09. november 2017 - 09:20 Der er 23 kommentarer

Lenovo Min bærbar starter kun op med sort skærm

Min bærbar Lenovo starter kun op med sort skærm.
Efter ca 20 kommer der lidt tekst , men ingen Reboot eller mulighed for fejl sikret tilstand
Nogen der kan hjælpe med at få gang i den igen.
Har prøvet at fjerne batteri og 220v men det hjalp ikke
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2017 - 09:28 #1
Da du fjernede batteri og ledning, trykkede du så gentagne gange på start knappen?

Hvis det ikke løste problemet, kan det være grafikkortet eller kablet til skærmen (inde i pcen). Har du mulighed for at koble til en ekstern skærm for at teste?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. november 2017 - 09:40 #2
Hvis der kommer tekst på skærmen, kunne du så ikke delagtiggøre os i hvad der står? - det ville nok lette forståelsen for, hvor den går i stå....

Der er ikke "frysnings" problemer med maskinen, når den kan vise tekst på skærmen, så glem at rode mere med at pille batteri fra...
09. november 2017 - 11:04 #3
Boot meny,    App meny
1. Windows boot manager
2. ATA HDD:ST1000MO24 HN-M10MBB
3. PCI LAN: EFI Network (IPv4)
4. PCI LAN: EFI Network (IPv6)
09. november 2017 - 11:05 #4
App meny
1. Setup
2. Diagnostic splash
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2017 - 11:47 #5
Når du får billedet i #3 kan du så med piletaster føre bjælken ned på nr. 2 ATA HDD?
Hvis du kan, så tryk enter.
09. november 2017 - 12:00 #6
Skærmen er sort lige nu så der går lige lidt før det kommer frem igen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. november 2017 - 12:14 #7
Du skal først prøve at vælge "2" ATA HDD. Det er din harddisk.

Læg mærke til hvad den så skriver.

Der er desværre en risiko for at det er harddisken der er gået i stykker - den lange tid det tager før den viser noget, er fordi PC´en forsøger at kommunikere med de enheder den kan starte på.

I rigtig specielle tilfælde kan det også skyldes at man har sat en ikke bootbar enhed i et USB stik - så hvis du har noget siddende i USB-stikkene, så start med at tage det ud, og prøv så igen.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2017 - 12:44 #8
Så vidt jeg kan se sidder du med en pc hvor der både er en SSD Disk & en HHD Disk
og Boot manageren er der hvor dit Windows ligger idet den kører EFI/UEFI
Og noget tyder på at dit Windows er defekt i hvert fald opstarten
https://ibb.co/diowaw
09. november 2017 - 12:54 #9
Nu har jeg prøvet og skærmen blev sort. Efter et stykke tid vendte samme tekst tilbage
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2017 - 13:01 #10
Har du nogen form for installations medie at starte op fra USB eller DVD med Windows set up på så skal du nok starte en reparation
https://ibb.co/n8itoG
09. november 2017 - 13:10 #11
Mega surt hvis harddisk er defekt, det er min søns skole pc.
Er der andet jeg kan prøve?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2017 - 13:43 #12
Det eneste jeg kan foreslå er at lave et installations medie fra denne side du skal have et USB Stil på min. 4Gb  Sæt det i og vælg Download Tool Now Når den kommer dertil hvor du vælger så vælg USB Den sletter det der er på stikket så gem først hvis det er vigtige filer.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Når den er færdig så start fra USB når du kommer til hvor du har valgt sprog tryk næste så får u muligheden nede i venstre hjørne Kør Reparation. Når den er færdig så genstart og se om den kører.
09. november 2017 - 15:58 #13
Skal jeg downloade fra en anden pc til i en og derefter sætte USB i bærbar?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2017 - 16:03 #14
Ja du kan jo ikke på den defekte og du skal vælge muligheden til en anden pc og hvis du er i tvivl så vælg begge både 32 og 64 bit.
https://ibb.co/dzUuCb
09. november 2017 - 16:11 #15
Undskyld jeg mener selvfølgelig fra anden pc til USB og derefter sætte USB  I bærbar
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2017 - 18:29 #16
USB skal være minimum 5 GB, hvilket praksis er 8 GB. Alt bliver slettet.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2017 - 20:03 #17
#16
Windows-Fall-Creator Downloaded  2510-2017
Fylder 3,44 GB
https://ibb.co/kx6Y5w
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2017 - 22:12 #18
Microsoft skriver min. 5 GB. Jeg har tidligere prøvet på en 4 GB USB-stick uden held.

Citat: •Et tomt USB-flashdrev med mindst 8GB plads eller en tom dvd (og en dvd-brænder), hvis du vil oprette medier. Vi anbefaler, at du bruger en tom USB eller en tom dvd, da alt indhold på den slettes.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2017 - 22:19 #19
er lavet for en time siden
https://ibb.co/cvrBsb
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. november 2017 - 23:32 #20
Nej, den er god nok - man skal bruge en 8GB stick.

Jeg gætter på at grunden til at det virker for dig er, at du laver ISO´en, og selv lægger den over. Det kan man nemlig godt med en 4GB stick, men bruger du værktøjet til at lave en USB stick direkte, kræver den en 8GB fra Creator Fall udgaven...
Avatar billede poko1 Ekspert
10. november 2017 - 06:44 #21
Nu er den altså lavet direkte i går aftes
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2017 - 08:32 #22
Sært... - jeg har lavet en 64bit Pro US udgave for 2 uger siden, og her ville den ikke... - og jeg ville oven i købet tro at US udgaven var mindre end DK udgaven...

Hvilken udgave har du lavet?
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2017 - 09:36 #23
Det er nu ikke så sært. poko1 har anvendt en 16GB usb-stick, hvor filen så efter dannelse af værktøjet kun fylder 3,44 GB.
Har lige forsøgt med en 4 GB usb-stick med effektivt 3,61 GB plads. Ved forsøg på download af Windows10, dansk, 64bit, kræver installationen mindst 8 GB.