Avatar billede kurtba Ekspert
28. oktober 2017 - 13:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Win 10 ej starte efter opdatering

Har fået en pc til reparation. Den kan ikke starte, efter at den har fået en opdatering. Jeg ved ikke hvilken opdatering det var, men jeg tror, at det var den store creator upgrade fra i sommer. Nu vil jeg så gerne forsøge at komme baglæns ind på den og hente datafiler ud, inden jeg evt. starter installering helt forfra. Tidligere kunne man boote på f.eks. Ultimate cd, Hirens boot cd osv, men ingen af dem virker tilsyneladende med win 10. Er der ingen, som virker med win 10, så man kan komme ind og se filer og kopiere dem til et fremmed medie.
Det er en bærbar, som ikke er sådan lige til at skille ad, så jeg kan ikke umiddelbart på hd ud og sætte til på en anden pc. Jeg har fundet vejledninger på youtube til at skille den ad, men kan se, at der skal bruges moderat vold, for at skille den ad, og vil helst undgå det.
Jeg har prøvet at hente en windows pe, som skulle virke - men den kan ikke se skiven under bootmenuen. Ligeledes har jeg fundet en Linux cd, Trinity rescue cd, som skulle kunne bootes på en win 10 pc, men den dukker heller ikke op som mulighed under bootmenuen.
Faktisk kan jeg slet ikke se nogen cd eller dvd i drevet, heller ikke en windows 10 installations dvd. Mærkeligt, for første gang jeg brugte bootmenuen kunne jeg se windows 10 dvd.en.
Så ville jeg prøve en recovery med opgradering, men når jeg vælger opgradering fortæller den mig, at det kan jeg ikke når jeg starter windows fra installationsmedier. Der skal man starte windows og så starte opgradering derfra, men det er jo ikke en option, når windows ikke kan starte.Jeg mener, at jeg før har lavet opgradering fra installationsmedie og så efterfølgende har kunnet hente data fra windows.old, men husker måske forkert?
I Bios har jeg prøvet at aktivere Legacy support, idet jeg derved håbede, at jeg kunne se cd/dvd drevet under boot, men så snart jeg genstarter pc.en efter at have gemt indstillingerne i bios, går den tilbage til at Legacy support er disablet? Mærkeligt at den tillader, at man ændrer, men at den så ikke gør det alligevel.
Nogen gode forslag?
Jeg kan hos HP se, at ejer burde have oprettet en geninstallationmedie inde fra windows, men det har pgl. ikke gjort, så jeg bruget det man kan hente hos Microsoft.
Jeg har prøvet alle former for reparation, men den kan bl.a. ikke finde noget systemgendannelsespunkt og heller ikke noget systemafbildningspunkt. Så jeg mangler faktisk kun at prøve en helt ren geninstallation, hvor den sletter alt, hvis ellers det virker, men jeg vil jo helst have reddet nogle data ud, inden jeg bruger denne mulighed.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2017 - 14:23 #1
Jeg ville lave en usb stick som her
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Husk, det skal være den rigtige Windows 10 version du lægger på usb-flashdrev.
Både korrekt sprog og om det er 32 eller 64 bit maskine. (Hvis din pc, hvor du laver denne usb har en anden spec. end den du reparerer, så husk at fjerne fluebenet og ændre).

Når du booter op fra denne kan du vælge en installation med bibeholdelse af alle filer og programmer. Jeg udførte det på en 32 bit maskine med engelsk sprog i går, så jeg ved det virker.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. oktober 2017 - 14:59 #2
Hvis det er en PC: Af nyere dato så husk at vælge UEFI / EFI BOOT. UP
Avatar billede jalved Ekspert
28. oktober 2017 - 16:03 #3
Kan du gøre som #1 foreslår, synes jeg også, det lyder bedst.

Men ellers kan du også prøve Dr. Webs LiveDisk fra en USB-stick.

https://free.drweb-av.it/aid_admin/
Avatar billede 450025 Ekspert
28. oktober 2017 - 17:37 #4
kurtbaProfessor.
Nå satte jeg på lidt musikk til jobben her, og spør først har du stekt Pannekaker i dag? Ser på det du skriv helt tydelig, der er et problem. Selv en pannekake kan bli lidt brent i kanter ser du.
Hjelpen er kommet ser ink stiller opp som vanlig, ellers hadde huset brent ned ser du.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10      for deg men vent lidt
Du har fått en oppdatering flere også og vet ikke helt,  du har oppdaget at det er en bærbar ok det, å skriv (Jeg har fundet vejledninger på youtube til at skille den ad, men kan se, at der skal bruges moderat vold, for at skille den ad)      fint det da.

