Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 18:19 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Snydt af Power

I forbindelse med åbningen af Power i Lyngby havde Power 200 stk af flg. laptop til salg som landsdækkende tilbud til 1699 kr:

https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/hp-250-g6-1xn88ea-156-laptop/p-616047/

Alle 200 stk blev udsolgt indenfor det første døgn. Jeg har derfor spændt ventet på at se nogle anmeldelser af den. Sjovt nok er der ikke kommet én eneste endnu.

Mon det skyldes at de folk der har købt den er blevet voldbollet hårdt i r*ven af Power? Lokker med 8 GB RAM og 128 GB SSD, hvilket som sådan er fint nok. Bare en skam at processoren er så ringe, at man knap nok vil kunne spille minestryger på laveste settings.

Jeg vil gætte på alene det at opdatere Windows 10 til Creator Fall edition tager 2 døgn.

8 GB RAM. Med en processor der er så sløv at den knap nok er i stand til at udnytte 1 GB RAM...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2017 - 18:28 #1
Det var da et voldsomt udfald mod en forretningsdrivende, uden at du selv har noget i klemme? - eller har du?

Måske skulle du rette din galde over på TrustPilot, der er en side for anmeldelser, og ikke her på eksperten.
Avatar billede nemlig Professor
30. oktober 2017 - 18:30 #2
Hmmm, blev lidt nysgerrig grundet indlæggets overskrift.
Men hvem er snydt og hvordan?
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 18:32 #3
Voldsomt udfald? Blot fordi man nævner  et eksempel på de kreative sammensætninger af komponenter, hvor folk køber katten i sækken.
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 18:33 #4
nemlig: Dem der har købt laptoppen er blevet snydt. De har betalt 1699 kr for en stort set værdiløs laptop. Sikkert lokket af de 8 GB Ram.
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 18:36 #5
Eller den voldsomt opskruede førpris på 3399 kr.
Avatar billede jk45 Forsker
30. oktober 2017 - 18:45 #6
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/hp-250-g6-1xn88ea-156-laptop/p-616047/

Prisen er jo næppe opskruet når det også er prisen nu. Man kan jo ikke tale om at nogen bliver snydt når alle detaljer er opgivet og man får altså endnu engang hvad man betaler for
Avatar billede nemlig Professor
30. oktober 2017 - 18:53 #7
Jeg vil da mene, at konfigurationen fint kan håndtere tekstbehandling, internet, mails mm. Prisen finder jeg faktisk billig.

Din overskrift finder jeg stærkt overdrevet.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2017 - 19:34 #8
som notesbog til skolebrug er den da helt ok - men det er IKKE en game-pc. Og til den pris kan man vel godt klare, at den går i udu pga hård behandling i skoletiden.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2017 - 19:50 #9
Enig med #8. til den pris 1699 kr kan man ikke være snydt.
Avatar billede posten Ekspert
30. oktober 2017 - 20:22 #10
husk nu også på det er et hp produkt derfor den DÅRLIGE kvalitet
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. oktober 2017 - 21:17 #11
Kik lige på denne side angående processoren:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N3050+%40+1.60GHz

Konklusionen er at man får hvad man betaler for......
det hører til undtagelserne at man kan købe 1. klasses varer til 3. klasses priser, det modsatte er nemmere!
Avatar billede Nikolaj33 Juniormester
30. oktober 2017 - 21:42 #12
Det var da noget af en voldsom udmelding. Men kan man forvente andet med en HP?
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2017 - 21:46 #13
#11 Fint link. Jeg mener stadig at til 1699 kr er man ikke snydt, men det var man bestemt til den oprindelige pris. Det er nok en PC til 1ste klasse eller til mormor.
Når man tænker på de oprindelige 3399 Kr. er det da fint nok, at carmac advarer imod den PC, for det er jo ikke alle som kan se, at det er en Low end PC.
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 21:53 #14
Tja det var egentlig ment som en advarsel tila ndre folk mod at købe computere som denne.

Men med alle de bedrevidende fjolser der er her, der tydeligvis ikke har en disse forstand på processorer, så er det da sidste gang jeg har advaret mod noget.

Man skal som bekendt ikke kaste perler for svin.
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 22:03 #15
Jeg mener helt klart at Power forsøger at snyde kunderne her, ved at foregive at man køber en laptop der er 3399 kr værd, og derved gøre et "kup" ved at købe den til 1699.

Men sandheden er, at man får en laptop der højst er 1500 kr værd (ikke at jeg nogensinde ville give dét for den hellere, men for dem der gider at bruge 2 minutter på at åbne en hjemmeside hvis der kører en opdatering, virusscanning eller anden mindre opgave i baggrunden, er den måske dét værd).

Og så ligefrem slå det op som et knaldtilbud ifm. åbningen af Power i Lyngby er i mine øjne at bondefange folk.

Power ved udmærket godt at den gennemsnitlige hr og fru Danmark ikke aner at der er tale om én af de dårligste processorer der er på markedet, som overhovedet ikke kan udnytte de 8 GB RAM den ellers er udstyret med. Men at de derimod tror at de får en god computer der matcher de 8 GB RAM.

