og kopiere dine data over.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 22:09 #18
Jo kan se versionen i kommandopromten. Skriv winver  og tryk ok.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 22:12 #19
Nb. Ok = Enter.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2017 - 22:18 #20
#10 Valby1 Har man en Windows 8 med kode burde man direkte kunne installere med en 8.1 og bruge win 8 koden. Man behøver ikke først at lægge Win 8 på og opdatere systemet helt fra bunden af. Det har jeg testet på et tidspunkt da jeg skulle geninstallere. Win 8.1 ses ikke som en opgradering af Win 8 men en opdatering.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 22:30 #21
Ok jeg mente ellers, at jeg havde købt en opgradering for ca. 222 Kr. Men jeg tror på din erfaring :-)
Men spørger her har vist en Windows 7? og prøver nu at reparere den ved hjælp af en W7 DVD.
Jeg ved ikke præcist hvordan mulighederne ser ud, når man booter op på den. Men det kan vel ikke gå så galt, hvis han læser teksten grundigt.
Hvis du kender noget til den DVD så sig endelig til. Jeg går ud fra at den fungerer lige som Windows 10 installationen ?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2017 - 22:33 #22
Min er godt nok en opgraderings dvd. Ved ikke om der er forskel på dette dog.
tråd jeg testede: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1008392?k=8207622
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2017 - 22:36 #23
#21 Man skal starte op som om det er en almindelig installering. På et tidspunkt får man mulighed for at trykke på en knap der hedder "reparer pc" i stedet for at installere videre
Herinde mener jeg man får flere muligheder. Men det er noget tid siden jeg brugt proceduren.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2017 - 22:38 #24
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 22:40 #25
Jeg læste dit link, fint :-)

Reparer PC, ja det mente jeg nok, så går det vel. og der skal vel ikke kode til en reparation?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2017 - 22:43 #26
Ja det ser godt ud, der kan ikke være så meget at tage fejl af. Så vi får forhåbentlig en positiv tilbagemelding.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2017 - 22:43 #27
Nej det mener jeg ikke man taster :-)
Avatar billede jonpet Seniormester
17. oktober 2017 - 01:06 #28
hej og tak for alt hjælpen,

jeg satte win 7 cd i og kørte den,  så kom jeg ind hvor jeg kunne rep  windows,  men så skrev den at jeg ikke kunne rep windows, og den kunne heller ikke finde nogle fejl på grund af en fejl.
så trykkede jeg på indstaler windows og kommer til et punkt hvor der står
Opgrader: Opgrader til en nyere vision af windows og bevare dine filer og indstillinger.
og så er der Brugerdefineret, installer en ny kopi af windows, denne indstilling bevare ikke dine filer.

Jeg vil gerne bevare mine filer og  programmer, så jeg trykkede på opgrader.
Så skriver den.
Kompatibilitetsrapport:
Computeren startede fra en Windows installationsdisk, fjern installationsdisken og genstart computeren, så windows starter  normalt, indsæt derefter installationsdisken og genstart opgraderingen,
jeg tog så windows cd,en ud og genstartede, men kom så tilbage til det problem
hvor den siger at den  vil have en boot disk ???
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 08:50 #29
nej, du har fået en opgradering! den vil have original DVD (som du ikke har)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 14:25 #30
#28 Du kan sagtens få en bootdisk fra Microsoft, men det kræver, at du har koden.
Men det har du vel ikke? Det kan muligvis stå bag på kabinettet.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 14:37 #31
Du kan prøve en reparation disk som ikke kræver kode:
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=38435

Har du en kode?
Avatar billede jonpet Seniormester
17. oktober 2017 - 14:41 #32
hvad kan jeg så gøre ?

jeg var på google og finde et sted hvor jeg kunne lave en boot disk, jeg lavede den så på min anden pc og fik den brænt ned på en dvd, jeg statte den så i den pc som ikke kan starte op, men jeg kom frem til samme problem som jeg har skrevet før.
at computeren siger at den ikke kan reparere.
når jeg køre den dvd jeg har lavet, og det sammer med den windows 7 jeg har,
kommer jeg ind i noget der hedder indstillinger for systemgenoprettelse, med følene valg mulighedder,

Startreparation.
ret automatisk problemer, der forhindrer windows i at starte.
- når jeg køre denne, skriver den:
Startreparation kan ikke reparere denne computer automatisk.

