Avatar billede NanoGeek Seniormester
18. oktober 2017 - 19:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skalering

Hej med jer 😊
Jeg har en del problemer med skalering i både GIMP, Illustrator og Photoshop. Det drejer sig om nogle logoer i størrelserne 800x400 som bliver ufattelig grimme når jeg skalere dem ned i mindre størrelser.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 20:18 #1
Hvilket format er logoerne i, dvs. jpg,  epg, pdf, svg eller ....? Hvilken filstørrelse har de?

Og hvad skal de ændrede logoer bruges til? Print, websider eller ....?
Avatar billede NanoGeek Seniormester
18. oktober 2017 - 21:10 #2
Jeg har filerne i både .PNG og .PDF.
De skal begge bruges til visitkort.
Fil størrelse kan jeg finde i morgen. Men i fuld format 800x400 ser det kniv skarpt ud 👌😅
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2017 - 21:52 #3
Der er flere ting, der kan være gået galt her. For det første, hvordan er det oprindelige logo lavet? Hvis det bruger et foto eller andet .jpg eller .tif-billede som udgangspunkt, så er fotoet helt sikkert et rasterbillede, som ikke kan skaleres ud over plus eller minus ca. 20%, uden det går ud over kvaliteten. Og så er det ligegyldigt, om logoet er gemt som .pdf eller .png.

Du skriver: "...i fuld format 800x400 ser det kniv skarpt ud ". Det tyder på, at billedet ikke er i det, som kaldes vektorgrafik. Billeder/logoer i vektorgrafik kan skaleres i alle størrelser uden at miste i kvalitet.

Så, hvor har du logoet fra? Har du selv lavet det, er det sammensat af både billede og tekst, eller ....?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 22:54 #4
400 pix højt er ikke ret meget, derfor bliver det grimt når du resizer
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 22:55 #5
kun hvis du gør antal farver mindre, kan du håbe på det kan tåle en skrumpning.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 22:59 #6
jeg ved ikke hvad du skal bruge en mindre version til, men hvis du laver det til 4 farver, så ku det måske blive fint
Avatar billede milter Ekspert
19. oktober 2017 - 00:48 #7
@sidwave.

NanoGeeks spørgsmål ser ud til at dreje sig om, hvordan skaleringen af et logo kan håndteres, så kvaliteten forbliver den samme ved alle størelser, enten ved print eller på computeren. Det har intet med antal farver at gøre.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
19. oktober 2017 - 06:49 #8
Hvis der tales om nedskalering, så brug funktionen "Gem til Web" (ctrl+shift+alt+s) og skaler dem der. Her kan du også følge resultatet og kb. ved skift mellem forskellige formater og antallet af farver.

Samme genvej i både Illustrator og Photoshop ....
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. oktober 2017 - 07:49 #9
#8
Du kan samtidig prøve dig frem med forskellige indstillinger for skalering.
Kvalitet: Bikubisk, nærmeste nabo, glattere m.m.
Avatar billede NanoGeek Seniormester
27. januar 2018 - 19:48 #10
Fik fat i vektor filerne og så spillede det :-D