Avatar billede ger2001 Novice
10. november 2017 - 09:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Finde forskellen på 2 kolonner - begynder spørgsmål

Jeg har 2 kolonner i 2 forskellige tables. Den ene hedder Løbenumre.Nummer og den anden Produktion.Løbenummer. Jeg vil gerne finde de felter der ikke er begge steder. Jeg har prøvet diverse queries men kan ikke rigtigt få det til at virke.
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2017 - 10:20 #1
Access doesn't have an easy way of finding records which dont exist in both tables
But you can try this

Make a query and name it qryNotInProduktion
SQL:
SELECT Produktion.Løbenummer, Løbenumre.Nummer, "Not in Produktion" AS Status
FROM Løbenumre LEFT JOIN Produktion ON Løbenumre.Nummer = Produktion.Løbenummer
WHERE (((Produktion.Løbenummer) Is Null));

Make a query and name it qryNotInLøbenumre
SQL:
SELECT Produktion.Løbenummer, Løbenumre.Nummer, "Not in Løbenumre" AS Status
FROM Produktion LEFT JOIN Løbenumre ON Produktion.Løbenummer = Løbenumre.Nummer
WHERE (((Løbenumre.Nummer) Is Null));

Now make another query and you can name it what you like :-)
SQL:
SELECT *
FROM qryNotInLøbenumre
UNION
SELECT * from qryNotInProduktion
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2017 - 12:36 #2
If my solution solved your question then you can accept  it as an answer ;-)
Avatar billede falster Ekspert
10. november 2017 - 14:17 #3
Du kan også bruge guiden "Find ikke relaterede-poster".
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2017 - 14:21 #4
Yes but that is only one side of query, you need both side that's why you need a UNION
Avatar billede falster Ekspert
10. november 2017 - 14:22 #5
"Find ikke-relaterede poster" - skulle det være. Opret en forespørgsel begge veje. Og så en tredje forespørgsel, der samler de to. Nok lidt den samme løsning som Terrys.
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2017 - 14:25 #6
;-)
Avatar billede falster Ekspert
10. november 2017 - 14:57 #7
Erfaringen siger mig, at det altid er en god ide at følge Terrys råd om Access. :-)

Det var blot fordi ger2001 kaldte det et "begynder spørgsmål", at jeg henledte opmærksomheden på guide-muligheden (der så rigtigt nok her ikke kan stå alene.)
Avatar billede ger2001 Novice
12. november 2017 - 19:40 #8
I am really trying but i cant get it to work. I now have made 2 queries returning only 1 row of numbers each. But i cant find the function showing numbers that are only present in one column. Example:
QRY_LØB          QRY_Prod
1                          1
2                          2
4                          5
5                          6
6                          8

So this one should come with the result of 4, 7
Avatar billede terry Ekspert
12. november 2017 - 20:26 #9
So what you want to see is the records in the left side table with field QRY_LØB with values which do not exist in the right side table with field QRY_Prod

SELECT Løbenumre.Nummer
FROM Løbenumre LEFT JOIN Produktion ON Løbenumre.Nummer = Produktion.Løbenummer
WHERE (((Produktion.Løbenummer) Is Null));
Avatar billede terry Ekspert
12. november 2017 - 20:27 #10
Left table/field is Løbenumre.Nummer
Right table/field is Produktion.Løbenummer
Avatar billede ger2001 Novice
14. november 2017 - 07:57 #11
Thanks for your patience. I Finally got it to work. Made a new one from scratch and everything works fine. Ended up using:

SELECT Løbenumre.Nummer
FROM Løbenumre LEFT JOIN Produktion ON Løbenumre.Nummer = Produktion.Løbenummer
WHERE (((Produktion.Løbenummer) Is Null));
Avatar billede terry Ekspert
14. november 2017 - 09:04 #12
Great you got it to work :-)