Avatar billede tvilling53 Seniormester
31. oktober 2017 - 16:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

create database

Hej
Måske jeg skal have pudset mine briller, men jeg kan ikke se hvor fejlen er i følgende kode som skulle oprette en database, så jeg håber at der er nogle der kan se fejlen:

$conn = new mysqli("localhost", "root", "");
    // Check connection
    if ($conn->connect_error)
        {  die("Connection failed: " . $conn->connect_error);
        }
      // Create database
    $sql = " CREATE DATABASE $data1 ";
    if ($conn->query($sql) === TRUE)
        {  echo "<br>Database created successfully";
        }
        else
        {  echo "<br>Error creating database: " . $conn->error;
        }
    $conn->close();
giver følgende fejlmeddelelse:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near '313e08f03d6586483361a520ffc5d8f0' at line 1.

313e08f03d6586483361a520ffc5d8f0 er hvad $data1 indeholder.

VH Thomas V
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
31. oktober 2017 - 16:54 #1
prøv at sætte backtick omkring dit database navn, da indholdet skal tolkes som et textstring.
<?php
$data1 = "313e08f03d6586483361a520ffc5d8f0";
$conn = new mysqli("localhost", "root", "");
    // Check connection
    if ($conn->connect_error)
        {  die("Connection failed: " . $conn->connect_error);
        }
      // Create database
    $sql = "CREATE DATABASE `".$data1."`";
    if ($conn->query($sql) === TRUE)
        {  echo "<br>Database created successfully";
        }
        else
        {  echo "<br>Error creating database: " . $conn->error;
        }
    $conn->close();
?>
Avatar billede tvilling53 Seniormester
31. oktober 2017 - 17:02 #2
Hej
Perfekt tak for hjælpen.
VH Thomas V
Avatar billede michael_stim Ekspert
31. oktober 2017 - 17:04 #3
Bare lige et spörgsmål: Skal du virkelig oprette en helt ny database?
Avatar billede tvilling53 Seniormester
31. oktober 2017 - 17:26 #4
Hej
Ja det er meningen at alle der vil bruge mit program skal have hver sin database med op til 75 tabeller hvis det er fuldt udnyttet men de fleste vil nok bruge ca 15 tabeller..
Der er nok en smartere måde at gøre det på men så vil der blive et problem med at skille de tabeller ad som hver enkelt bruger har. Hvis du har forslag til hvordan strukturen bedst kan laves, så er jeg helt klar til at omstrukturer mit program.
VH Thomas V
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2017 - 19:14 #5
Lyder som om de rbare skal tilfoejes en kolonne i tabellerne.

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dbintro2.html#colvstbl