Systemgendannelse
Gendan windows til en tidligere tilstand.
Så skriver den:
I sysetmgendanneelse skal du angive, hvilken windows installation der skal gendannes

Genoprettelse af systemafbildning.
Gendan computeren ved hjælp af den systemafbildning du har oprettet tidliger.
Så skriver den:
Der blev ikke fundet en systemafbildning på denne computer, tilslut harddisken med sikkerhedskopien eller indsæt den sidste dvd i et sikkerhedskopisæt.

Windows hukommelsesdiaqnosticering

Kommandoprompt:

håber meget at i kan finde en løsning så jeg kan få gang i min pc igen, eller komme ind og få alle mine ting ud, før en geninstall af windows..

Mvh
brian
Avatar billede jonpet Seniormester
17. oktober 2017 - 15:30 #33
hej valby1

som jeg skriver i #32 har jeg prøvet denne mulighed, med det virkede ikke
jeg kom bare til et sted hvor jeg kunne rep computeren, men det ville den ikke
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 17:04 #34
Men du skriver ikke, om du har koden, hvilket er væsentligt for dine muligheder.
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 17:08 #35
#32 Du kan i al fald få dine data ud, hvis du får fat i en docking-station. Så kan du sætte harddisken til din anden computer og trække data ud.

Du kan også med en liveCD boote op på din nuværende computer og overføre dem via usb til en ekstern enhed. Der plejer at være en del gode forslag på disse fra andre brugere på Eksperten.

Du kan også prøve at bruge Dr. Webs liveCD - som kan lægges på en disc eller usb-stik.
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 17:10 #36
Dr. Webs liveCD - til disk eller usb-stik:

https://free.drweb.com/aid_admin/?lng=en
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 17:11 #37
#32... Havde du prøvet muligheden med systemgendannelse, som du får tilbudt?
Avatar billede jonpet Seniormester
17. oktober 2017 - 18:15 #38
valby1  jo  jeg har koden til windows 7
ja jeg har prøvet alt i har skrevet med ingen ting virker,
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 18:50 #39
#38 Så vil jeg foreslå, du henter data ud med en liveCD. Og geninstallerer Windows 7 - som du har.

Derefter går du ind på denne side og opgraderer til Windows 10:

https://www.microsoft.com/da-dk/accessibility/windows10upgrade
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 19:13 #40
Hvis linket i #39 ikke virker, så prøv dette:

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 19:13 #41
@jonpet Enig i, at du henter data ud, på den ene eller den anden måde, og laver en nyinstallation. Det er ikke alene bedre, men også hurtigere end at blive ved med at bøvle med problemet.

@jalved er du helt sikker på, at Windows 10 kan hentes gratis?
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 19:19 #42
#41 På den engelske side står der "upgrade to Windows 10 at no cost", trykker man på linket, så popper exe-filen op...

Så jeg vil tro det virker. Men jeg ved det ikke.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 19:34 #43
Jeg har prøvet at trykke på upgrade. Så får man en exe-fil på 6,2MB.
Men når man aktiverer den, hvad sker der så?
Man skal vel bevise, at man hører til gruppen "who use assistive" med mindre man har en særlig model af Windows?
Jeg turde ikke satse på at få Windows 10 uden regning, og det vil da være ærgerligt at installere den, for derefter at skulle rulle tilbage til Windows 7.

Men hvis nogen har brugt det link med positivt resultat, så lad os høre fra dem.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 01:24 #44
hej jalved

hvad er en livecd, og hvordan laver man sådan en.
du skriver i #39. henter data ud med en liveCD, vil det sige, hente data ud fra den HD som ikke vil starte windows op. ??

jeg har købt en ny kingston sata harddisk på 240 GB og sat den i computeren og indstaleret windows 7 der på, og den køre fint nu,

prøvede så at sætte den  anden sata harddisk Vertex 4  - 256GB. i (den med dårlig windows) men jeg kan ikke se den i stifinder eller i enhedshåndtering,
kan jeg på nogle måde teste den gamle HD ( Vertex 4 ) om den virker eller om den er stået helt af, og hvordan kan jeg få data ud af den ?

