Avatar billede DB7 Juniormester
17. oktober 2017 - 10:30 Der er 6 kommentarer

Ret sortering automatisk med makro

Jeg har et excel-ark med to kolonner; dato og firmanavn. Datoerne står i tilfældig rækkefølge. Et andet ark henter data fra dette ark. Når man sorterer i datoer, vil det andet ark ikke hente dataen korrekt, da det er afhængigt af feltet, og ikke hverken dato eller firmanavn. Derfor bliver det rodet rundt når man sorterer.

Kan det derfor lade sig gøre, at lave en makro der automatisk retter tilbage til den oprindelige orden af rækker? Problemet er, at den ikke skal rette til en bestemt rækkefølge, men den orden der var før (som jo er tilfældig).
Avatar billede finb Ekspert
17. oktober 2017 - 10:36 #1
Du skal snarere rette i det ark, der henter data !
Hvordan ser det ark ud ?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
17. oktober 2017 - 10:37 #2
Mon du ikke bare skal tage en kopi med over i ark 2, så kan du sortere lige så vildt du vil, når du så vil tilbage til Null så læser du bare en ny kopi ind.

Jan
Avatar billede DB7 Juniormester
17. oktober 2017 - 11:17 #3
Tak for svar begge. Jan Hansen, jeg forstår dog ikke helt hvad du mener.

Det ark der henter data er sådan set bare en anden fane i samme ark. Det samler data fra alle de forskellige faner i arket. For at dette kan lade sig gøre, har jeg sørget for at række 1-200 henter data fra fane 1, række 201-400 fra fane 2 osv. Derfor bliver den fane, som henter dataen fra de andre faner, rodet rundt når der sorteres i de enkelte faner, da dataen i dette ark ikke følger med. Kan man få den fane til sortere, når der bliver sorteret i de andre? Det der i så fald er udfordringen er jo, at kun fx række 1-200 skal sorteres når fane 1 bliver det, og ikke de resterende rækker.
Avatar billede finb Ekspert
17. oktober 2017 - 11:35 #4
Så du henter jævnligt de 200 NYESTE data ind fra de enkelte ark ?
Eller de 200 største ? Eller hvad er kriteriet ?
Så kan du bruge =Største()
-Ikke for begyndere: Se svar #2:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019449
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
17. oktober 2017 - 12:13 #5
https://www.dropbox.com/s/qslkqefq32dci2w/Test1.xlsx?dl=0

Fungerer denne ikke som du gerne vil?
Avatar billede DB7 Juniormester
17. oktober 2017 - 12:53 #6
Jeg henter alt data ind, der er kun 200 rækker i hver fane. @Jan Hansen, det er lidt forsimplet, men kan måske virke. Jeg har en tredje fane, som jeg selv udfylder hvor der står A eller B, og dette afhænger af firmanavnet. Denne tredje kolonne henter dog ikke data fra andre faner. Jeg ser kun på den fane, der henter data fra de andre. Hvis sorteringen bliver rodet rundt, vil der stå A eller B ud for den forkerte række, og det er et problem. A eller B udfylder jeg manuelt, så der kan ikke stå en formel i den kolonne (der er ingen objektive kriterier for om det er A eller B).

Da jeg ikke kan vide hvad der bliver sorteret efter, og fanen der henter data ikke kan følge med på samtlige kolonner, tænker jeg stadig en makro der kan hente data er det smarteste (uden at være ekspert i excel). Kan sådan en laves?