20. november 2017 - 16:49 Der er 12 kommentarer

Lydkort driller måske

Kære alle sammen.
Jeg har et spørgsmål og jeg kan ikke selv finde ud af svaret selv efter at have undersøgt google og spurgt andre venner.
men tænker jeg hellere må spørge eksperter.

Jeg afspiler lyd fra min pc rigtig meget, og ofte, men efterhånden er min pc begyndt at drille..

når jeg vælger en anden sang ofte, så pludselig ud af ingenting begynder den med at afpille musikken forvrænget, som om lyden blev afspillet under vand.

jeg har forsøgt at slukke alle automatiske opdateringer, jeg har lige som jeg skriver dette her opdateret drivers.

dette er en Lenovo Bærbar Pc, jeg har afinstalleret Microsofts egne drivers i forhold til Lydkortet, og installeret Lenovos egne selv, via LSBsetup.
(håber det kunne virke, men har mine tvivl).

problemet plejer at ske efter 2-3 timers tid hvor pc er tændt.

Hvis nu dette ikke virker at have byttet drivers og opdateret det.
har i så en ide om hvad der kunne være årsag til dette problem?

Jeg bruger ikke bærbaren til andet end at afspille musik og små film til underhold for andre, tjekke emails. se billeder.

Der spilles ikke på denne, da det ikke er det den skal bruges til.

det er en Lenovo bærbar med Windows 10
Processor Intel (R) Celeron (R) CPU N2940 @ 1.83GHz 1.83 GHz
INstalleret hukommelse 4gb (3.88 gb kan bruges)
Systemtype 64 bit, x64-baseret processor.

Lydkortet der bruges hedder BenQ PJ (Intel(R) Display Audio)

ved ikke om i har behov for mere info for at kunne danne jer en ide om hvad problemet her er.

men det jeg ønsker at vide er om kan dette fikses? i så fald hvordan? jeg har ikke rigtig lyst til at skulle høre på forvrænget lyd efter en rum tid.

mange tak for jeres hjælp.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. november 2017 - 16:56 #1
Det kunne måske tyde på at der er tale om et problem med varmen. En computer kan blive særdeles varm. Den suger luft ind til køling af b.la. CPU´en og blæser den varme luft ud. Der kan samle sig store mængder støv, der gør at varmen ikke kan ledes ordenligt væk. Prøv men en støvsuger, eller endnu bedre med trykluft. Pas på ikke at få blæserne op i for høje omdrejninger da lejerne kan tage skade.
Prøv at installere gratis programmet Speccy, der oplyser en masse om computeren tilstand deriblandt temperaturen.

https://www.piriform.com/speccy/download
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2017 - 16:57 #2
Tænker måske  om problemet kunne være noget med strømstyring på computeren.
Formoder du kører på det der hedder "balaceret" ikke?
Hvad sker der hvis du ændre det til høj ydelse?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. november 2017 - 17:10 #3
#2
Jeg tænkte også på strømstyringen, men da først problemet opstår efter 2-3 timer synes jeg alligevel det lyder underligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2017 - 17:40 #4
#3 Jo, men Windows har jo indstillinger hvor den kan lukke for at spare på strømmen, så man ved jo aldrig.
Avatar billede jalved Ekspert
20. november 2017 - 17:45 #5
Streamer du din musik eller har du den liggende på harddisken?
22. november 2017 - 10:50 #6
#1 Varmen er ikke et problem, tror jeg. fra speccy som er downloaded viser den 49grader gennemsnit.

Men da jeg downloadede speccy begyndte musikken af hakke og film begyndte at lyde som robotter.

#2 strømstyring er balanceret ja. dvale er slået fra.

#5 Musik og film er downloadet og ligger på harddisk
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. november 2017 - 11:39 #7
Du skriver "mens" du downloadede Speccy. Skal det forstås på den måde, at musikken blev afspillet samtidig med downloadningen?.
22. november 2017 - 13:45 #8
#7
Hej Hr. Erik tak for din kommentar.

Ja jeg downloadede speccy mens musikken kørte, bare for at se om der gjorde noget. Musikken kørte mens jeg afspillede.

Jeg tjekkede job listen og så at CPU kørte på 92+% næsten hele tiden. I laaaang tid. Så måske er det CPU der ikke er stærk nok.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. november 2017 - 15:09 #9
Ja som du selv er inde på så er CPU´en måske det svage led

Prøv at kikke på linket herunder:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N2940+%40+1.83GHz
22. november 2017 - 15:22 #10
#9 hej igen Hr Erik.

Vil det sige ai iflg den website at lige denne CPU er nede og suge på bundlinjen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. november 2017 - 16:14 #11
Ja den scorer ikke særligt højt i testen.

Jeg har selv en Intel Xeon E5 1630v3 3,7 GHz (2011-3 sokkel) i min stationære pc, og den er "lidt" højere på listen.
Styresystemet er Windows 7 64 bit.

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-1630+v3+%40+3.70GHz
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. november 2017 - 16:42 #12
Jeg indrømmer at min CPU ligger langt nede i "value for money" men jeg synes dette opvejes ad CPU´ens ydelse.