Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 08:54 Der er 20 kommentarer

Opgradering af ram - fejl i opstart

Hej.
Jeg har en ældre Acer Aspire M3910, som er født med 4 ram, og ønsker at sætte 4 mere i. Men den vil ikke tage imod den nye 4gb ramblok. Der sidder i forvejen 2x2gb ddr3 ram i. Den vil ikke køre med alle 3 blokke i samtidig (her melder den fejl i opstart) og heller ikke hvis jeg tager de 2x2gb ud (så går den i stå midt i opstart).

Nogen der kan se fejlen?

Min pc er:
https://www.cnet.com/products/acer-aspire-m3910-e3002-micro-tower-core-i3-550-3-2-ghz-4-gb-1-tb/specs/

Og de ram jeg har købt er:
https://www.computersalg.dk/i/1424841/kingston-ddr3-4-gb-dimm-240-pin?sq=1424841

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 09:44 #1
Har du forsøgt at tage det lille bios batteri ud og holde start knappen nede i et stykke tid til spænding er væk. montere det lille batteri igen og prøve at starte med kun den nye blok?

Husk alt strøm af når du roder i computeren. Og husk lige at tage fat i kabinettet så du ikke overfører statisk strøm til dine ram blokke. De tåler ikke denne form for afladning.
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2017 - 12:28 #2
Det kan tænkes, bundkortet kun vil acceptere RAM-blokke på max 2GB pr. slot. Hvilket bundkort og BIOS har du?

Programmet Speccy kan hjælpe dig med det, hvis du ikke kan finde bundkortets modelnummer. Vælg den gratis version. Og hvilket styresystem har du?

https://www.piriform.com/speccy
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 13:45 #3
Windows 10

__________________
Motherboard
    Manufacturer    Acer
    Model    Aspire M3910 (CPU 1)
    Chipset Vendor    Intel
    Chipset Model    Havendale/Clarkdale Host Bridge
    Chipset Revision    18
    Southbridge Vendor    Intel
    Southbridge Model    H57
    Southbridge Revision    06
    System Temperature    30 °C
        BIOS
            Brand    American Megatrends Inc.
            Version    P01-A3
            Date    17-05-2010
        Voltage
            +12V    12.416 V
            +5V    4.460 V
            CPU CORE    2.916 V
            VIN3    1.668 V
            VIN4    0.912 V
            +3.3V    1.334 V
            VIN6    2.016 V
            VIN7    1.644 V
        PCI Data
                Slot PCI-E
                    Slot Type    PCI-E
                    Slot Usage    In Use
                    Data lanes    x16
                    Slot Designation    PCIE
                    Characteristics    3.3V, Shared, PME
                    Slot Number    0
                Slot PCI-E
                    Slot Type    PCI-E
                    Slot Usage    Available
                    Data lanes    x1
                    Slot Designation    PCIE
                    Characteristics    3.3V, Shared, PME
                    Slot Number    1
                Slot PCI-E
                    Slot Type    PCI-E
                    Slot Usage    Available
                    Data lanes    x1
                    Slot Designation    PCIE
                    Characteristics    3.3V, Shared, PME
                    Slot Number    2
                Slot PCI
                    Slot Type    PCI
                    Slot Usage    Available
                    Bus Width    32 bit
                    Slot Designation    PCI1
                    Characteristics    3.3V, Shared, PME
                    Slot Number    3
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 13:46 #4
RAM
        Memory slots
            Total memory slots    4
            Used memory slots    2
            Free memory slots    2
        Memory
            Type    DDR3
            Size    4096 MBytes
            Channels #    Single
            DRAM Frequency    664.9 MHz
            CAS# Latency (CL)    9 clocks
            RAS# to CAS# Delay (tRCD)    9 clocks
            RAS# Precharge (tRP)    9 clocks
            Cycle Time (tRAS)    24 clocks
            Command Rate (CR)    2T
        Physical Memory
            Memory Usage    46 %
            Total Physical    3.93 GB
            Available Physical    2.12 GB
            Total Virtual    7.93 GB
            Available Virtual    5.41 GB
        SPD
            Number Of SPD Modules    2
                Slot #1
                Slot #2
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 13:59 #5
Milter har ret i at den kun understøtter 2x2 gb
http://browser.geekbench.com/geekbench2/1741386
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 14:00 #6
Det står i #4 også.
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 14:00 #7
Bios kan godt se den nye ram modul, men når windows er ved at starte op(med windows logo og cirkelprikkerne) så går den i stå..
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 14:04 #8
Ok. Kan også være jeg har læst  #4 forkert og at hver slot kan klare 4gb ram.
Men det er jo så ikke ensbetydende med at det fungerer.
Har du specielle indstillinger på din windows der begrænser størrelsen på ram?
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 14:05 #9
#8 nej det vil jeg ikke mene jeg har.. Hvor kan jeg se det?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 14:05 #10
Hvis man går i systemkonfiguration og i fanen boot og trykker på avancerede indstillinger kan man indstille til max ram her.
Kig lige om det er tilfældet.
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 14:14 #11
#10 her er der ikke kryds i boksen med max hukommelse.. dvs der er ikke sat max på...
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 15:47 #12
Ok. Det er også default for systemet.
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2017 - 15:51 #13
Problemet med at mixe forskellige RAM-blokke er, at man aldrig kan vide, om de vil arbejde sammen. Du skriver, at du har prøvet med den nye 4GB-blok alene. Placerede du den da i slottet nærmest CPU-en, eller ...?

