Avatar billede Cale Mester
17. november 2017 - 21:07 Der er 15 kommentarer

Rulleliste

Hej
Jeg var ved i gang med lege excel og tvivl om hvordan man skal gøre med en rulleliste.

B57 skal være rulleliste fra 1 til 10 eks. antal personer.

A59:A68 skal kunne vise f.eks.

Hvis jeg vælger 1 på rulleliste  viser på linjer A59 1 person, vælger jeg 2 personer på rulleliste viser 2 person på A59 & A60 . Indtil  10 personer.

Er der noget ideen til det?
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. november 2017 - 22:27 #1
Hej Karlo

Da det er uklart hvilke personer du vil have vist og hvordan, har jeg lavet et forslag, hvor du direkte vælger personerne fra en liste.
Klik på et af de gule felter, så får du mulighed for at vælge blandt de 10 navne de er indtasten i personlisten.

Jeg vedlægger et link

https://www.dropbox.com/s/4h64ijwmerh9jw8/Rulleliste_mads32.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. november 2017 - 06:28 #2
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. november 2017 - 14:48 #3
#2 har du testet din med valg 1, der fejler den!!
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. november 2017 - 17:56 #4
Hej Jan

Celle B59 virker hos mig, og det er den fil jeg har linket til
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. november 2017 - 18:36 #5
@ Jan Hansen

Du har ret.
Nej, jeg havde ikke testet for det der forekommer mest simpelt af alt, nemlig 1.

Det her er forhåbentlig bedre.

https://www.dropbox.com/s/cl0ttgekwz0ne51/VariabeltAntalPersoner_2.xlsx?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. november 2017 - 20:27 #6
Hej Jan

Hvordan vil du løse opgaven hvis det ikke er de øverste i listen der skal bruges??
Som for eksempel: Der ønskes 3 navne, men det er 4, 6 og 9 der ønskes.
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. november 2017 - 20:28 #7
Hej Jan
Jeg glemte at give dig ret i at det er en elegant løsning.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. november 2017 - 21:25 #8
Mads tror du tager fejl af mig og xl !!
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. november 2017 - 22:33 #9
Undskyld Jan. Nu kom jeg jo så til at give dig uberettiget ros.

Her med ros til xl.  Og samme spørgsmål til ham.

Hvordan vil du løse opgaven hvis det ikke er de øverste i listen der skal bruges??
Som for eksempel: Der ønskes 3 navne, men det er 4, 6 og 9 der ønskes.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. november 2017 - 07:36 #10
@ Mads32

Nu skrev jeg altså i #2:  En anden mulighed .....

og hermed mente jeg, at den første mulighed var din løsning.

Hvilket af løsningsforslagene der bedst opfylder det ønskede, kan vist kun spørgeren svare på. Hvis der skal kunne vælges flere personer i én (og kun én) rulleliste er der vist ingen vej uden om VBA.

I øvrigt, hvis man ikke kan lide den (volatile) OFFSET/FORSKYDNING-formel jeg brugte i den fil der linkes til i #5, så kan følgende bruges i stedet for:
=IFERROR(INDEX($B$1:$B$10;IF(ROWS($1:1)<=$B$57;ROWS($1:1);""));"")
eller på dansk
=HVIS.FEJL(INDEKS($B$1:$B$10;HVIS(RÆKKER($1:1)<=$B$57;RÆKKER($1:1);""));"")
Så er der heller ikke brug for betinget formatering til at skjule fejlværdier.
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. november 2017 - 15:58 #11
Hej xl

Tak for dit svar #10.

Din "Hvis.fejl-formel" kan jeg gennemskue. Det kniber med din oprindelige formler.
Avatar billede Cale Mester
20. november 2017 - 13:00 #12
XL - den er næsten perfekt.

Jeg mangler lige kun hvis jeg vælger 1-2-3 personer så skjuler resten række eks. 4-5-6-7-8-9-10 personer.

kan du fikse den?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. november 2017 - 13:47 #13
Jeg er ikke med på, hvad du mener.
Oprindeligt skrev du:

Hvis jeg vælger 1 på rulleliste  viser på linjer A59 1 person, vælger jeg 2 personer på rulleliste viser 2 person på A59 & A60 . Indtil  10 personer ......
Kan du ikke forklare nærmere?
Avatar billede Cale Mester
20. november 2017 - 13:59 #14
Hvis jeg vælger i B57 (1 person)
Så skjuler A60 til A68

Vælger jeg B57 (5 personer)  så skal kunne vise A59 til A63
Resten fra A64 til A68 skujler

Det er  sådan hvis man vælger antal pers. viser antal i rækkerne eller skjuler.

Er det forståeligt?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. november 2017 - 14:31 #15
Næh, det synes jeg ikke.

Hvis du vælger 5 i B57 vises: A59:A64 (= 5 personnavne) . Er det ikke det, du vil?