Avatar billede huddie Professor
13. november 2017 - 17:04 Der er 18 kommentarer

Flere e-mail kontoer på Microsoft Outlook

Hej Eksperten!

Jeg har sådan set 2 punkter omkring Outlook.

1). Nu har jeg en primær e-mail adresse på Outlook, men er det muligt at lave en "sekundær" e-mail adresse/konto man kan skifte i mellem?
- samt hvordan gør man det? Jeg vil jo nødigt få ødelagt min primære konto, så jeg ikke kan åbne denne.

2). Jeg har hørt at jeg rent faktisk kan se min Outlook mail på andre computere end kun min egen. Hvor gør jeg det? Samt hvor finder jeg de kodeord/password jeg eventuelt skal bruge for at kunne se mine mails eksternt? - jeg har har aldrig brugt den funktion, så jeg ved ikke hvor jeg finder den, da den jo åbner automatisk når jeg åbner den.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede mort1 Ekspert
13. november 2017 - 17:24 #1
Ad. 1 Ja du kan sætte "alle" de mail konti du ønsker ind, og så vælge hvilken der skal være afsender, inden du sender mailen.

Ad 2 Det hedder hos mig Webmail, det kommer du ind på via din udbyders hjemmeside, hvor du, hvis du ikke allerede har det, opretter dig som bruger med en adgangskode.
Udbyderne har som regel instruktion om emnet på hjemmesiden - Husk at indstille din konto, så dine mails automatisk slettes på serveren, når de hentes.
Avatar billede huddie Professor
13. november 2017 - 17:50 #2
Hej Mort!

Ang. ad. 1: Skal jeg bare igennem Filer --> Oplysninger --> Kontoindstillinger --> Under fanebladet, skal jeg så bare vælge "Ny" og så markere "E-mail-konto" og trykke på "Næste" o.s.v. ?
- bare for at være sikkert jeg er det rigtige sted og ikke smadre min primære mail.

Ang. ad 2: Det der Webmail passer det også til Microsoft Outlook? Du ved ikke hvor jeg finder det password jeg bruger til min Outlook eller tror du det er at finde via den vejledning du omtaler?
Avatar billede mort1 Ekspert
13. november 2017 - 18:25 #3
Ad 1 - Det afhænger lidt af, hvilken Outlook udgave du bruger, men det sikre er i Outlook hjælp at søge på "tilføj flere konti"  eller noget i den retning, så får du den rigtige forklaring, Selve opsætningen afhænger lidt af hvilken e-mail type du bruger (POP, imap eller andet), men, hvis du som udgangspunkt ikke piller ved din bestående konto, men nøjes med at tilføje de nye, så går det ikke galt.

Ad 2. - Du skal nok bruge det password, som du i "tidernes morgen" har fået fra din udbyder, for at komme ind og ændre, ellers må du bede om et nyt - Jeg har YouSee (tidligere TDC) her tror jeg faktisk man kan komme ind, og selv oprette et nyt password, Når først du er "inde" så er det også lige ud, blot skal du som tidligere nævnt sørge for, at dine mails ikke slettes, når du har downloadet dem på din pc.
Det kan heller ikke gå galt
God fornøjelse
Avatar billede falster Ekspert
14. november 2017 - 13:45 #4
Jeg går ud fra, at 1) betyder, at der er tale om en xxx.outlook.dd eller xxx.live.dd konto.

Så er 2) denne:

https://outlook.live.com/owa/
Avatar billede huddie Professor
14. november 2017 - 14:52 #5
Jeg har i mellem tiden fundet ud af hvis jeg skal have de 2 punkter til at virke, så ser det ud som om jeg skal oplyse min gamle kode.
Da jeg ikke rigtig har brugt den siden mit Outlook blev oprettet for nu mange år siden, så kan jeg ikke huske den. Af samme grund kan jeg end ikke lave en ny kode, så findes der en vej eller en måde man kan se hvad koden er og hvor man eventuelt kan rette den til en kode jeg ville kunne huske?
Avatar billede mort1 Ekspert
14. november 2017 - 15:07 #6
Koden til din mailkonto skal du helt sikkert bruge, så hvad med at tage fat i din udbyder (udbyderens hjemmeside) og se hvordan du får fat i koden igen.
Jeg er ikke sikker på, at der er andre måder, da netop den kode er din garanti for, at andre ikke kan gå ind på din konto, og f.eks. oprette en webmail.
Så fat i udbyderen, som det første.
Avatar billede falster Ekspert
14. november 2017 - 16:20 #7
Prøv at følge "mit" link i #4. Log på - indtast e-mail adresse - tryk Næste og så på linket nederst "Jeg har gemt min adgangskode".
Avatar billede huddie Professor
14. november 2017 - 18:36 #8
Nu tror jeg fik løst det med passwordet, men når jeg vil oprette en ekstra konto, så vil det ikke komme igennem.
For at gøre det tydeligere havde jeg ellers lavet nogen smarte screen dumps, men ser nu at jeg ikke kan vedlægge billeder, så I måske nemmere kunne se hvad der var galt end jeg skal skrive en lang smøre.
Det er noget med den først søger krypteret og så ukrypteret(eller omvendt), men den kan ikke komme igennem. Så måske har jeg udfyldt felterne med forkert info, men det kan jeg ikke lige gennemskue hvad der går galt.
Avatar billede mort1 Ekspert
14. november 2017 - 19:27 #9
Din anden mailkonto, er det hos samme udbyder eller ........ ?
Avatar billede huddie Professor
14. november 2017 - 19:47 #10
Nej, jeg ville oprette en sekundær mail adresse/konto på Outlook. Så jeg har en primær og en sekundær mailbox på Outlook.
Det fremgik måske ikke tydeligt nok i mit spørgsmål.