Undskylder at jeg selv har prøvet noget andet ind i har foreslået men vil gerne have min pc op at køre igen og for alt i verden få mine data ud.

Med tak
Brian
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:30 #45
du kan også bare glemme 100 indviklede forslag, problemet er at du ikke har en windows.

køb den, så kan du glemme alt det her, for intet af det kommer til at virke!
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:31 #46
at forsøge 100+ krumspring til at få en windows til at virker der er smadret og som du ikke ejer eller har, er not smart :)  hvad koster det ?  795 ?

den er smadret, så glem alle disse forslag de andre har skrevet :)
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 11:39 #47
#46 sidwave, det ser ud som om du ramte plet allerede i #1 :-)

Men tror du ikke, han kan få fisket sine data ud på en eller anden vis?

#44 Mener du, at du har haft din ødelagte harddisk sat til som ekstern harddisk til din "nye" computer?

Hvis det er en windows 8, der er gået i stykker - og det kræves for at den skal komme til at virke igen - så kan du købe en på fx Ebay for under 200 kr.

Men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg vil råde dig til nu nåar sidwave er så sikker på, det ikke kommer til at virker med andre ting. Jeg ville altså stadig tro, du kunne få selve harddisken i tale - udenom windows - og hente de rene data. Måske har andre nogle forslag?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 12:00 #48
Ok du har altså en Windows 7 på en stationær, som kører som den skal.
Det nemmeste er at sætte den gamle disk direkte til bundkortet som ekstra harddisk.
Hvis den er sat korrekt til på kablerne, altså et strømstik, og et kabel fra bundkortet, så skal den kunne ses i Diskhåndtering, hvor den skal gives et drev bogstav. Hvis disken stadig ikke kan ses, må den være i stykker.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 12:06 #49
#47 Nej sidwave ramte ikke plet  allerede i #1. Der står:"for at redde den skal du ha en windows 8 dvd " men det var jo ikke løsningen :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 12:10 #50
@jonpet  Måske er det nemmere at overskue i MiniTool ? (gratis)
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 12:28 #51
valby1, jeg håber i al fald for jonpet, at han kan få sin harddisk i tale med nogle af de foreslåede ting :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 12:33 #52
Ja det samme her. Hvis den omtalte harddisk er i orden, garanterer jeg for, at den kører som ekstra harddisk, med den metode jeg beskrev i #48 :-)
Avatar billede jonpet Seniormester
18. oktober 2017 - 13:12 #53
Hej valby1 og alle andre.

Vil starte med at sige mange tak for alt den hjælp. dejligt at i vil bruge jeres tid på mit problem, så tak for det!!

Nå men,  jeg har indstaleret Windows 7 på en stationær pc, på den nye kingston sata harddisk. og Windows og computeren køre som den skal.

så har jeg sat den gamle disk direkte til bundkortet som ekstra harddisk.
et kabel fra bundkortet og et strømstik kabel, men den kommer ikke fram
i Diskhåndtering eller stifinder  eller i enhedshåndtering
den gamle hd, bliver lidt lunken nå den har været tændt lidt men ellers giver den ikke liv fra sig,,  sådan noget som get data back og sådan nogle programmer hjælper vel heller ikke?

Mvh
Avatar billede jalved Ekspert
18. oktober 2017 - 13:45 #54
Det lyder i al fald ikke godt, at den ikke dukker op i diskhåndtering, så den kan få tildelt et drev-bogstav.

Hvis harddisken overhovedet ikke reagerer, så ved jeg ikke rigtig, hvad du skal gøre.

Har du prøvet at genstarte computeren, mens den ødelagte disk er sat til? Sørg fora t boote op på den nye :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 19:02 #55
Det er i alt fald godt, at du har fået din Windows 7 oppe at køre, til lykke med det.
Og jeg synes, at andre også er kommet med gode forslag, som man kan lære af,
og ikke bare glemme som sidwave mener. Vi har alle prøvet efter bedste evne. 😊