Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 11:43 Der er 18 kommentarer

Mail uden tjekspørgsmål.

Hvordan sender jeg en mail fra VB i Access uden at få et tjekspørgsmål fra Outlook? "Et program prøver at sende en mail på dine vegne..." (Jeg har ledt efter hjælp og blev 'doven' efter ½ time uden held)
Pftfs.
Avatar billede fdata Forsker
01. november 2017 - 11:56 #1
Der findes et lille program, der hedder "clickyes". Søg på nettet.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 12:08 #2
Jeg må indrømme, at jeg ikke er tryg ved eksterne programmer.
Jeg kan sende "Enter" fra Access, men den sluger det, før den stiller tjekspørgsmålet.
Avatar billede fdata Forsker
01. november 2017 - 12:27 #3
OK. Vi har brugt det i årevis uden problemer; men jeg forstår din holdning.
... og ja, Enter fra VBA virker ikke (det er jo nok derfor, de har "opfundet" ClickYes ;O))
Avatar billede supertekst Ekspert
01. november 2017 - 12:56 #4
Enig med fdata
Har anvendt det i ca 10 år uden problem overhovedet
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 13:13 #5
Nice. Så tør jeg godt :-D! Jeg har læst lidt, men jeg kan ikke liii se, om jeg kan kalde den fra Access?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. november 2017 - 13:54 #6
Det kan let og elegant gøres således, inde fra Outlook af:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Outlook/Programadgang/

(Husk, altid, at have en opdateret virus checker installeret)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 14:03 #7
Mange tak, Dan, men jeg ønsker det isoleret i en Access-løsning, så jeg ikke er afhængig af den enkelte installations settings i Outlook.
Avatar billede fdata Forsker
01. november 2017 - 14:16 #8
Mht. "men jeg kan ikke liii se, om jeg kan kalde den fra Access":
Du skal ikke "kalde den".
Når du har startet programmet, lægger det sig nede til højre i Windows statuslinjen og er aktivt hele tiden.
Når du sender en mail fra Access, vågner det til live og klikker på Yes.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 14:29 #9
Okay, men det skal ske automatisk i en batch ude i verden, så jeg vil så 'starte det' fra Access, når det bliver aktuelt.
Avatar billede fdata Forsker
01. november 2017 - 14:36 #10
Forstået.
Det burde vel så kunne lade sig gøre via Shell-kommandoen.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 14:45 #11
Jeg troede, at 'clickyes' blot var en .exe? Det ser ud som om, at den skal installeres? Hvis det er korrekt, så er jeg sådan set ikke så happy med at gøre det eksternt.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 14:59 #12
Dan, jeg misforstod dit indlæg, jeg så ikke i farten, at det var en vejledning.
Jeg har desværre ikke mulighed for at klikke dér, hvor du angiver.
Avatar billede fdata Forsker
01. november 2017 - 16:09 #13
Så er der kun tilbage at sige: "God jagt på internettet". ;O)

(Du er jo op mod stærke kræfter. Microsoft har jo netop indbygget sikringen for at imødekomme præcis dét, du vil)

Smid gerne et link, hvis du finder en bedre løsning.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. november 2017 - 17:54 #14
Et alternativ kunne være CDO mail:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/CDO/

Så er du helt ude af problemer med nogen mail klient - ikke kun Outlook :-)
Avatar billede molehonter Mester
01. november 2017 - 20:41 #15
Jeg kan godt sende mail uden problemer fra Access via Outlook, har du fået løst dit problem, elles har jeg en stump kode du kan bruge.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
01. november 2017 - 22:54 #16
Tak Dan, jeg tjekker lige-Molehonter?
Avatar billede terry Ekspert
02. november 2017 - 12:23 #17
Any chance of seeing that "stump kode" molehunter? ;-)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
03. november 2017 - 20:52 #18
Nej, det er ikke løst på anden måde end at jeg kan sende alle parametrene/data til en fil og dernæst køre et script, der henter de parametre/data og sender dem. Ikke videre hyggeligt.Venter spændt på stumpen :-D