Avatar billede Conny Meier Paulsen Praktikant
24. oktober 2017 - 04:03 Der er 5 kommentarer

Sort skærm

Jeg har Windows 7 på min stationære pc og windows 10 på min laptop.
Jeg fik pludselig en sort skærm  på den store pc og intet hjalp. Jeg har prøvet næsten alle de råd der bla. findes på Computerworld og det nærmeste jeg kom var da jeg under opstart skulle trykke gentagne gange på F8 og starte i fejlsikret tilstand. Derefter kunne jeg i meget hurtige glimt se at at windows startertede op igen. Men flere af rådende går på man skal trykker her og der, men det kan man jo ikke for det kommer i hurtige glimt.  Jeg har lige installeret Outlook og det skete under en opdatering, så er der et råd der går på man skal slette den opdatering igen, ja, - men hvordan! når jeg ikke kan komme ind.

I dag så jeg herinde at en havde samme problem, han skiftede hardwaren ud uden det hjalp, jeg har en pc mere med windows 7, er det så spild af tid at koble den på skærmen, og det er altså ikke min skærm der er i udu.  Vær nu søde at "skære det ud i pap" for mig, please..

Conny Meier Paulsen
Avatar billede 450025 Ekspert
24. oktober 2017 - 09:38 #1
Jeg kom over denne et sted, kan den hjelpe deg så ok. La oss høre hvordan det går.
Sort skjerm før pålogging, sort skjerm uten musepeker:
Kontroller tilkoblingene:
Prøv å koble skjermen til en annen skjermutgang. Noen ganger kan en endring av driver føre til at skjermbildet sendes til en annen utgang enn før. Du kan også prøve å projeisere til en annen skjerm ved å trykke Windowstast+P, og så P igjen og siden Enter. Gjenta fire ganger for å bla igjennom alle innstillingene.
Hvis du har en stasjonær PC med mer enn ett grafikkort (for eksempel ett integrert på hovedkort og ett separat), koble skjermen til det andre grafikkortet.
Hvis du har en TV tilkoblet, slå den på og sett den til å ta imot bilde fra PC. Det kan være skjermbildet blir sendt til TVen.
Bruk sikkermodus:
Start PC i sikkermodus eller lavoppløst modus, og reinstaller eller fjern den befintlige skjermkortdriveren:
Windows starter ofte automatisk i reparasjonsmodus etter at det har feilet å starte tre ganger. Ellers kan PC startes fra Windows 10-installasjonsmedia. Dette kan lages på en annen PC ved hjelp av Media Creation Tool.
I gjenopprettingsmenyen, velg Feilsøk, Avanserte alternativer, Oppstartsinnstillinger, Start på nytt. Når PC starter på nytt, trykk F5 eller 5 for sikkermodus, eller prøv alternativet for lavoppløst video.
Åpne Enhetsbehandling (under windowstast+x) og ekspander gruppen skjermkort
Hvis du har to skjermkort, høyreklikk det integrerte grafikkortet (for eksempel Intel HD 4000 eller AMD Radeon HD 4200), velg Deaktiver og start PC på nytt. Hvis det ikke fungerer, aktiver dette skjermkortet og deaktiver det andre.
Hvis du bare ser ett skjermkort, rull tilbake eller avinstaller driveren (høyreklikk og velg Egenskaper for disse alternativene). Hvis du blir spurt om det, velg å fjerne driveren helt.
Kontroller Windows Update eller skjermkort-produsentens hjemmesider for nye drivere. Oppdaterte drivere har kommet fra de fleste produsentene, så den beste driveren er sannsynligvis bare noen dager gammel.
Hvis skjermen fungerer fint fram til du logger inn, men så blir svart med bare en musepeker:
Trykk Ctrl+shift+Esc for å åpne Oppgavebehandling
Hvis denne dukker opp, finn fram prosessen LockScreenApp under fliken Detaljer og avslutt denne.
Hvis dette løser problemet, er sannsynligvis filer som brukes av låseskjermen skadede. For å løse dette:
Trykk windowstast+x og velg Ledetekst (administrator)
Skriv dism /online /cleanup-image /restorehealth og trykk enter (legg merke til at det skal være mellomrom før hver skråstrek)
Når denne er klar, skriv sfc /scannow
Når dette er gjort, re-registrer appen med kommandoen PowerShell -ExecutionPolicy Unrestricted Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
Hvis dette ikke fungerer, kan det være en feil med brukerkontoen. For å teste dette, lag en ny bruker med følgende kommandoer (istedenfor <passord>, skriv et valgfritt passord for brukeren):
net user test <passord> /add
net localgroup Administrators test /add
Prøv så å logge på Windows med denne brukeren isteden.
Sort skjerm etter pålogging, med synlig muspeker:
Koble fra alt eksternt utstyr:
Når du har fått sort skjerm, koble fra enheter som er kobler til PC en etter en, og vent litt mellom hver. Hvis skjermbildet kommer tilbake, prøv å plugge de in igjen en og en.
Bruk sikkermodus:
I påloggingsskjermen, åpne gjenopprettingsmenyen slik: klikk strømsymbolet, hold inne Shift-tasten og velg Start på nytt.
I gjenopprettingsmenyen, velg Feilsøk, Avanserte alternativer, Oppstartsinnstillinger, Start på nytt. Når PC starter på nytt, trykk F5 eller 5 for sikkermodus.
Åpne Enhetsbehandling (under windowstast+x) og ekspander gruppen skjermkort
Høyreklikk hvert skjermkort i listen og velg Avinstaller
Start PC på nytt
Kontroller registeret:
Du kan også få sort skjerm etter pålogging, hvis brukergrensesnittet er byttet ut med programvare som ikke er kompatibel med Windows 10.
Advarsel: denne løsningen innebærer å gjøre endringer i registeret. Alvorlige problemer kan oppstå hvis den gjøres feil.
I sikkermodus, trykk windowstast+r og skriv regedit
Bla deg fram til og marker nøkkelen (mappen) HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
På høyre side, finn verdien ved navn Shell. Hvis den ikke har verdien explorer.exe, dobbeltklikk den og korriger dette.
Start PC på nytt.
Se etter en skadet brukerkonto:
I sikkermodus, trykk windowstast+x og velg ledetekst (administrator)
Skriv net user test passord /add (bytt ut passord med et valgfritt passord)
Trykk Enter og skriv net localgroup Administrators test /add
Trykk Enter igjen. Dette vil gi deg en ny testkonto å logge på med.
Hvis Windows fungerer når du bruker denne kontoen, følg instruksjonene i denne guiden for å løse problemet med skadet brukerkonto. Guiden er skrevet for Windows 7, men den eneste forskjellen er at Mine dokumenter kalles Dokumenter i Windows 10.
Kontroller for høykontrast-modus:Du kan ha støtt på problemer med høykontrast-modus. I sikkermodus, trykk windowstast+i og velg Hjelpemiddel, Høy kontrast. Kontroller at Ingen er valgt her.

