Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 17:44 Der er 27 kommentarer

Hurtigerer cpu

Jeg vil gerne skifte min cpu, da den ikke kan følge med mit musik program.
Jeg har en Aspire XC-730 med en Intel Celeron J3355 2,00GHz, Family 6, Model 5C, Stepping 9

Jeg ville gerne købe den hurtigste der passer i min computer, men ved ikke nok om hvilken en jeg kan skifte den ud med.

MVH
Bjarne
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 17:50 #1
Hej Bjarne.
Har du prøvet at ændre på strømstyringen så den kører på høj ydelse?
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 17:53 #2
Hejsa.

Nej det har jeg ikke. Jeg har ikke den store forstand på det indre i en computer. Kan du hjælpe mig med  "Hvordan" ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 17:56 #3
Gå i kontrolpanelet og find strømstyring.
Her kan du se hvilken plan du kører på.
Den hedder formodentligt (måske) "Balanceret"
Men den kan ændres til høj ydeevne
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 18:02 #4
Hej

Den står til Høj ydeevne. Men min pc er stationær. Ved ikke om det har nogen forskel ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 18:05 #5
Nej der er ikke forskel på det.
Er du sikker på at processoren er flaskehalsen?
Hvis du åbner joblisten og ser på ydelse når du bruger dit program kan du se om det er processor eller ram du løber tør for. Løber du tør for ram skal harddisk fungere som hukommelse og den er laaaaaaangsooom
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 18:13 #6
Ja jeg kan se at cpu ligger mellem 98% og 100% når programmet kører. Og det er inden jeg begynder og producerer noget, altså bruge programmet.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 18:17 #7
Hvad er cpu når du ikke bruger computeren til noget.
Den bør ligge under 10%
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 18:19 #8
Hvor meget plads har du på dit systemdrev (C) hvor programmet sikkert er installeret?
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 18:22 #9
Ydeevnen efter 60 sek ligger på ca 7% og ram på konstant 36%. Jeg vil lige nævne at jeg kun har 4GB ram... med plads til en plade mere. C drev har 247GB ledig plads
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 18:24 #10
Plads ok.
Hvor meget ram er loadet ind når program kører?
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 18:42 #11
Jeg har lige afspillet et vanskeligt nummer med mange instrumenter. Ram ligger på 74% og cpu er konstant på 100%  2.38GHz er den oppe på. Jeg åbnede også chrome på samme tid for at skrive og den hakker og sprutter og lyden er forfærdelig
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 21:38 #12
Hvilket musikprogram bruger du? Og hvad bruger du det til, dvs. er det bare til afspilning, eller ....?
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 21:57 #13
Cubase.....
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 22:25 #14
Hvis du bruger Cubase, er det nok ikke udelukkende til afspilning af musikfiler :-)

På deres hjemmeside kan man se, at "Minimum requirements" er bl.a. 4 GB hukommelse. Når firmaer angiver "minimum requirements" til et program, er det som regel de specifikationer, som lige netop kan holde programmet kørende med minimum belastning, uden det dør helt.

Der findes flere versioner af din Aspire XC-730, men hvis den har en  Intel Celeron J3355 2,00GHz som processor, hører den nok til blandt dem med den laveste ydelse og billigste hardware.

Hvis du kun har 4 GB hukommelse, vil du nok få meget bedre udbytte ud af at øge det til 8 GB. Hvad angår CPU, er det vanskeligt at rådgive dig uden at kende navn og modelnummer på bundkortet. Alt i alt vil jeg mene, din computer er underdimensioneret til dit arbejde, især hvis du skal arbejde med adskillige lydspor på samme tid.
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 22:43 #15
Ja den er ret meget underdimensioneret. Jeg vil starte med og sætte et ramkort mere i og så se hvad der sker. Bundkort hedder American Megatrends  R01-A1
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 23:03 #16
Før du sætter mere ram i, skal du lige checke, hvilket bundkort du har. Du burde kunne checke hos Acer, hvis du ellers har alle oplysninger om computeren, hvilke CPU'er og RAM-blokke, du uden problemer kan opgradere med.

https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support

Du skriver i #15:  "American Megatrends  R01-A1". Så vidt jeg kan se, er det kun navn og nummer på den BIOS, som er installeret på dit bundkort, dvs. det er ikke mærke og modelnummer på dit bundkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 23:13 #17
En kørsel med Speccy vil fortælle hvad bundkortet hedder.
https://www.piriform.com/speccy/download/standard
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
18. november 2017 - 23:19 #18
Den havde jeg selv liggende. Og her er oplysningerne.

