Avatar billede rsalomon Juniormester
26. oktober 2017 - 12:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Diagram

Hej

Jeg skal lave et diagram som viser nogle tindenser i samme diagram

Jeg skal have en tidslinje, som er måneder hen af x-aksen, og Y-aksen er beløb.

Jeg skal vise udvikling af omsætning, omkostninger og driftsresultat måned for måned, for forskellige afdelinger.
Min data ser således ud:
                        September    Oktober    osv.
Omsætning
Afdeling A        1.000            1.200
Afdeling B          900            1.000

Omkostninger
Afdeling A          800              900
Afdeling B          700              800

Driftsresultat
Afdeling A          200              300
Afdeling B          200              200

Håber I kan hjælpe med noget lækkert
Avatar billede h_s Forsker
26. oktober 2017 - 13:24 #1
Hvad med et kurve diagram og lade farver styre Typen (Omsætning = Blå, Omkostninger = rød og Driftsresultat = Grøn).
Så kan du lade afdelingerne have forskellige mønstre (Afdeling A = Fuld streg, Afdeling B = Prikker osv.)

På den måde vil du kunne se typen og afdelinger i samme diagram på en ok måde.
Avatar billede rsalomon Juniormester
26. oktober 2017 - 15:07 #2
Hej h_s

Tusind tak for svaret.

Når jeg kommer til afdelinger, forsvinder mit overblik lidt. Jeg kan ikke lige dreje, hvordan jeg sætter det op.
Avatar billede rsalomon Juniormester
26. oktober 2017 - 15:11 #3
Og en bemærkning til ovenstående, så har jeg pt. 8 afdelinger jeg skal måle på.
Avatar billede h_s Forsker
26. oktober 2017 - 15:22 #4
Det kommer jo selvfølge an på hvor mange afdelinger du har. Hvis du har mange, er det nok nødvendigt at have et stort diagram.

Tak en af gangen type af gangen.
Marker afdelinger og dine omsætninger - Klik på indsæt og vælg det diagram der passer dig. Nu skulle du gerne få nogle kurver i forskellige farver. Højreklik på den kurve du vil ændre og vælg Formater dataserier. Vælg "Fyld og streger" og her kan du vælge den farve og stregtype som det passer dig.
Fortsæt med næste kurve.
Når du har været gennem alle kurver højre klikker du på diagrammet og vælger "Vælg data". Her kan du tilføje en kurve ad gangen.

Giver det mening? :-)
Avatar billede h_s Forsker
26. oktober 2017 - 15:40 #5
Ellers kan du sende mig din fil med slørede data, så skal jeg prøve at lave et eksempel på det jeg mener :-)

henrik@southfarm.dk