01. november 2017 - 16:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Indeks sammenlign i stedet for lopslag

Jeg har aldrig fået lært, hvordan jeg bruger Indeks Sammenlign i stedet for Lopslag, og jeg kan åbenbart ikke lære det uden jeres hjælp.

Jeg har to Ark (Ark 1 og Ark 2)

I ark 1 har jeg værdier stående i A1:A100 og jeg vil gerne have svaret på forespørgslen stående i B1:B50.

I ark 2 har jeg værdierne svarende til A1:A100 stående i B1:B50 og den værdi, som jeg gerne vil have i Ark1->B står i Kolonne C. Ark1 har flere værdier end ark2, så værdierne, som ikke har nogen tilsvarende værdi i ark2 skal bare være blanke.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede jkrons Professor
01. november 2017 - 16:54 #1
Jeg forstår ikke præcist hvad du mener. Kan du give et mere konkret eksempel.

Og hvorfor vil du bruge Indeks() ogf Sammenlign(), hvis Lopslag() kan løse opgaven?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. november 2017 - 17:17 #2
Hvad med:

=HVIS.FEJL(INDEKS('Ark2'!$C$1:$C$100;SAMMENLIGN('Ark2'!B1;'Ark1'!$A$1:$A$100;0));"")
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. november 2017 - 17:53 #3
Komplet vejledning, på dansk, her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/FOPSLAG/
01. november 2017 - 20:38 #4
Hej,

Tak for svarene, men jeg er stadigt ikke i stand til at løse det - måske problemet ligger et andet sted.

Jeg skal prøve at uddybe problemet. Jeg har en værdi (blandet tal og bogstaver) i celle A2 i ARK1.
I ARK2 kolonne B har jeg muligvis værdien fra ARK1's A2 (blandet tal og bogstaver). I ARK2 kolonne C har jeg en information, som jeg gerne vil fange.

Nå, men jeg gik tilbage til en klassisk lopslag og fik det til at virke.
=LOPSLAG(A2;'ARK2'!$B$1:$C$50;2;FALSK)

Men kunne stadigt bruge input til en Indeks sammenlign løsning, for det kan jeg simpelt hen ikke få til at virke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. november 2017 - 22:23 #5
=INDEKS('Ark2'!$C$1:$C$50;SAMMENLIGN('Ark1'!A2;'Ark2'!B1:B50;0)) eller

=INDEKS('Ark2'!$B$1:$C$50;SAMMENLIGN('Ark1'!A2;'Ark2'!B1:B50;0);2)
02. november 2017 - 12:18 #6
XL-eksperten, så virker det også...