For 50 år siden demontere jeg vekke klokka til Bestemor i Nestved men ak der ble aldri klokke av den tros  youtube.
Jeg syntes du er flink jeg kjemper med Nebb og klør, ta en kaffekopp å tenk hva gjør jeg, maskinen mangler totalt Vedlikehold, har ikke lest alt du skriv beklager,

Gjendannelse har den ikke hatt på år og dag. Men den lever har jeg oppfattet det rett?

Da tar du alt av privat art, bilder, dokumenter, ja hva du har, som er viktig, lagre det i Skyen, Ekstern Harddisk. 1 kaffe kopp til så du slapper helt av så ser du hva

#1 Ink skriv se bilde av han bare ler han. Og ikke uten grunn. Men vent nå lidt

Tilbakestill Pc-en. har du hørt om.
Kom i gang står der, og da velger du, (Fjern alt) og da holder det ikke med kaffe lengre, send kjerringa på butikken etter øl eller en Bayer er det visst,  ta 2 du for dette tar tid, så jobber Win10 for deg, til slutt sitter du med en hel ny data maskin.

Etterpå har du en jobb foran deg, nå bygger du opp dataen til og bli som du ønsker.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Ikke glem Ink, programmet der er helt ok    nå er du kommet så langt at du klare deg selv, det er lørdag, ikke mer data for meg nå.

Jeg tar en Gin Tonic eller 2 jeg, men kom gjerne igjen, husk ikke så lange poster, bare jeg som som har lov er jo Forsker ser du, For oss nå venter vi på tilbake melding, for vi lære faktisk av andres feiler ser du.
Arne
Avatar billede kurtba Ekspert
28. oktober 2017 - 18:21 #5
Jeg vidste, at der var noget jeg havde glemt i mit ellers lange indlæg - ink.
Jeg har lavet en bootable usb stick og prøvet fra den også, men den siger også, at jeg skal fjerne sticken og starte installationen inde fra windows, hvis jeg vil lave en opgradering. Men jeg kan se, at jeg ikke husker helt forkert, jeg burde kunne gøre det fra sticken - men det kan jeg altså ikke.
Poko1 - den er forholdsvis ny og starter selv op som uefi/efi. Jeg har så i mellemtiden prøvet fra et usb dvddrev og den kunne se en disk og jeg fandt også frem til efi filen, men den siger så, at den ikke kan bruges. Så tilbage til nul igen.
Jeg vil nu forsøge med dr. Web som Jalved foreslår. Jeg ved dog ikke, om jeg når det i dag.
I skrivende stund er jeg på en eller anden måde kommet ind i fejlsikret tilstand, men der er en eller anden windows komponent/program, som ikke svarer, så jeg kan bare blive ved med at sige afslut proces, og så går den åbenbart igang igen og blokerer for alt. Jeg kan heller ikke kom ind i joblisten og se, hvad der kører og ikke kører og evt. slå noget ihjel der.
Men jeg kæmper videre lidt endnu.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. oktober 2017 - 20:02 #6
Så fik jeg prøvet dr. Web og han var heller ikke til megen hjælp. Jeg kan boote både fra disken jeg lavede og fra usb sticken, som jeg lavede, men begge ender med en prompt:
root@drweb:~#
og så står jeg der. Når jeg ser på hjemmesiden skulle jeg ende på en grafisk side.
Ovenover prompten står der følgende:
Your hardware Emblement stack (HWE) is supported until april 2017.
This Ubuntu 12.04 LTS system is past its end of life and is no longer receiving security updates. To protect the integrity of this system, it´s critical that you enable extended security maintenance updates.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2017 - 20:23 #7
Hvis du slutter harddisken til en anden pc, så kan du vel hive datafilerne ud (var vist det primære formål?). Derefter formatering af disken, ren ny installation af Win10 og så data tilbage.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. oktober 2017 - 20:33 #8
ink - jo det er det primære formål, men som jeg skrev, så skal der anvendes moderat vold for at skille pc.en ad, og det  er jeg ikke meget for, når det ikke er min egen. Hvis nu jeg ødelægger noget osv. Men det var det første jeg forsøgte, da jeg har udstyr til lige at slutte den til en usb port.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2017 - 22:01 #9
Hvilken pc taler vi om?
Avatar billede kurtba Ekspert
28. oktober 2017 - 23:31 #10
Det er en HP Notebook 15-ba001no. På de fleste kan man skrue et dæksel af i bunden og komme til hd, men her skal man tage hele overpladen af incl. tastatur, og det falder ikke bare lige fra hinanden, når man har fjernet skruerne. Man skal med en eller anden flad genstand stikke ned i en revne, som stort set ikke eksisterer, og så tvinge overpladen op, og den hænger fast i et eller andet kliksystem, så der skal noget til. Derfor er jeg bange for at lave mærker i revnen, idet der faktisk ikke er noget luft. Jeg kan se, at man skal starte ved hængslerne, hvor der måske er lidt mere plads, men stadig skal man bruge en genstand for at tvinge overdel og underdel i at blive skilt.
Avatar billede 450025 Ekspert
29. oktober 2017 - 02:13 #11
ink - jo det er det primære formål, men som jeg skrev, så skal der anvendes moderat vold for at skille pc.en ad, og det  er jeg ikke meget for, når det ikke er min egen.