Stopp RunOnce-prosesser:
Det kan være feil på en eller flere RunOnce prosesser, som må avbrytes:
I sikkermodus, åpne Oppgavebehandling (finnes under windowstast+x eller Ctrl+alt+Esc)
Under flikene Prosesser og Tjenester, se etter RunOnce32.exe og RunOnce.exe. Finner du slike prosesser/tjenester, stopp disse.
Start PC på nytt.

Arne.
Avatar billede jalved Ekspert
24. oktober 2017 - 11:19 #2
Hvilke muligheder får du, når du trykker F8?

Har du en Windows 7 cd?

Har din pc et mærke og et modelnummer?
Avatar billede 450025 Ekspert
24. oktober 2017 - 11:57 #3
Jeg håper Tråstarter leser dette også, tror det kan nytte for han det javed.

https://support.microsoft.com/nb-no/help/2681286/troubleshoot-windows-8-1--windows-8-or-windows-7-hangs-or-freezes

Om han har cd 7 er det jo en fordel det. Merke og modelnummer vil jo klart være lettere om hjelp trengs, ellers senere bør han nok tenke på og gå over til Win10
må bare få ut det han har på maskinen først.
Win er ok i dag og bare en tilpasning.
Arne.
Avatar billede Conny Meier Paulsen Praktikant
30. oktober 2017 - 03:13 #4
Hej..
Tak til alle, især Arne.
Din løsning blev printet ud da der jo var en del der skulle læses;-) den bliver gemt hvis det skulle blive nødvendigt at prøve det ad.
Jeg har dog fået gang i "skidtet" igen ved at bruge F8 som nogen nævner, det fik gang i Windows igen. Tak igen for svarerne.
Hilsen
Conny Meier Paulsen
Avatar billede 450025 Ekspert
30. oktober 2017 - 03:39 #5
Jeg er veldig glad på dine vegne, det er så godt når alt ruller som det skal, klart også jeg kan ta feil til tider, men går det rett vei er det et godt poeng det.

Vi må hjelpe hverandre, det jeg syntes er flott at folk gir en tilbake melding det hjelper oss alle til et bedre liv på data Ha en fin dag Conny.
Arne.