Avatar billede huddie Professor
13. november 2017 - 17:11 Der er 15 kommentarer

PowerDirector 12/USB Video Grabber SVG 2.0 A3

Hej Eksperten!

Jeg er næsten i mål med at få dette software til at fungere, men af en eller anden grund så får jeg kun lyden igennem.
Så der er for så vidt hul igennem og jeg har tjekket ledninger og sammenføjninger om og om igen.
Om noget i selve programmet står forkert. Et såkaldt flueben som enten skal være markeret eller det modsatte(noget i den dur), men jeg kan ikke gennemskue hvor det er.
Det er herfra en af jer derude kommer ind i billedet.
Hvordan får jeg billedet igennem så jeg kan se hvad der er på videobåndet jeg vil klippe og efterfølgende redigere i, inden jeg brænder det på en DVD.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh

P.S. Jeg har lavet nogen skærmdump hvis det kan hjælpe, men jeg ved ikke lige hvordan jeg kan lægge dem ved her igennem.
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2017 - 18:28 #1
Hvilken form for hardware bruger du, dvs. videokamera, VHS-afspiller og computer? Vi skal helst have både navn på fabrikant og modelnummer.

Er originalvideoerne VHS, Video8, SVHS, Hi8, MiniDV, Digital8, eller...?
Avatar billede huddie Professor
13. november 2017 - 19:35 #2
VHS-afspilleren er en Sanyo(model VHR-278EV).
Min computer er en PC med Windows 7 Ultimate.

Det er helt almindelige VHS-bånd, som jeg selv har optaget på i sin tid.
Det lader til at lyden kommer igennem, men billedet kommer ikke igennem af en eller anden grund.

Er det info nok, eller skal du bruge mere info?
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2017 - 21:23 #3
Jeg har fundet din Sanyo på nettet, og det ser ud til, at der kun er scartstik på den til udgående signaler. Har du forbundet alt efter vejledningen i linket herunder, og har du installeret driveren, også som beskrevet i vejledningen. Den danske vejledning starter på side 38 :

http://www.lidl-service.com/static/9383873/64672_EN_FI_SV_DA.pdf

Mange gange skyldes problemer som dit, at scartkablet ikke sidder ordentligt. Prøv at vrikke lidt med det, medens du afspiller noget video. Jeg har ikke kunnet finde nogen egentlig brugsanvisning til din Sanyo, men der må være et sted på den, hvor du kan vælge, hvordan du vil afspille til et andet medie/kopiere. Hvad kan du finde om det i indstillingerne på din Sanyo?

Hvad er det, du har optaget, og som du nu vil have over på computeren?
Avatar billede klaudi Ekspert
14. november 2017 - 06:57 #4
Prøv at kigge efter noget med hardware/software rendering!
Hvis det findes så prøv at stille på det.

En anden mulighed kunne være et manglende codecs, installer evt en codecs pakke
http://www.codecguide.com/download_kl.htm
Avatar billede huddie Professor
14. november 2017 - 15:03 #5
Hvad er et/en codecs? Hvordan kan man se om man har det eller ikke i sin computer?

Som svar på et indlæg tidligere, så har jeg installeret driveren, som burde være den CD-R som fulgte med kablerne.og det ser ud til at virke bortset fra billedet ikke rigtig kommer igennem. Samt jeg har tjekket kablerne om og om igen i tilfælde noget ikke sad rigtigt i.

Så er det ellers lidt film og noget musik jeg vil spille over til DVD. I samme proces vil jeg se om der bånd jeg vil smide helt ellers bare lige hente det klip over der kunne være interessant og så smide resten ud.
Avatar billede klaudi Ekspert
14. november 2017 - 16:03 #6
Det engelske ord Codec kommer fra compressor-decompressor eller coder-decoder. En codec er et program (en implementation) af hvordan man koder og afkoder mellem den originale datarepræsentation og en komprimeret datarepræsentation – og tilbage igen. Formålet er tabsgivende eller ikke-tabsgivende datakompression.

Data til en codec er f.eks. digitaliseret lyd, billeder og video.

Codec er derfor en komponent som behandler/tolker data på forskelig vis, almindeligvis billede- og lydkoder som for eksempel MP3, MPEG, DivX, Xvid og wmv. Ofte vil man opleve at mangle et codec efter download af et filmklip, eller en lydfil. Mediet kan simpelthen ikke afspilles uden det korrekte codec.

Et Codec findes som et program du downloader og installerer på din computer ligesom andre programmer. Du kan nu, via Codec programmet, sørger for, at dine videoklip og film bliver afspillet korrekt. Ser du f. eks en film i Windows Media Player uden lyd, så skal du installere et lyd-codec for at opnå korrekt afspilning af lydsporet.

https://da.wikipedia.org/wiki/Codec
Avatar billede klaudi Ekspert
14. november 2017 - 16:06 #7
Du ser det ofte ved at der ikke er "hul" igennem, som du selv oplever nu med kun lyd, intet billede!

