Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 11:24 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

HDMI.

win10, mmvision pc ca. 4 år gl.
Mit HDMI stik i min pc er stået af?
er det nemt, at skifte?
hvad hedder sådan et på fagsprog?
kan jeg bare købe ét? i så fald,  hvor?
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. oktober 2017 - 11:51 #1
Jeg formoder at der er tale om en stationær, da du skrive computeren er fra MM Vision!
Er du sikker på at det er HDMI-stikket der er defekt?

Det bliver desværre nok vanskeligt at skifte det, hvis det overhovedet er til at skaffe.
Hvilket bundkort er der tale om. Mærke og model ?
Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 12:16 #2
ja, altså  der er ingen billede/lyd fra min stationære, men når jeg skifter til min bærbare, så kører det bare.
hvor finder specs. for bundkort?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. oktober 2017 - 12:28 #3
Er du sikker på at du bruger det rigige HDMI stik? Hvis det er en computer med separat grafikkort kan motherboard skærm-udgangende være disablede. Check at udgangen sidder på grafikkortet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. oktober 2017 - 13:05 #4
RETTELSE:
Jeg så lige i #3 at jnielsen skriver "grafikkort". Det var selvfølgelig også det jeg mente, og ikke bundkort. Det var en "fejl 40" fra min side.
Avatar billede jalved Ekspert
30. oktober 2017 - 13:18 #5
Jeg har ikke selv erfaring med om det bare virke lige ud af landevejen.

Men man kan købe en ledning, der omformer USB til HDMI, hvis man ikke vil til at rode med selve computeren.
Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 14:28 #7
#3 det har siddet der i ca. 4 år, så det må være det rigtige.
#6 hvad mener du? er det sådan, at jeg bruger en usb udgang i stedet for?
Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 14:33 #8
#3 det har siddet der i ca. 4 år, så det må være det rigtige.
#5 og 6 hvad mener du? er det sådan, at jeg bruger en usb udgang i stedet for?
Avatar billede jalved Ekspert
30. oktober 2017 - 16:23 #9
#8 Ja, hvis du gerne vil slippe for at rode med computeren. Kan også være en fordel, hvis HDMI-stikket sidder bagpå, og du er træt af at skulle tage det af og på, hvis det er besværligt at komme til. Så kan du sætte det til et USB-stik foran.

Men jeg synes, du først klart skal finde ud af, om det stik. du har i forvejen. faktisk er stået af - eller om det handler om noget andet.
Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 16:44 #10
"ja, altså  der er ingen billede/lyd fra min stationære, men når jeg skifter til min bærbare, så kører det bare" Hvad kan der ellers være galt?
Avatar billede jalved Ekspert
30. oktober 2017 - 16:56 #11
Hvor længe har det været stået af?

Hvis det lige er sket, kan du forsøge med at finde et gendannelsespunkt på computeren og se, om HDMI-stikket så fungerer igen.
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2017 - 17:40 #12
Vi har endnu ikke fundet ud af. om det HDMI-stik er en del af bundkortet, eller det er en del af et grafikkort. Hvis du ikke ved det, så kig på billedet i linket herunder. Er placeringen af dit HDMI-stik nogenlunde som på billedet, eller ....?
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2017 - 17:40 #13
Og så glemte jeg selvfølgelig linket til billedet. Det kommer her:

http://giga-byte.uz/products/upload/products/4473/9e7efe1b_5.png
Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 19:30 #14
#11 det er mdr. siden.
#12 det er ikke en del af bundkortet.
Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 19:32 #15
#13 hvordan fik du det billede op?
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2017 - 20:13 #16
#15.

Jeg ledte efter et billede på nettet med en typisk fordeling på et bundkort for normale tilslutningsmuligheder, herunder HDMI. Havde HDMI-tilslutningen siddet på den anden side af tilslutningerne til lyddelen, dvs. de runde huller til højre i billedet, ville det have drejet sig om et separat grafikkort, ikke bundkortets/CPU'ens indbyggede grafikprocessor. Her skal du lige være opmærksom på, at i langt de fleste tilfælde vil billedet skulle drejes 90 grader med uret for at give en retvisende placering. Jeg kopierede billedets URL (adresse i min browser) og satte det ind her.

Men altså, det ser ud til, du har et separat grafikkort på din computer. Det grafikkort kan være stået af på flere måder. HDMI-stikket kan være ødelagt, grafikkortet kan være holdt op med at fungere pga. ødelagte kredsløb, måske pga. varme, eller blæserne/kølerne kan være ødelagt/blokeret.

Hvis du åbner din computer, før du tænder den, så kig på grafikkortet og se, om blæserne på den starter, når du tænder den. Nogle gange kan "dårlige forbindelser" i det slot, hvor grafikkortet er skubbet ned på bundkortet, resultere i, at det ikke virker. Den slags kan som regel ordnes ved, at men fjerner grafikkortet fra bundkortet, sætter det i igen og gentager den proces nogle gange. Det kan du se mere om i videoen herunder:

https://www.youtube.com/watch?v=JnRgtp04RFM&ytbChannel=Digital%20Storm

Du kan også se, om grafikkortet i det hele taget virker ved at følge vejledningen herunder om Enhedshåndtering/Device Manager:

https://www.drivereasy.com/knowledge/a-common-and-easy-way-to-access-device-manager-in-windows/
Avatar billede por1 Seniormester
30. oktober 2017 - 21:51 #17
hold da k*** du har virkelig arbejdet med det, respekt.
jeg er bange for, at jeg bliver nødt til, at ha' en fagmand på banen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. oktober 2017 - 22:02 #18
Prøv evt. en af de andre udgange på grafikkortet, normalt er der flere fx DVD (samme kvalitet men uden lyd) og VGA (ringere kvalitet)

Men det har du måske allerede gjort idet du antager at det er HDMI der er defekt. Hvis fejlen er at der ikke er noget billede overhovedet så er et defekt bundkort mere sandsynligt.

Eller et defekt grafikkort, i så fald kan du prøve med evt. grafikudgange på bundkortet istedet, men det kræver evt. nye indstillinger i BIOS.

Det er altid en god ide at støvrense en pc og grafikkort (blæseren) men ofte mht fejl som opstår når den bliver varm.
https://www.youtube.com/watch?v=pKYQJYmVIpA