- det kan måske ikke lade sig gøre?
Avatar billede falster Ekspert
14. november 2017 - 20:22 #11
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med "primær og sekundær". Hvis du dermed mener en rangfølge, tror jeg ikke, at Outlook tænker således.

Der er mulighed m.h.t. til at have flere e-mail konti under sin profil eller have en e-mail konto med alias - og sandsynligvis mere.

Google blot f.eks. "secundary Outlook account" eller "Outlook profile".
Avatar billede huddie Professor
14. november 2017 - 20:58 #12
I Outlook vil det ikke være en primær og sekundær mail i systemet, men for mig vil det være en primær og sekundær mail.
Altså ikke en A og B mail-konto, men en A og A mail konto, men for mig vil det være en A og B konto.
- giver det nogen mening?

Når man ellers vil lave en ekstra mail konto, så sætter man den op til i stedet at referere til en gmail eller Jubii-mail konto?
I så fald vil man kunne skrive på den via Outlooks system?
Avatar billede falster Ekspert
14. november 2017 - 21:44 #13
OK. Ud fra mine egne erfaringer. Lav en konto på www.hotmail.com. Du vil genkende siden :-).

Så har du de 2 konti og de kan fint administreres/ses i Outlook.

Gmail kan på samme måde ses mv. i Outlook.

Held og lykke.
Avatar billede falster Ekspert
14. november 2017 - 21:46 #14
Ad min første sætning. Skriv Hotmail i browservinduet :-) - ikke linket.
Avatar billede huddie Professor
15. november 2017 - 13:48 #15
Nu er vi vist ved at være i mål.
Jeg har vist kun ét hængeparti tilbage. Det er lykkes mig at komme ind på Outlook eksternt på(en gav mig dette link): https://login.live.com/login.srf?wa=wsignin1.0&rpsnv=13&ct=1510738720&rver=6.7.6640.0&wp=MBI_SSL&wreply=https%3a%2f%2foutlook.live.com%2fowa%2f%3fnlp%3d1%26RpsCsrfState%3d52c7ab05-7c67-38d7-cde7-0cb43d5d4f1b&id=292841&CBCXT=out&lw=1&fl=dob%2cflname%2cwld&cobrandid=90015
Det virker på sin vis okay, som en primitiv version af min Outlook. Jeg kan sende derfra, så der er hul igennem, men af en eller anden grund kan jeg ikke modtage noget på mailen. Hvad kan det skyldes? - og hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede falster Ekspert
15. november 2017 - 14:08 #16
Det er spøjst, at du har så vanskeligt ved at komme ind på outlook.com.

Men nok om det.

Prøv disse indstillinger:

For IMAP:
Server name: imap-mail.outlook.com
Port: 993
Encryption method: TLS

For SMTP:
Server name: smtp-mail.outlook.com
Port: 587
Encryption method: STARTTLS

(POP skal være deaktiveret. Dvs. "Nej".)
Avatar billede huddie Professor
15. november 2017 - 20:02 #17
Det lader ikke til at min Jubii mail kan ses eller findes af min Outlook. Den bliver ved at spørge efter min Jubii-mail password og det skulle være korrekt.

Til Falster: Alle de indstillinger du nævner ser ud til at stå korrekt, så det er ikke der problemet ligger.
Avatar billede falster Ekspert
15. november 2017 - 23:05 #18
Jeg kender ikke til Jubii-mail.

Men der er selvfølgelig noget vejledning, som skal følges, hvis en sådan konto skal opsættes i Outlook.

Et par eksempler. Du kan selv Google flere:

https://support.jubii.dk/hc/da/articles/200545089-Ops%C3%A6tning-af-e-mail-Andre-klienter

https://support.jubii.dk/hc/da/articles/202364655-Microsoft-Outlook-2013-2016