Avatar billede tma Juniormester
13. november 2017 - 15:42 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Nulstil kodeord - Ø indgår i brugernavnet

Jeg skal hjælpe en kollega som har en Windows 7 Home Edition. Kodeordet for brugeren er glemt. Jeg har brugt Hirens bootCD og kan finde frem til oversigten over brugere. Desværre indgår der et ø i brugernavnet, hvilket i oversigten står som et underligt tegn, da Hirens booter med US-tastatur. Er der nogle der ved, hvordan jeg taster det tegn som US viser, når der er tale om et Ø? Jeg kan desværre ikke gengive tegnet nu, da jeg ikke har maskinen tilrådighed. Jeg hjalp remote...

Anyone?
Avatar billede wjens Guru
13. november 2017 - 15:50 #1
Prøv alt 155
Det giver ø med windows, men jeg ved ikke om det virker under Hirens bootCD.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2017 - 15:55 #2
Hirens BootCD kører noget Linux, og jeg tror desværre ikke Alt+ASCII fungerer her...

Men hvad med lokaladministratoren - er du ikke i stand til at aktivere og nulstille password på denne? - så kan du jo logge på som administrator, og nulstille password til "ø" brugeren...
Avatar billede tma Juniormester
13. november 2017 - 19:16 #3
Vil da lige prøve om alt 155 giver det rigtige tegn, men det er vigtigt at forstå, at jeg ikke har brug for et ø. Jeg kan bare se, at der står J|rgensen (og her er det så, at jeg desværre ikke kan sige med sikkerhed, hvilket tegn der står i stedet for ø).
@Ole, jeg synes ikke, at der var en mulighed for at logge på som anden bruger. Det er som sagt en Win Home edition.
Jeg har kun vejledt via en Facetime-opkobling. Det er for mig en ret vigtig opgave, da det drejer sig om en ældre person, der har fået en mindre hjerneskade og derfor ikke er i stand til at huske sin kode. Jeg vil gerne hjælpe vedkommende...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2017 - 20:41 #4
Jeg er ret sikker på der bør være en indbygget administratorkonto. Men den bliver som regel slået fra automatisk, hvilket man dog kan få Hirens BootCD til at slå til, der hvor man også resetter password.

Men ellers er mit bedste råd at boote på Hirens BootCD på din egen PC, og lege med tasteturet til du finder det tegn du mangler.
Avatar billede tma Juniormester
14. november 2017 - 08:03 #5
@Ole - God ide med at finde tegnet på egen pc. Tror jeg laver en brugerkonto på en maskine der indeholder æøå, og så booter på CD. Så er det lidt lettere at guide via tlf.
Jeg vender lige tilbage med, hvordan det ender...
Avatar billede tma Juniormester
14. november 2017 - 12:27 #6
Løsning fundet! Dog kun testet på egen pc, men med en bruger med ø i navnet.
Når man ser oversigten over brugere, vises i venstre side en hex-værdi. I stedet for at skrive brugernavnet, kan man skrive 0X<hexværdi> Eksempelvis: 0X03eb
Det virker :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2017 - 12:40 #7
Fedt - og interessant løsning... - den kan blive brugbar i andre situationer...
Avatar billede tma Juniormester
14. november 2017 - 13:06 #8
Ja, via RID ser ud til at være en fin løsning. Jeg kunne i hver fald se, at ved nogle af de testbrugere jeg oprettede, fik jeg både underlige tegn, men også manglende tegn. Dermed er det lettere med den korte kode.