Avatar billede lurup Ekspert
20. november 2017 - 13:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

OCR behandlet PDF filer

Er der en nem måde man kan tjekke og en PDF fil er OCR behandlet ??

Jeg har en del prøver til terninsprøven jeg gerne vil være sikker på der er OCR behandlet
Avatar billede jalved Ekspert
20. november 2017 - 16:36 #1
Hvad mener du med, at PDF-filerne skal være OCR-behandlet - og hvad skal du bruge funktionen til?
Avatar billede falster Ekspert
20. november 2017 - 16:39 #2
En (primitiv) måde er at prøve om du kan markere indholdet og kopiere det som tekst. Hvis det kun kan markeres som billede er det næppe OCR behandlet.

(Lidt afhængig af versionen af Adobe Reader vil markøren være en lodret streg til tekst og el lille "sigtekornskryds", hvis objektet er et billede.)
Avatar billede jalved Ekspert
20. november 2017 - 16:55 #3
#1 Ok, jeg tænkte bare, at alle PDF-ere i princippet jo kunne læses med et OCR-prorgram. Derfor forstod jeg ikke soørgsmålet.

Du vil være sikker på, at, eleverne kan kopiere fra teksten og redigere i den?
Avatar billede lurup Ekspert
20. november 2017 - 18:00 #4
ja...de skal kunne rediger i dem som mange af de boglige svage skal have mulighed for at få det læst op af cd-ord som kun fungere med ocr behandliet tekster.
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 18:05 #5
Hvilket program bruger du til at lave de filer, eleverne skal arbejde med?
Avatar billede jalved Ekspert
20. november 2017 - 19:30 #6
Hvis ikke du selv laver dem, så du er sikker på, de kan overføres til en tekstfil og altså er OCR-behandlede, er det nok sikrest at tjekke dem enkeltvist.

Du kan finde flere programmer på nettet, der kan OCR-scanne en PDF. Der er vist også indbygget en funktion Adobe Acrobat Reader, men tror, man skal betale for den.

Min erfaring fra OCR-scanning på en almindelig scanner, siger at man skal lave en stavekontrol på teksten bagefter og at der typisk vil være nogle småfejl. Men ved ikke, om det også gælder ved omdannelse af en PDF.
Avatar billede lurup Ekspert
20. november 2017 - 21:13 #7
Jeg kan ocr behandler mine  filer gemmen en tjenste jeg har på nettet
Avatar billede falster Ekspert
20. november 2017 - 21:27 #8
Søg blandt alle pdf'erne efter filer, der indeholde teksten "e". De der ikke gør er højst sandsynligt ikke OCR behandlet (= indeholder ikke søgbar tekst) - og dem kan du jo så behandle.
Avatar billede falster Ekspert
20. november 2017 - 22:18 #9
Måske lidt for kort ovenfor. Brug avanceret søgning i Adobe Reader, således at der kan søges i en mappe. Bemærk, at der også søges i metadata. Men det er let at klikke gennem resultaterne og konstatere, om der (kun) er fundet "e" i metadata.