Avatar billede pkj7480 Juniormester
11. november 2017 - 19:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Layout på excel

Hjælp modtages gerne: I kolonne A har jeg skrevet alfabetet - bogstav for bogstav under hinanden. I kolonne B står der en masse navne - i alfabetisk orden. Kolonne C og D er forbeholdt nogle talværdier.
Jeg vil gerne have åbningsbilledet til at ligne dette:
Kolonne A1: A+
Kolonne A2: B+ osv nedad.
Når der bliver trykket på A+ skal alle navnene der starter med A i kolonne B folde sig ud sammen med kolonne C og D.
Hvordan gør jeg det.
Jeg bruger 2010 udgaven. På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede jens48 Ekspert
12. november 2017 - 01:02 #1
Hvis jeg har forstået dig ret er det du ønsker det samme som du kan opnå med et filter, hvis du sætter det til at finde alle rækker, hvor cellen i kolonne B begynder med et bestemt bogstav. Man kan bruge filteret, men det er lidt langsom idet man skal bruge adskillige klik for at opnå det. Alternativ kan du flytte alfabetet op i øverste række, altså vandret. Hvis du har det i kolonne A bliver det delvist skjult, når du vælger et af bogstaverne.
Med alfabetet i række 1 og resten af dine data flyttet til venstre med navnene i kolonne A kan du bruge denne makro til at vælge alle navne der begynder med et bestemt bogstav blot ved at vælge cellen med bogstavet. Hvis du igen ønsker at vise alle, klikker du blot på en tom celle i række 1. Derfor vil det være praktisk at efterlade A1 tom.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim Letter As String
Dim x, LastRow As Integer
LastRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
If Target.Row = 1 Then
Letter = Target
If Letter = "" Then
Range("A2:A" & LastRow).EntireRow.Hidden = False
Else
For x = 2 To LastRow
If Left(Cells(x, 1), 1) = Letter Then
Rows(x).Hidden = False
Else
Rows(x).Hidden = True
End If
Next
End If
End Sub

Makroen skal indsættes under Vis Koder (højreklik på faneblad)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. november 2017 - 08:36 #2
Hvis du foretrækker en formelløsning kan du eventuelt prøve at se vedhæftede.

https://www.dropbox.com/s/n0i1x32olmao6og/GenererNavne.xlsx?dl=0
Avatar billede pkj7480 Juniormester
12. november 2017 - 16:54 #3
Tak for hjælpen jens48