Alle har vi våre begrensninger, det fikk jeg erfare med klokka til Bestemor, når du ikke lytter til Ink burte du nok sette den bort til en som kan, hadde det vert din egen så men en annen mand computer? eller er du hobby mekanikker.
Arne
Avatar billede INK Ekspert
29. oktober 2017 - 02:53 #12
Har lige set videoen for adskillelse af denne model pc. Enig i, at den er i en højere sværhedsklasse. Det skal være sidste udvej! Hvis det var min egen ville jeg ikke have betænkeligheder, men der er risiko for beskadigelse af bl.a. ledninger, så for en fremmed - nej tak!
Håber det lykkes med en af de andre metoder. Forstår stadig hvorfor løsning #1 ikke vil virke.
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. oktober 2017 - 10:32 #13
Win8Pe bør kunne boote selv på en UEFI maskine (hvor Hirens Boot cd ikke virker)
http://windowsmatters.com/2013/04/30/windows-8-based-pe-boot-disk-with-explorer-shell-and-all-my-favorite-apps/
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 10:41 #14
Ærgerligt med Dr. Web...

Det lød som om, du kunne se det eksterne DVD-drev koblet til via USB - men ikke se den dvd, der var i.

Jeg vil foreslå, du prøver med en anden rescue-cd.

Har selv tidligere haft held med at bruge The Ultimate Boot CD. Du skriver, at den ikke virker på Windows 10 - men er du sikker på, du har den nyeste version af den så?

Eller du kan prøve at lægge den på din USB-stick og starte derfra i stedet, hvis dit dvd-drev fortsat ikke finder dvd'en.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. oktober 2017 - 11:10 #15
hjolsen - enig, men det er den jeg hentede, og den vil ikke boote på den.
Det sidste jeg prøvede var, at boote på en Ubuntu Linux cd og så bare køre den direkte fra cd.en. Den kunne se alt - bortset fra indholdet på den partition, hvor windows ligger. Men den kunne se indhold på en ekstern disk og en usb stick. Den meldte fejl på partitionen, hvor windows ligger, idet det er et eller andet i udu med ntfs partitionen. Det frygtede jeg lidt, idet jeg før har set, at opdateringer som fejler ender op med ødelagt filsystem/partition. Har selvfølgelig forsøgt med alle mulige redningsprogrammer til boot filer, mbr, partitioner osv. men intet lykkedes. Den kommer frem til logon billedet og går derefter i sort.
Så jeg endte med at gå tilbage til min usb stick med win 10 installationsfilerne og forsøgte lige et par gange til at køre den som opgradering, men fejler hver gang. Tænker på, at hvis det var den store opgradering den var i gang med, så er det måske derfor, at den nægter at gennemføre opgraderingen, iden den mener, at der i forvejen er en opgradering i gang, som er igangsat inde fra windows. Bare en tanke.
Valgte så i stedet en helt ny installation - hvor den så faktisk også kom frem og sagde, at den ville gemme de gamle filer i windows.old, selv om det blev til en kompelt nyinstallation.
Den er netop kommet op at køre, og jeg kan se, at der faktisk ligger 2 windows.old mapper. En fra den 24. okt - den dag det gik galt, og så en fra i dag.
Det bekræfter mig så i, at det var den store opgradering, som den var i gang med, da det gik galt, idet den inden opgraderingen så lige lavede en windows old, hvis nu noget skulle gå galt.
Er nu i gang med at finde de forsvundne data, og foreløbig ser det godt ud, idet billeder, dokumenter m.m. ligger i windows.old og kan reddes ud. Så mon ikke resten også er der.
Arne Mathiesen - hvis du på et andet tidspunkt ser mig spørge om noget, så venligst undlad at kommentere, for alt det du har skrevet kan jeg ikke bruge til noget som helst. Hvis det er et forsøg på at være morsom, så er det ikke lykkedes for dig, idet jeg ikke fatter en brik af, hvad det egentlig er du vil.
Til de øvrige siger jeg tak for indlæggene, som alle på en eller anden måde har givet mig inspiration - også til evt. fremtidige projekter.
Jeg vælger at lade ink stå, som den der kom med løsningen.