Avatar billede Mogens Praktikant
28. september 2017 - 16:36 Der er 25 kommentarer

Liste

Jeg håber nogen kan hjælpe mig.

Jeg har et for mig kompliceret regneark.
I ark 1 har jeg indtastet div. tal
Nu har jeg så lagt dem over i ark 3 hvor jeg også skal bruge dem. Det har jeg gjort ved at skrive ='ark1'!b3 osv. med alle de tal jeg skal bruge.
Så langt så godt. 😀
Alle disse tal har jeg så fået listet op på en lang liste ved at skrive =c3 osv.

Nu kommer det så!
Denne liste som indeholder over 350 tal. Alt fra 5 til 28686
Skal listes med det største tal og så falende til det mindste.

Jeg har prøvet at bruge ikonet med A/Z og så vælge hvilken kolonne og at det skal sorteres efter størst til mindst.

Men det virker ikke.

Håber et eller flere kloge hoveder kan hjælpe en desperat mand i nød. 🤢
Avatar billede ebea Ekspert
28. september 2017 - 16:57 #1
Har du husket at markere hele området (eller kolonnen) du vil sortere?
Avatar billede excelent Ekspert
28. september 2017 - 16:57 #2
Hvad med at hente dem i ønsket rækkefølge ?

=HVIS('Ark1'!$A$1:$A$350<>"";STØRSTE('Ark1'!$A$1:$A$350;RÆKKE(1:1)))

afslut formel med ctrl+shift+enter
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. september 2017 - 18:01 #3
Heh, heh - nice lille formel der, Excelent  :-)
Avatar billede excelent Ekspert
28. september 2017 - 18:08 #4
lol yearh
Avatar billede Mogens Praktikant
28. september 2017 - 21:21 #5
Hej Ebea
Ja. Det hele er markeret.  😀😀
Avatar billede Mogens Praktikant
28. september 2017 - 21:22 #6
Hej Excelent
Jeg ved ikke rigtig om du har pis på mig?.

Jeg har dog prøver det du skriver med det gør intet.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. september 2017 - 21:52 #7
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
29. september 2017 - 07:30 #8
Excelent's løsning virker perfekt :-)

Har du husket, at indtaste formlen som en matriksformel?

[CTRL] + [Shift] + [Enter]
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2017 - 09:15 #9
#8  -  Det er fint den virker perfekt! Men det er nok ikke det Excel "sprog" som spørgeren er vant til at bruge, som det jo lidt fremgår af spørgerens oprettede spørgsmål.
Avatar billede Mogens Praktikant
29. september 2017 - 10:16 #10
Det har du nemlig ret i ebea.

Derfor vil det være rart med lidt munder "indforstået" snik snak...
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
29. september 2017 - 10:23 #11
"Sprog"???
Det er en ganske almindelig regnearksformel...
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2017 - 10:34 #12
#11  -  Nej, det er ikke "en ganske almindelig" regnearks formel, medmindre man arbejder meget med Excel. Og det var min klare fornemmelse, at spørgeren ikke gør, hvilket også fremgår af #10
Avatar billede anedi Ekspert
29. september 2017 - 16:06 #13
Jeg synes det lyder som om du ikke har alle værdier fra Ark 1 med i Ark 3 (kun dem du skal bruge). Uden at have testet kunne jeg forestille mig, at løsningen fra Excelent sorterer alle værdierne fra Ark1. (Excelent er altid garant for solide Excel løsninger - han tager ikke pis på dig OP).

Jeg tror problemet med sorteringen opstår fordi Excel ikke opfatter indholdet i cellerne på Ark3 som tal, men som formler. Når du sorterer ændres formlernes placering og dermed indholdet i dem.

For at undgå det, kan du markere din liste i Ark 3 og kopiere den (Ctrl+C)
Herefter indsætter du listen som værdier (Vælg Indsæt speciel under HJEM båndet). Det kan du evt gøre i en anden kolonne.
Herefter kan du sortere denne kolonne i faldende orden, så skulle resultatet gerne være som ønsket.

Vh
Anedi
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
29. september 2017 - 17:21 #14
#12: Jo, det er - med mindre man aldrig har haft regning i skolen!
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2017 - 18:09 #15
#14  -  Nu skal fokus jo ikke være på hverken mig, eller dig, men på det at få hjulpet spørgeren med vedkommendes problem.

Og hvad den Formel som jeg henviste til, har med manglende regning i skolen at gøre, har jeg endog meget svært ved at se. Formlen er relateret til, om man har kendskab til Excel, eller ej. Regningen, den foretager Excel, og som bruger skal man blot kende formlerne (og for det meste, deres betydning).

Og som en rimelig nybegynder i Excel (som jeg tror spørger er), forventer jeg ikke at vedkommende kender Matrix formler, eller hvad de laver, og om de overhovedet kan afhjælpe hans problem.

