Avatar billede ZeBa Ekspert
22. oktober 2017 - 23:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Et par inderlig ligegyldige spørgsmål om dug

Lige siden jeg var barn, har dug på vinduer altid siddet på ydersiden - og frosset til is før termoruderne kom - men fornylig så jeg, at duggen sad på ydersiden af mit køkkenvindue.
Hvordan kan det gå til?

Og da jeg i aften kom ud til min bil, var forruden dækket af dug, men der var ingen dug på de andre tre ruder.
Hvordan kan det gå til?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. oktober 2017 - 07:01 #1
Mener du ikke, at det på enkeltlags ruder sad på indersiden? Den indendørs luftfugtighed kondenserede på de kolde flader.
Dug på ydersiden skal du være glad for. Den viser, at dine lavenergi-ruder er mere effektive end traditionelle termoruder. De isolerer så godt, at undsluppen varme fra køkkenet ikke får duggen til at fordampe.
Glasset er påført et filter, som tillader indstråling og dæmper udstråling. Desuden indeholder de den tunge luftart argon, som dæmper luftcirkulation i laget mellem glassene.
Forruden på din bil er mere skråtstillet end de andre ruder, den kan også have stået mere i læ end de øvrige. Taget har været lige så dugget som forruden.
Avatar billede ZeBa Ekspert
23. oktober 2017 - 08:27 #2
Tak for dit svar - så blev jeg igen lidt klogere :)
Især det med argon, for jeg har undret mig over, hvordan et luftrum kunne isolere - og det kunne det så heller ikke så godt.
Jo, selvfølgelig var det på indersiden.
Mvh
Avatar billede Mikael Ekspert
23. oktober 2017 - 12:01 #3
Tjek om lavenergi ruder eller bare alm. termo.
Som jeg husker det ;)

Hold en tændt lighter 5 cm fra rudens inderside. ( Bedst når det er mørkt ude )

Ser du genskær af 4 flammer, så har du lavenergi.

Ser du kun 2 genskær, så alm. termoruder.

PS!! Så er der noget med 3 flammer, jeg ikke lige husker ;)
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. oktober 2017 - 03:09 #4
Tak for det