Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 20:39 Der er 17 kommentarer

Opdateringer

Hej orakler 😊

Jeg har lige gang i min bærbar pc Compaq.
Den har stået stille et års tid - men nu er jeg lige startet på noget kursus og vil gerne bruge den igen.

Men.. Den siger den er opdateret.. og jeg kan se i kontrolpanelet at den sidst er opdateret i februar 2016..!!

Jeg har sat den i gang med at søge. Men den finder ikke nye.

Kan det virkelig passe.? Min kærestes bærbar opdaterer nemlig jævnligt 🤔🤔

Pft for hjælpen 😎🤗👍
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2017 - 20:56 #1
Skriv rigtig gerne, hvilket styresystem, du bruger.
Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 21:02 #2
Windows Vista..  Home basis 2007 ..?
Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 21:09 #3
Nu prøver jeg bare at kigge lidt rundt. (Er overhovedet ikke kendt på "bagsiden" af computere).. men under "grundlæggende oplysninger om.computerens systemindstillinger" står der "opgrader Windows Vista "..

Må jeg det og vil.det hjælpe på opdateringer.?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 21:19 #4
Support til Vista er slut og der kommer ikke flere opdateringer desværre.
https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet
Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 21:21 #5
Hvaaaaad..... øøøøøh...

Hvad gør jeg så.?
Nu siger min kæreste klogt ved siden af at det vidste han egentlig godt.. fedt nok at være bagklog 😜🤔🤔😣
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 21:24 #6
Hvad skal du bruge din pc til?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 21:24 #7
Kan se det er et kursus, men hvilke programmer skal du bruge?
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2017 - 21:24 #8
Jeg har selv en pc, hvor jeg fortsat bruger Vista. Det kan du godt, men i længden er det bedre at få den opdateret.

Hvis du fortsætter med at bruge Vista, skal især sørge for at holde dit virusprogram opdateret.
Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 21:31 #9
Vi har bullguard som sikkerheds program.

Jeg vil gerne bruge Open Office, Chrome, e-mail og overførelse/redigering af billeder - via onedrive.

Så ikke det vildt krævende. Ikke store grafiske spil o.lign..
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 21:36 #10
#9 Ok.
Havde Linux Mint i mine tanker, men ved ikke lige om den kan samarbejde med OneDrive. De andre ting er ikke noget problem.
Open Office bliver så vidt jeg ved ikke supportet længere så måske et andet program ville være bedre.
Linux Mint har deres eget office program, som også kan arbejde med Microsoft Office filer.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 21:38 #11
Mint bruger Libre Office som standard.
Kan også bruges på Windows platform.
https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet
Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 21:40 #12
Hmmm.. må lige se hvad Linux mint er for noget..

Open Office fik jeg ellers lige downloaded i går 😅😅 fedt nok..

Hvad betyder #9 ..? 🤔
Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 21:46 #13
Kan Linux mint bare installeres.? Synes der står noget om at downloade en dvs.?

Erstatter den så Vista?

Og kan Vista så bare slettes.?

Og tak for hjælpen ind til videre..  🤗😊👍
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 22:00 #14
Ja den skal downloades og filen skal klargøres til installation på enten dvd elle usb pind.
Man kan installaere sideløbende med Vista, og bruge en bootloader til at fortælle hvilket system der skal startes på, men det har jeg ikke erfaring med. Har kun kørt med enten Microsoft elle Linux på samme pc fra hver sin harddsiek.
Vista kan slettes hvis Linux er det man vil fortsætte i. Det vælges under installation af Linux Mint.
Velbekomme.
Ser ud til at Mint kan køre med OneDrive, men det kræver lidt benarbejde, og er man ikke vant til terminalvinduet, kan det måske virke lidt "langhåret" at gå i gang med.
Her er lidt ispiration: https://www.youtube.com/watch?v=vE9YRXki74Y

PS: ER Vista preinstalleret på computeren, og du fjerner den helt, kan du måske ikke vende tilbage til Vista. Det skal man lige have med i sine overvejelser.
Der er en tutorial på at hente Mint og installere:
https://www.youtube.com/watch?v=wUZXzUFKDIs
Man kan prøve Mint og køre det direkte fra Installations mediet for at tjekke det ud før man installerer.
Avatar billede Sonjakj Juniormester
19. oktober 2017 - 22:05 #15
Tusind tak for din input.

Jeg tror jeg vil finde en i vennekredsen som måske kan hjælpe med at installere/afinstallere.

Jeg tør ikke rigtig begynde på der bare uden videre.

Vista var allerede klar da jeg købte pc'en..

Tvivler om det overhovedet kan betale sig. Men Office er bare overhovedet ikke nemt på ipadden. 😜 og slet ikke excel.. 🙄
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2017 - 22:11 #16
Nej det er rigtigt. I må vurdere hvad der skal til. Når computeren kører Vista, så formoder jeg den måske ikke har meget ram i og cpu er måske heller ikke så hurtigt.
Linux Mint er ikke så tungt at trække som Vista er og computeren ville kumme til at fungere en del hurtigere. Jeg har selv brugt Mint på "lette" computere  med held :-)
Nej Ipad er ikke specielt samarbejds venlig :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. oktober 2017 - 01:05 #17
Hvis Vista supporterer de programmer du skal bruge så bliv da endeligt ved med at bruge den. "If it works dont fix it".
https://www.youtube.com/watch?v=ceGd4NevhRM
Som nævnt ovenfor skal du bare holde antivirus opdateret, brug fx det gratis AVG antivirus. Undlad evt. at bruge den til særligt sikkerhedsfølsomme ting som netbank mv.

Medmindre du kun skal bruge browseren synes jeg du skal du tænke dig om to gange inden du bruger lang tid på at installere Linux mint, du skal i så fald også finde alternativer til alle dine programmer. Linux mint er velegnet til at forlænge livet på en meget gammel og langsom pc, men his pc´en ellers kører fint synes jeg du skal fortsætte med Vista.