Og det var udganspunktet i mit indlæg i #9
Avatar billede excelent Ekspert
29. september 2017 - 19:50 #16
Om min formel er simpel eller ej beror vel mest på personlig præference.
For Dan og undertegnede hører omtalte formel til i kategorien simpel
men vi har jo også været med i kampen en del år.

Min erfaring med Excel er at spørger først og fremmest er intereseret
i en løsning der virker, ikke nødvendigvis hvorfor
Så hvis spørger ellers har anvendt/indtastet formlen rigtig
og erfaret at den ikke virker, så er vi alle blevet klogere
på hvad der så kunne være problemet.
Mit bud er at Excel opfatter tallene som tekst.

Følgende video demonstrerer hvordan jeg ville konvertere tekst til tal.

http://excel.pm/Eksperten/Tekst til tal.wmv
Avatar billede excelent Ekspert
29. september 2017 - 19:52 #17
Prøver lige med et andet navn :

http://excel.pm/Eksperten/Tekst_til_tal.wmv
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2017 - 21:23 #18
#16  -  ja, det er netop om den enkelte persons kendskab (personlig præference, som du nævner), og tilgang til Excel. Og netop derfor mit indlæg i #9.
Og spørgers præference ang. din Formel, kan du jo se i #6 - Når den ikke virker, fordi spørger ikke forstår den, så ligner vedkommende jo stadig et spørgsmålstegn, og er ikke kommet videre.
Formlen, isoleret set, er jo perfekt nok, men for spørger, nok skudt "over målet" ;-)
Avatar billede excelent Ekspert
29. september 2017 - 22:16 #19
Fint nok med en holdning til tingene, men så bør man
også selv efterleve dem hvilket jeg har svært ved at se
i følgende spørgsmål.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019444

Her leverer du jo netop selv en matrix-formel baseret
på en spørgers allerførste spørgsmål i denne kategori

At påstå formlen ikke virker fordi spørger ikke forstår den
er ligeledes skudt ved siden af.
Formlen virker ikke fordi data ikke er som forventet
og det er så det vi må takle, hvilket jeg kommer med et
bud på.
Avatar billede Mogens Praktikant
29. september 2017 - 22:44 #20
#13
Tak. Jeg er ret sikker på du har ret. Med hensyn til at kopiere tallene og så indsætte dem som tal og ikke formler.

Men det giver vel bare et problem, når jeg så får nye tal der skal sorteres.

Der jeg er ved at lave er et regne ark til brug for Kommunalvalget, mht. Mandatfordeling både på partier. Valgforbund og de enkelte kandidater.

Det hele spiller -dog med undtagelse af denne liste som gerne skulle fortælle i hvilken rækkefølge kandidaterne er valgt og hvor mange mandater til hvert parti.

Ps.
Vil folk ikke være venlige at skabe dårlig stemning pga. mit spørgsmpål. JA! Jeg er ikke ferm i exel. Men så er det nok noget jeg er bedere til end jer!
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2017 - 23:33 #21
#19 - Fair nok, Excellent ;-)

#20  -  Det var ikke for at skabe dårlig stemning, kun lidt meningsudveksling  ;-)
Avatar billede finb Ekspert
12. oktober 2017 - 09:37 #22
Fin formel, har jeg fattet det rigtigt:
=HVIS('Ark1'!$A$1:$A$350<>""
hvis cellerne i ranget ikke er tomme, så:
STØRSTE('Ark1'!$A$1:$A$350;RÆKKE(1:1)))
så vælges der hele tiden den STØRSTE værdi,
mens man kører ned gennem ranget.
Men hvad udfører
RÆKKE(1:1)  ??
Tak finb

=HVIS('Ark1'!$A$1:$A$350<>"";STØRSTE('Ark1'!$A$1:$A$350;RÆKKE(1:1)))
Avatar billede excelent Ekspert
15. oktober 2017 - 08:44 #23
RÆKKE(1:1) fungerer som tæller og leverer den k'te største værdi i en matrix
du kan også anvende RÆKKE(A1) som udfører det samme

Prøv at skrive =RÆKKE(1:1) i en celle, formlen returnerer 1
Hvis du så kopierer/trækker ned via fyldhåndtaget til cellen lige under så returnerer formlen 2 og sådan bliver det ved

Så i stedet for at skrive fx
STØRSTE(A$1:A$10;1) som leverer den største værdi
STØRSTE(A$1:A$10;2) som leverer den næst største værdi
så kan du slippe med at skrive:
STØRSTE(A$1:A$10;RÆKKE(1:1)) som leverer den største værdi
og så trække formlen ned
Avatar billede finb Ekspert
16. oktober 2017 - 11:37 #24
Mange tak, yderst lærerigt ! finb
Avatar billede finb Ekspert
17. oktober 2017 - 11:21 #25
Aha, så
RÆKKE(1:1)
gennemspilles:
RÆKKE(2:2)
RÆKKE(3:3)
osv., netop fordi det er en matrix-formel,
som en for-next-løkke ?