Men som sagt, ingen grund til at spilde mere tid på at kaste perler for svin.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. oktober 2017 - 22:16 #16
Carnac har ret og jeg studsede også selv over tilbuddet da jeg så det.
Umiddelbart signaleret 8GB og SSD disk en pc i den bedre klasse, men der er noget der ikke hænger sammen, processoren lever slet ikke op til de signaler de øvrige specs sender. Selv pc´er der normalt koster mellem 2-3000 kr. har over 2000 i benchmark. Derfor er en normalpris på 3399 kunstig og vildledende.
Normalprisen burde være ca. 2000.

Her er benchmark på dette "kø-tilbud"
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N3050+%40+1.60GHz
Benchmark 884
Pris tilbud 1699 ( kunstig "normalpris" 3399 )

Sammenlign fx med denne
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-vivobook-r517na-dm033t-156-laptop/p-504576/
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+N4200+%40+1.10GHz
Alm. tilbudspris 2666
Benchmark 2021

Desværre har alm. brugere ikke en chance for at gennemskue dette idet ingen frekvenser eller andet letforståeligt signalerer processor-kraft.
Vær på vagt over tilsvarende scams med opskruede førpriser ved den kommende Black Friday. Kig på specs.
Avatar billede nemlig Professor
30. oktober 2017 - 22:16 #17
#14 og #15 Din retorik er ikke særlig sympatisk. Jeg har lidt ondt af dig. Håber det bedste for dig :)
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 22:17 #18
jnielsen Tak -rart at se der faktisk er nogle der har forstand på computere her.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. oktober 2017 - 22:25 #19
#17 Lad dig ikke skræmme af Carnacs retorik. Prøv at forholde dig til indholdet, Carnac har ret. Denne pc er en meget  langsom, også til helt alm. internetbrug og kontorprogrammer.

Det er vigtigt at være på vagt overfor opskruede førpriser, det mener forbrugerombudsmanden også.
https://dhblad.dk/tre-store-kaeder-vildledte-kunder-black-friday-30/10-2017
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2017 - 22:29 #20
Jeg har altså stadig, enig eller uenig, svært ved at se hvorfor vi skal advares på et IT-site, hvor hovedparten nok er i stand til at læse en specifikationsliste.

Ville det ikke være væsentlig mere relevant på en anmeldersite som Trustpilot?

Og jeg kan heller ikke se hvad fornærmelserne hjælper... - men jeg er jo nok bare et af svinene...
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 22:30 #21
#20 LOL denne tråd har lige præcist bevist det modsatte. At hovedparten her IKKE er i stand til at læse en specifikationsliste.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2017 - 22:32 #22
Jeg er helt enig med #17. "nemlig" er næppe skræmt, men er, lige som jeg, frastødt af det uforskammede, vulgære sprogbrug. som forøvrigt er imod Ekspertens regler.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. oktober 2017 - 22:35 #23
#20 Trustpilot er ikke relevant idet Carnac jo ikke har købt pc´en. Men derfor kan det jo stadig være relevant at advare om den og tilsvarende pc´er med underdimensioneret CPU. I altfald hvis man ikke er klar over den manglende ydelse.

Jeg overvejede selv det gode tilbud indtil jeg checkede CPU'ens benchmark, men hvor mange gør lige det og ved hvad de skal kigge efter.
Det særligt "lumske" er at Powers tilbud faktisk plejer at være meget reelle både med ydelse og førpriser, derfor skuffelsen i dette tilfælde.
Avatar billede Carnac Forsker
30. oktober 2017 - 22:36 #24
Avatar billede nemlig Professor
30. oktober 2017 - 23:03 #25
#19 Jeg læste nu det første indlæg, som om man er blevet snydt af Power (og mere til), hvis man har betalt 1.699 kr. for PC'en. Det vil jeg nu fortsat holde fast ved er en god pris. Normalprisen finder jeg til gengæld alt for høj, og vil betragte som et dårligt køb.
Men at kalde det snyd, er efter min opfattelse, og på baggrund af det oplyste i tråden, skudt helt ved siden af.

Carnac: Jeg vil opfordre dig til at skrive en anmeldelse hos Power. Det link du henviser til i dit første indlæg, giver adgang til at skrive en anmeldelse.
Jeg tror ikke hr. og fru Danmark kigger inde i dette forum, men de kan se din anmeldelse, hvis du skriver din via dit eget oplyste link.
Jeg vil foreslå, at du bruger en mere sober retorik. Så når du meget længere med dit budskab. :)
Avatar billede jk45 Forsker
31. oktober 2017 - 05:38 #26
Det handler jo ikke om at den cpu er ekstremt sløv, det ved alle her. Men folks behov og forventinger er meget forskellige. I mit job kommer jeg rundt til en masse forskellige mennesker og ser ind i mellem stadig folk med xp og p4 cpu. Hvis en pc dækker dit behov har den jo opfyldt målet. Tilbud som disse er jo typisk kun til den del af brugerene der udelukkende køber en pc fordi at staten sige de skal og som måske ikke har brugt en før. Det var aldrig en maskine nogle af os her kunne drømme om at smide penge efter men det skal jo ikke forhindre andre i at jagte det billigste og dermed dårligste de kan opdrive. Men at kalde det snyd er at skyde langt over målet og faktisk også på kanten af injurie lovgivningen.
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 16:00 #27
Jeg bruger faktisk selv ovennævnte mus når jeg spiller Counterstrike, fordi den er let og hurtig.

Og som det ses her, går det såmænd udmærket hæhæ:
https://postimg.org/image/6thap2npwr/