22. oktober 2017 - 14:30 Der er 11 kommentarer

Kan ikke finde min nas

Hej.

Jeg kan ikke finde min nas, Synology 211+. Den er koblet på mit stofa router, når jeg så vil koble op via wifi kan jeg godt finde den vi stofanetværk.

Men nu har jeg fået koblet en tp-link ad7200 router, hvor alt andet er koblet til, tv, computer, mobil, osv. men når jeg bruger det netværk, så kan jeg ikke finde min nas, hverken via kabel eller wifi.

Hilsen Allan
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. oktober 2017 - 15:37 #1
Du må vist lige forklare lidt mere om, hvordan de to netværk hænger sammen for at det her giver mening?

Umiddelbart skal dit NAS befinde sig på samme netværk som resten af enhederne.
22. oktober 2017 - 16:00 #2
Min nas et koblet op til stofa router sammen med min tp-link router. Computer, tv, som skal finde min nas er koblet op til TP-link.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. oktober 2017 - 16:05 #3
Som jeg læser dit svar, forstår du ikke dit netværk...?

Hvad er årsagen til at du har to routere? Din TP-link skal sættes lidt specielt op for at fungere rigtigt uden at give problemer på netværket. Den skal, som jeg forstår dig, kun fungere som WiFi-AccessPoint og IKKE som router.
Avatar billede wjens Guru
22. oktober 2017 - 18:10 #4
CRKrogh har helt ret, dine oplysninger passer med at din ad7200 er "router" og dermed laver et nyt lokalt netværk med egne ip-adresser. Router-funktionen lukker af for adgang til din NAS, der sidder i verden uden for.

Sæt din ad7200 til at være access point (DHCP=off) og genstart alt hvad du har forbundet til den, så du får nye ip-adresser fra Stofa routeren. Giver et og kun et netværk i huset.
Avatar billede wjens Guru
22. oktober 2017 - 19:08 #5
Iøvrigt: er der en god grund til at din NAS sidder i Stofa routeren? F.eks. adgang udefra.

For placeringen giver dårlig hastighed i forhold til din computer (data skal via to bokse). En central g-switch med NAS, computere og et rent AP ville være bedre.
22. oktober 2017 - 19:12 #6
Det er pga af at den genere mindre hvor stofa routeren er, computeren er en bærbar, og TP-link er fyldt op bagi med tv, playstion, apple tv og stofa tv boks.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. oktober 2017 - 19:15 #7
Ok, men som nævnt ovenfor skal TPlink'en køre som AccessPunkt og med DHCP slået fra, så burde det kunne snakke sammen.
05. november 2017 - 09:22 #8
Hej.. jeg har rodet lidt med det. jeg har fået lavet wifi med samme navn ssid og koder. men når jeg slår dhcp fra, så er der ikke noget net på mit tv så er kablet til og kan stadig ikke finde min nas.. ved ikke rigtig hvad jeg gør forkert..
Avatar billede wjens Guru
05. november 2017 - 15:19 #9
Du er nødt til at skrive ret præcist hvad du har gjort på hvilke enheder, ellers er det ikke nemt at guide dig videre. Har du prøvet det i #3 og #4?
05. november 2017 - 16:09 #10
jeg har ikke haft succes med at lave et access point. når jeg slår dhcp fra, så kan jeg ikke komme i kontakt med min router på nogle måde. når jeg logger på den wifi, så skriver den at den ikke har fået nogle ip og så sker der ikke en skid.. og mit tv som er kablet har heller ikke internet.
Avatar billede wjens Guru
05. november 2017 - 16:36 #11
Som nævnt skal din Stofa skal have dhcp=on og wi-fi off.
Mens din TP-link skal have dhcp=off og wi-fi on. Er det hvad du har gjort?