Det kan være noget af et detektiv arbejde at få det til at virke, og andre gange virker det bare!
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2017 - 18:17 #8
#5.

Du skriver:  "bortset fra billedet ikke rigtig kommer igennem." Mener du, at der er en form for billede, men at det ser forkert ud? Eller kommer der slet intet billede?

Så skriver du også, at det er film, du vil digitalisere, altså have over på DVD. Hvis det er købte film, så kan den såkaldte Macrovision kopibeskyttelse være skyld i dine problemer. Prøv at læse linkene herunder:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/923801

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/925551
Avatar billede huddie Professor
14. november 2017 - 18:50 #9
Det billede der kommer igennem som jeg har set,(det er det nærmeste jeg kommer på et billede som kom igennem) er videoens eget menubillede. Så kommer der en grumsede grå baggrund hvor sorte vandrette streger flimrer over den lille skærm hvor man skulle se billedet.
Avatar billede huddie Professor
15. november 2017 - 13:51 #10
Til Milter:

Det er fra VHS-bånd jeg selv har optaget på.
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2017 - 15:21 #11
Ser VHS-båndene ok ud, når du ser dem på et TV? Progammer, du har optaget via antennekablet er ikke kopibeskyttede med Macrovision.

Du kan også prøve at overføre/importere videoerne med Windows Movie Maker, som burde være med på din Windows 7 maskine.
Avatar billede huddie Professor
15. november 2017 - 19:51 #12
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget der hedder Windows Movie Maker, men jeg kan finde noget der hedder Windows DVD Maker.
Det ligner dog noget der skal bruges når man allerede har et klip. Ellers skal jeg bare ind det rette sted.
Du kender ikke et godt link til Windows Movie Maker? Så må jeg se om det vil virke.

Nu er vores TVer så nye, at vi ikke længere kan tilslutte VHS'en, så jeg kan ikke tjekke dem ud på den måde først. :(
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2017 - 21:03 #13
Ok, jeg troede, Movie Maker var en fast del af Windows 7. Herunder er et link til noget, der for mig ligner et sikkert link til at downloade Windows Movie Maker :

https://filehippo.com/download_windows_live_movie_maker/

Fejlen kan ligge i din Sanyo afspiller. Hvis den ikke har været i brug i lang tid, og du ikke har mulighed for at teste den på et TV, ville jeg starte med at lægge båndet i, spole hele båndet frem til enden og derefter tilbage igen.

Hvis det ikke hjælper, ville næste forsøg være at rense afspillehovedet med et rensebånd som i linket herunder:
https://www.avxperten.dk/a/vhs-rensebaand.asp?gclid=EAIaIQobChMIiIWC2abB1wIVHGcZCh3h-An_EAAYASAAEgJ_iPD_BwE

Findes der en indstilling på nogle af delene til din USB Video Grabber SVG 2.0 A3, som kan skifte mellem SVHS og VHS? Hvis ja, så stil dem på VHS. Du må kun tilslutte gult, hvidt og rødt kabel.

Blev dine VHS-bånd indspillet på den Sanyo, du nu prøver at afspille dem på? Hvis de er indspillet på en anden VHS-optager, kan en meget dårlig "tracking" resultere i streger og støj i afspilningen. Dårlig "tracking" er, når afspillehovedet ikke har kontakt til båndet på samme måde, som indspillehovedet, og det kan resultere i, at indholdet på båndet ikke aflæses korrekt. Hvis båndene er indspillet på en anden optager i SVHS-format, kan de heller ikke afspilles korrekt på din Sanyo, så vidt jeg kan se ud fra de oplysninger, jeg har fundet på nettet.

Så ja, der er et par steder, hvor det kan gå galt :-)
Avatar billede huddie Professor
16. november 2017 - 17:11 #14
Nu har jeg hentet Windows Movie Maker, men det lader til at det koster mig penge hvis jeg skal have den til at fungere og finde forbindelse til min VHS.
- med mindre jeg står det forkerte sted. Hvordan skal jeg med Windows Movie Maker  finde stien/vejen til min VHS maskine?
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2017 - 19:29 #15
Herunder er et link på engelsk, som forklarer proceduren. Hvis du ikke er så stærk i det engelske, så oversæt siden med Google.

Og du behøver ikke bruge flere penge til programmer aller andet udstyr. Det, du har, burde være tilstrækkeligt.

https://support.microsoft.com/en-us/help/314575/recording-video-into-windows-movie-maker-part-1-of-3

Her er et link til på engelsk med vejledninger:

http://www.osceola.k12.wi.us/docs/handouts/wmmcapturedevice.pdf