Manufacturer    Acer
Model    Aspire XC-730 (SOCKET 0)
Chipset Vendor    Intel
Chipset Model    Apollo Lake Host Bridge
Chipset Revision    0B
Southbridge Vendor    Intel
Southbridge Model    Apollo Lake LPC Bridge
Southbridge Revision    0B

Og min cpu
Intel Celeron J3355
    Cores    2
    Threads    2
    Name    Intel Celeron J3355
    Code Name    Apollo Lake
    Package    Socket 1296 FCBGA
    Technology    14nm
    Specification    Intel Celeron CPU J3355 @ 2.00GHz
    Family    6
    Extended Family    6
    Model    C
    Extended Model    5C
    Stepping    9
    Revision    B0/B1
    Instructions    MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX
    Virtualization    Supported, Enabled
    Hyperthreading    Not supported
    Fan Speed    5294 RPM
    Stock Core Speed    2000 MHz
    Stock Bus Speed    100 MHz
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 23:42 #19
Lidt søgning på nettet tyder på, at bundkortet (Socket FCBGA1296) er af microATX-typen, og at CPU'en er loddet på bundkortet:

https://linustechtips.com/main/topic/844302-processors-supporting-fcbga1296-socket-type/

https://en.wikipedia.org/wiki/Ball_grid_array

Ifølge siden herunder er der kun et RAM-slot:
https://www.supermicro.com/products/motherboard/X11/X11SAA.cfm

"Memory Capacity
Up to 8GB Unbuffered non-ECC SO-DIMM, DDR3-1866MHz, in 1 DIMM slot"

Som tidligere antydet, under de her omstændigheder vil jeg ikke anbefale dig at bruge penge på nogen form for forsøg på at opgradere, medmindre du kan finde en single RAM-blok på 8 GB, som du er 120% sikker på vil virke på din computer.

Jeg tror, at kun Acer Support kan fortælle dig, hvilke RAM vil virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2017 - 08:37 #20
Enig med milter
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
19. november 2017 - 13:04 #21
Det er en skam man ikke kan vedhæfte billeder her. Jeg har kigget inden i den og der er en lang sort slot der ligner holderen til et ram kort. Jeg vil prøve og finde oplysninger om den. Og det ser ud til at min cpu er gemt under en lille blæser, lyder det rigtig. Hvis den er loddet til printpladen kan den jo ikke skiftes, så jeg vil se om jeg kan finde et ram kort på nettet eller i en butik vi har i Haderslev. ;)
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2017 - 14:22 #22
Ja, det lyder rigtigt med CPU'en under en lille blæser.  Ligner dit bundkort det i linket herunder :

http://asrock.com/mb/Intel/J3355M/

Dine oplysninger fra Speccy siger ikke noget om fabrikat og modelnummer på dit bundkort. Kan du se noget om det på dit bundkort?
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
19. november 2017 - 17:14 #23
nej det ligner mest den her. Det er ikke helt det samme , men det tætteste jeg kan finde

https://www.sb-electronics.de/de/acer/pc/acer-aspire-serie/aspire-serie-xc/aspire-xc-703-serie/original-acer-mainboard-main-bd-wj1900-w-cpu-aspire-xc-703-serie

Her er oplysninger fra Speccy

Motherboard
    Manufacturer    Acer
    Model    Aspire XC-730 (SOCKET 0)
    Chipset Vendor    Intel
    Chipset Model    Apollo Lake Host Bridge
    Chipset Revision    0B
    Southbridge Vendor    Intel
    Southbridge Model    Apollo Lake LPC Bridge
    Southbridge Revision    0B
    System Temperature    44 °C
        BIOS
            Brand    American Megatrends Inc.
            Version    R01-A1
            Date    27-10-2016
        Voltage
            CPU CORE    1.808 V
            MEMORY CONTROLLER    1.984 V
            +3.3V    2.640 V
            +5V    4.408 V
            +12V    11.584 V
            -12V    -10.432 V
            -5V    -9.344 V
            +5V HIGH THRESHOLD    4.032 V
        PCI Data
                Slot PCI-E
                    Slot Type    PCI-E
                    Slot Usage    In Use
                    Data lanes    x16
                    Slot Designation    PCIE1
                    Characteristics    3.3V, Shared, PME
                    Slot Number    0
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2017 - 17:25 #24
Prøv at hente og køre Crusial system scanner som vil fortælle hvad den kører og hvad man kan opgradere med:
http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner

Synes ikke man får et billede af hvad bundkortet hedder med Speccy.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2017 - 17:27 #25
Hvis det er denne http://www.edbpriser.dk/stationaer-faerdigsamlet/acer-aspire-xc-730wj3355-id-17411101.aspx så kan den køre med 8 gb ram, og ram har en hastighed på 1600 mhz. Prøv lige at sammenligne med Crusial Scan :-)
Avatar billede bjarnebf1968 Novice
19. november 2017 - 20:10 #26
Ja wau den er go. Der står det hele og hvad der passer til den. Tak for linket
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2017 - 20:22 #27
Velbekomme :-)