Informationerne om dit bundkort er ikke præcise nok til, at vi kan bruge det.  Navnet "Aspire M3910" kan omfatte flere forskellige modeller, så vidt jeg kan se. ACER laver ikke selv bundkortene, de køber dem hos de normale bundkortsfabrikanter, så hvis du kunne finde den helt nøjagtige model og version på dit bundkort, ville det hjælpe.
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 17:07 #14
#13
Jeg har prøvet mange af slottene. De 2 stk 2x4 sidder(sad) i slot 2 og 4 fra start. Har det nogen betydning hvilke de sidder i? Jeg har set at hvis de sidder i 2 og 4 køre de dual og hvis jeg sætter dem i 3 og 4 køre de single...

Uha jeg må prøve at se hvad bundkortet hedder, ved dog ikke lige hvor jeg skal se.. :-S
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 17:19 #15
Dette står på kortet.
H57H-AM2 (v2.0)

Og har googlet mig til dette:
Memory
4 x 240-pin DDR3 DIMM slots – Dual Channel DDR3 1333/ 1066MHz non-ECC, un-buffered memory (Max 16GB)

http://www.findlaptopdriver.com/h57h-am2-v2-0-motherboard-specifications-20h090713/
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2017 - 17:30 #16
#14.

Det finder du med næsten 100% garanti et eller andet sted på den side af bundkortet, hvor alle "løsdelene", dvs. cpu, ram osv.,  sidder.
Avatar billede Mrbatman Novice
21. oktober 2017 - 17:36 #17
#16 Milter se #15 det er hvad der står på bundkortet :-)
Avatar billede milter Ekspert
22. oktober 2017 - 01:08 #18
#17.

Jeg fik desværre ikke opdateret, før jeg skrev mit indlæg #16. Sorry ;-)

Dit indlæg #15 viser desværre endnu en gang, hvor besværligt det kan være at finde relevante og brugbare oplysninger om hardware til masseproducerede computere fra  selv store fabrikanter. En del af dit link siger "findlaptopdrivers", men din computer er jo ifølge linket i dit indledende spørgsmål ikke en bærbar!!

Jeg har Googlet en del for at finde ud af, hvilket bundkort der egentlig sidder i din computer for at finde de nøjagtige specifikationer på det. Herunder hører også, hvor mange max GB RAM bundkortet understøtter og max GB pr. slot. Nogle siger 8, andre 16. Forskellen mellem 8 og 16 GB kan skyldes nyere BIOS-versioner, og måske kan dit bundkort opgraderes med en BIOS-opgradering til at understøtte 16 i stedet for 8 GB RAM. Men, der er absolut ingen garanti, før vi ved nøjagtigt, hviket bundkort der reelt sidder i din computer.

Og, for lige at sige det endnu en gang, ligegyldigt om din computer kan klare to eller fire gb ram pr. slot, så er der ingen garanti for, at en blanding af forskellige ramblokke kan arbejde sammen.

Mit bedste bud lige nu er at prøve at kontakte Acer Danmark og spørge dem, hvad de mener.

https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 08:47 #19
Selvom man mener at have købt det rigtige kan der sagtens være problemer med ram. Små forskelle i timings der indflyder på om det virker eller ej. Normalt hvis man blander ram med forskellig timings, så indretter computeren sig efter de ram der er de "langsomme". Men man kan også komme ud for at chipsættet ikke kan styre dem hvis de ligger lige på grænsen eller lidt udenfor timings. Og det er specielt hvis man køber ram der er for hurtige for bundkort det går galt.
Og jeg er enig med milter i at så længe man ikke har de korrekte oplysninger om bundkortet så kan man ikke søge sig frem til hvilke ram man kan bruge.
Avatar billede Mrbatman Novice
22. oktober 2017 - 08:58 #20
Super. Takker for jeres svar og tid.. Håber jeg finder en løsning derude.